• Tingelsvanzen

Kul uttryck i dialekter

Dialekter är härliga och värda att vara rädd om. Hur som helst finns dock viss risk för språkförbistring när två människor med helt olika dialekter möts.

Själv är jag född i St Anna skärgård i Östergötland och kan om jag vill prata en riktig rotvälska. Den har dock hyfsats en del efter att ha flyttat från Östergötland sedan 12 år.

Sedan 10 år tillbaka bor jag i Värmland och det roligaste värmländska uttrycket är enligt min mening "jämt" som visade sig betyda bara(!). Den innebörden var dock inte helt klar första gången någon sa: "Jag ska jämt gå på toaletten."

Snälla berätta något som är typiskt för din dialekt och som andra har svårt att förstå!

• Svar på tråden Kul uttryck i dialekter
  • Tingelsvanzen

Piri: Jag flyttade först till Stockholmstrakten och där blev man ju tvungen att skala av östgötskan snabbt eftersom man var för "bonnig", så när jag sedan flyttade till Värmland var det nog mest rikssvenska. Nu påstår de flesta att jag låter som en värmlänning. Jag vet inte om det är bra eller dåligt

Den absolut roligaste dialekten jag vet talar de som kommer från Exär (Ekshärad för icke invigda). Den var svår att förstå till en början. "Hönt het hästn?" var rena rotvälskan men nu har jag inga problem med den längre. Det borde betyda att jag har aklimatiserat mig bra.

Jag håller med om att dret är ett bra värmländskt ord. Gör som i gör möe är också kul eftersom gör på östgötska är klet, typ lera eller var

• FIAPIA

Vill bidra med det skånska uttrycket "vaunted å dann" = någon som har tummen mitt i näven. Tänk er att man gör något pilligt med tummvantarna på!
    FIAPIA

• dio

Hudikmål är kul. Dom låter så gnälliga Åsså upprepar dom: Tex: Jag vill inte d, ja é. Eller jag ska hem till han, ja.
    Åsså byter dom ut a mot e. Exempel: Det snöer ute.

Jag är absolut ingen expert på hudikmål, eller ännu värre Hasselamål Har bara bott där i några år.

Men som pik tillbaka från mina hudik/hassela vänner:
    Om dom låter gnälliga så låter jag arg och seeeeg haha

• Tinko

Piri:
    "Dret" betyder bajs på norska

• Trinity78

All right! En tråd för mig! Stolt västgöte här, vi har många underliga uttryck.

• tifflan

på min dialekt säger man "minn dig" (med dej) fast betydelsen är egentligen AV dej. Så när de flesta i byn pratar svenska så heter det t ex "får jag låna filmen _med_ dej, istället för _av_ dig, förstår ni svamlet?

• Trinity78

seafree: Vad betyder "feschlig" på värmländska? På västgötska betyder det typ "slapphänt", nån som tappar saker hela tiden och är lite fumlig

• Ylle

pumla: julgranskula

norrländska. bor i blekinge nu och här fattar dom inte vad jag pratar om när jag pratar om pumlor i granen...

pumla. enkelt och bra.

• Malia75

Trinity78: Det betyder samma sak på Värmländska......fumlig!

Svar på tråden Kul uttryck i dialekter