• Tingelsvanzen

Kul uttryck i dialekter

Dialekter är härliga och värda att vara rädd om. Hur som helst finns dock viss risk för språkförbistring när två människor med helt olika dialekter möts.

Själv är jag född i St Anna skärgård i Östergötland och kan om jag vill prata en riktig rotvälska. Den har dock hyfsats en del efter att ha flyttat från Östergötland sedan 12 år.

Sedan 10 år tillbaka bor jag i Värmland och det roligaste värmländska uttrycket är enligt min mening "jämt" som visade sig betyda bara(!). Den innebörden var dock inte helt klar första gången någon sa: "Jag ska jämt gå på toaletten."

Snälla berätta något som är typiskt för din dialekt och som andra har svårt att förstå!

• Svar på tråden Kul uttryck i dialekter
  • skriva

Va?! Det har jag aldrig hört. I södra Skåne kallas det sagge. Usch, det är så fult så jag kan knappt skriva det.

En annan kul grej är tolle som betyder bajskorv. I motsats till tolla som betyder trätoffel. En kompis till mig bor i Kungälv där det finns ett företag som heter Tollesons. Det hade det aldrig kunnat heta i Skåne. Då skulle alla skratta! (På skånska: Då hade alla skrattat)

• malin väntar

"pöös" = påse (Värmländska)

• Vem vet

Härlig med pitemål Här kommer lite mer

Harkrank= koggamoj

Pussas=tröjntuttes

Kreti & pleti= höt å mutt

Vill du ha lite till?= skou du håvva någge meer

Slå er ner=Sättjen je ner

• timberhochmandie

Skriva - Det är väl inget SKÅNSKT problem att inte kunna skilja mellan p-q-p och konditionalis? Det trodde jag gällde ungdomar generellt nu för tiden... Min man som är språklärare på gymnasiet kan inte för sitt liv förstå hur vissa kan vara så tröga att de bara inte KAN få in det, hur mycket de än övar... Förresten är det konditionalis 2 som hör ihop med pluskvamperfekt.

*kram*

• 1malle

Hade en lärare som kom från Pite...
    Hon sa ofta till oss inför ett prov...
    "stress int, ands geno näs..."

• gealach

Nu har två personer nämnt det där med "jämt" i värmländska. Vad betyder det, undrar jag nyfiket. För mig betyder "jämt" alltid.

• Idus

Jag kommer från värmland och bor nu i vänersborg...Det där men "jämt" har jag fått en del kommentarer för. Sedan har vi ett ord "skvatt" Gud va jag skvatt. som betyder att man blev rädd. Jag sa en gång till min arbetskamrat. Gud va jag skvätter varje gång du gör så. Vadå??? sa han, går du runt å skvätter??.....kissar du ner dej då eller???? Han fatta inget. Jag menade ju att jag blev rädd varje gång...

• Idus

Det där med pöse som de skrivit om... JAg säger kasse till påse och det fattar inte alla här. Jag trodde man kunde säga kasse men det kanske kommer från norska???

Svar på tråden Kul uttryck i dialekter