• Tingelsvanzen

Kul uttryck i dialekter

Dialekter är härliga och värda att vara rädd om. Hur som helst finns dock viss risk för språkförbistring när två människor med helt olika dialekter möts.

Själv är jag född i St Anna skärgård i Östergötland och kan om jag vill prata en riktig rotvälska. Den har dock hyfsats en del efter att ha flyttat från Östergötland sedan 12 år.

Sedan 10 år tillbaka bor jag i Värmland och det roligaste värmländska uttrycket är enligt min mening "jämt" som visade sig betyda bara(!). Den innebörden var dock inte helt klar första gången någon sa: "Jag ska jämt gå på toaletten."

Snälla berätta något som är typiskt för din dialekt och som andra har svårt att förstå!

• Svar på tråden Kul uttryck i dialekter
  • gealach

Idus ---> Tack! Hehe, ja, jag kan förstå om det kan bli en hel del roliga missuppfattningar...

• Idus

Sen säger vi jag ska bara gå inom Jonas på vägen hem...Det är det också några som tycker låter knasigt. Vadå gå inom??? Fast vi säger så

• Gisse the one and only

Malle på skånska betyder INTE sperma

Malle = bra krut, ös, högt ljud, kraftig bas mm

Bra malle i högtalarna!
    Bra malle i motorn!

OK?

• dio

Hä var´n gang trij bockom som häjte Bruce. En grann da´ ging bocka oppför en knabb. Döm leite ätt na grönt saftigt gräs att ita så att döm skull vaL feit å grann. Ätt´n stand kom bocka fram del'n bäck. Opa annarsijda bäcken låg'e en grann djääL. Å opa den djäLa fanch'e de gröneste å saftigaste gräs döm nanschtin hadd sitt. Över bäcken gick'e en gammeLtrebråo å under bråon bådd'e e leitt å ilakt tröll. Vorenda gang trölle hooL att nagen gick opa brånn, hoppe'ne fram å schluke haNsom försökt att gå förbij.Bocka våor mötje rädd för trölle. Men döm ijvese att få ita borte grönsaftigrääse opa djäLa opa annar sijda bäcken.

• dio

Ätt'n stand saa minschtbocken att han skull försök att gå över bråon. Tripp trapp tripp trapp let'e frå minschtbockens kLöjvom när'n gick uut opa gammeLtrebrånn. Fram kom nö leidhuwude opa trölle. Han var så hemskanch leid att minschtbocken nästan swijme för att'n var rädd.
    - Vem järe som tripp-trapp opa brånn menn, öuLe trölle.
    Lellbocken saa vä en önkli råist. - Hä jär bara jeg, minschtbocken. I sko bara gå ope djäLa å eta mä feit.
    - Nö kåm I å iit opp dä, öuLe trölle.
    - Iit et opp mää, sa minschtbocken. - I jär ålldeles för litn å mager. Vänt deles nesta bock kåm. Han jär mötje feitare än mä.
    - Nåja, sprint iväg då, saa trölle, - I sko vent deles nesta bocken kåm.
    Därför kond minschtbocken fortsätt opa brånn å ut opa djäLa för att eta bårte saftigrääse.

Resten av historien kan ni

• Malia75

Idus: Jag är också värmlänning och min make tycker det är hemskt roligt när jag säger "kom jämt" och "oj vad jag skvatt"!
    Det roliga är att när man "skvätter" blir man ju så paff så man säger "oj vad jag skvatt" innan man hinner hejda sig. Ingen här fattar vad jag menar.

Svar på tråden Kul uttryck i dialekter