• Tingelsvanzen

Kul uttryck i dialekter

Dialekter är härliga och värda att vara rädd om. Hur som helst finns dock viss risk för språkförbistring när två människor med helt olika dialekter möts.

Själv är jag född i St Anna skärgård i Östergötland och kan om jag vill prata en riktig rotvälska. Den har dock hyfsats en del efter att ha flyttat från Östergötland sedan 12 år.

Sedan 10 år tillbaka bor jag i Värmland och det roligaste värmländska uttrycket är enligt min mening "jämt" som visade sig betyda bara(!). Den innebörden var dock inte helt klar första gången någon sa: "Jag ska jämt gå på toaletten."

Snälla berätta något som är typiskt för din dialekt och som andra har svårt att förstå!

• Svar på tråden Kul uttryck i dialekter
  • anne 74

Halloj... en västerbottning här (från Skellefteå). Här säger vi också pömsig om man är trött. "Känner mig lite pömsig..."

Ett ord "härifrån" som många inte fattar brukar vara flämna, vilket betyder gråta.

• Andrundrun

Feschlig betyder ju klantig.

• skruttis11

hahaha detta e jue kul *S*

• malin väntar

Jag har aldrig hört att "pömsig" kan betyda något annat än trött.
    Kommer från Dalarna, men bor i Karlstad nu.
    Har varit med om några missförstånd med "lett", som jag tolkat som "lätt"...

• UFS

Jag och min man är båda från Stockholmstrakten men har helt olika åsikter om vad "sutta" betyder. För mig är det att kasta något (sutta en sten), medan han menar att det betyder suga (sutta på en karamell).

Min favorit är dock närkingskans "försja" (omöjligt att stava) som används som frågetecken i början av en mening: försja om en sulle ta å diska skeara (=skedarna).

• Piri

Jag kommer ursprungligen från Grums (Värmland) och har nästan all släkt i Arvika-trakten. För mig betyder feschlig att man är feg. Även en sak kan vara feschlig, då är den liten, obetydlig.

• malin väntar

seafree,
    Ja precis, pinsamt.

• innana

"Fessig" förekommer i hälsingemål, betyder där fjantig, fånig, lite feg och harig.

"Flurig" (i håret) betyder rufsig, oordnad.

"Blyschte"- att vissla.

• Pindus

klöpp = kllippte
    tröck = tryckte
    bögg = byggde (storfavorit)
    ble = bläddra, i tidningen tex

Så pratar man i Sandviken iaf:)

Svar på tråden Kul uttryck i dialekter