Inlägg från: Tekla78 |Visa alla inlägg
  • Tekla78

Juli bebis 2012

froggyL skrev 2012-06-17 08:58:51 följande:
    Tekla78: tröttnar du inte på att behöva säga till? Just att behöva det....
    Jo, absolut. Emellanåt är han helt fantastiskt bra (för det mesta om jag säger till ordentligt på skarpen) och tar egna initiativ och fixar tillräckligt här hemma. Sedan är det som om han går in i någon form av perioder av icke-görande här hemma. Jag vet att han får dåligt samvete när han kommer på sig själv, men det är liksom inte tillräckligt för att han ska ta sig i kragen. Å andra sidan ser jag detta som detaljer eftersom han är väldigt bra på många andra sätt. Jag har lärt mig att ibland dra det tyngre lasset hemma och ibland helt enkelt blunda för det som behöver göras.

De allra flesta måsten är inga "riktiga" måsten utan bara sådant som man själv skapat. Det måste finnas mat på bordet, men disken måste t.ex. inte fixas direkt efter maten. Det är inget måste att dammsuga varje vecka (om man inte är dammallergiker) etc. Vi har nog fått till en ganska bra kompromiss för att jag taggat ner på mina måsten och han har blivit avsevärt bättre på att göra "mina" måsten för att jag inte ska bli sur. Ibland ber jag honom om konkreta saker som jag verkligen vill att han ska göra istället för att han ska ta egna initiativ / upptäcka det själv för då vet jag att det blir gjort snabbare.
  • Tekla78
    millifjor skrev 2012-06-18 10:11:59 följande:
    Hej! en fråga, tror jag fått karpateltunnelsyndrom eller vad det nu heter, mina fingrar domnar om jag gör samma sak ett tag, typ stickar, mest vänstra handen. Sen har jag vaknat en massa gånger inatt med då händerna domnat bort. Vad gör man själv åt det? antar att de inte gör så mkt åt det om man ringer barnmorskan, så funkar det här iaf, att de svarar att allt är normalt och att man typ får stå ut om man nu har fått några krämpor av graviditeten...

Det man ska tänka på själv är att försöka hålla handlederna så raka som möjligt (lättare sagt än gjort om man inte har skenor). Drick mycket vatten och undvik salt eftersom det (har jag för mig) är svullnaden inne i kroppen som trycker på nerverna i karpaltunneln inne i handleden. Skulle nog försöka undvika att sticka för ett tag om jag var du. Repititivt kontorsarbete gör mina symptom värre.
  • Tekla78

Dricker hallonbladste nu, märke Clipper med nypon o annat i. Tror det står så för att det eventuellt kan sätta igång något (kanske om man överdoserar), men tror inte att teet kan sätta igång förlossningen av sig självt utan mycket annat måste vara moget först. Går in i v 38 på torsdag och för mig gör det inget om han kommer nu. Jag har varit o hyrt TENS idag och nu har jag "befriat" mig från mitt rörelsefängelse jag haft pga SD. Känner mig så FRI av att gå korta promenader utan oro igen! Visserligen blir nog foglosdningen värre då, men den smärtan står jag gärna ut med.

• Tekla78

Vad har ni andra omföderskor för erfarenhet av färdknäpp förresten? Har det kommit igång av sex för er? I helgen har vi långtidsbarnvakt för första gången på 3,5 år och visserligen vore det skönt att få en sista helg bara vi innan allt drar igång, men det vore ändå skönt om allt sätter igång typ på midsommar:) Vi planerar promenader & färdknäppar

• Tekla78
    FruSandra skrev 2012-06-19 18:40:38 följande:
    Är de nån mer som får hård puls av sammandragningarna? Ja blir lite yr av dom för att pulsen slår så jäkla hårt... :S
    Nä, mina känns bara överallt i den jättestora magen :) Jättefina bilder förresten!

Mommytobe, alltså vid förra förlossningen åkte jag in när de kom med 3-5 min mellanrum och hade gjort det någon timme eller två. De gick inte över efter bad och alvedon. Dock var de inte alls särskilt starka/onda när vi åkte in, men jag var öppen 3cm och fortsatte att öppna mig på förlossningsavdelningen och hade en bebis ca 14-15 timmar efter första svaga värken. Så... relativ regelbundenhet kanske är det "viktigaste"? Du kan ju alltid ringa in och höra med barnmorskorna vad de tycker du ska göra, de har bra kontrollfrågor och hör på röstläget. För omföderskor sa min BM att man skulle komma in då värkarna kom med ca 5 min mellanrum eftersom det oftast går snabbare (statistiskt sett ca en halvering av tiden från första).

Smulan, skönt att det verkar som om han ångrar sig åtminstone. Hoppas hans förändrade beteende håller i sig.
  • Tekla78
    mommytobe again skrev 2012-06-19 23:03:06 följande:
    Håller så med dig frusandra,hur vet man hur ont det ska göra liksom? Alla är vi ju olika.....men hoppas iaf att du får en lugn natt! Tror det viktigaste är att lyssna till sig själv,lita på ens magkänsla! Tack för svaret tekla! Ringer de om det fortsätter
    BM sa när vi kom in: Åh, du kan fortfarande stå på benen när du får värkar. Då får vi kanske skicka hem dig igen. Jag undersöker för säkerhets skull. Fick stanna kvar och födde som sagt den son som idag är 3,5år. Så det är ju inte alls säkert att de första värkarna gör superont...

Nu börjar det bli spännande i forumet :) Har lite dålig koll på vem som gärna föder nu och vem som gärna väntar lite till, men det känns som om det ploppar vilken dag som helst nu! Lycka till allihop!!
  • Tekla78

Tror min karl håller sig nykter också. Det blir ju bara vi två på midsommar och inte så kul att festa loss själv. Han får gärna dricka 1/2 till 1 öl om han är sugen. Vi kan alltid ta taxi in om det skulle behövas, tar ca 10-15min. Vår 3-årige son åker till landet med släkten på fredag morgon till söndag dag. Väldigt lyxigt att vi får rå om oss själva en hel helg Sonen har bara varit borta från oss max en natt innan. Imorgon är det 20 dagar till BF

• Tekla78

Hera78, stort grattis! Hoppas lilltjejen växer på bra så hon kan bli av med sond och annat så snart som möjligt!

• Tekla78

Tips till hallonbladstedrickare: Jag tyckte det var för varmt att dricka te nu när det är över 20grader ute, så jag gjorde iste. Ca 1liter på en gång och tillsatte socker och in i kylen i kanna, så läskande! Det borde väl inte ta bort effekten, eller?

• Tekla78

Har haft en så lyxig ledig dag! Var hemma hos en kompis på fm som erbjöd fotmassage Fick även väldigt fod sallad o fika. Sen 1h massage på gravidbänk på em. Avslutade med skön stund i parken med sonen som plaskade i plaskdammen.

Svar på tråden Juli bebis 2012