Inlägg från: Tekla78 |Visa alla inlägg
  • Tekla78

Juli bebis 2012

anjiali skrev 2012-06-10 22:01:39 följande:
    Jag skriver gärna upp mig på datumet när det är fullmåne. Då är jag 38 fulla veckor :D

Mitt boande har gått över styr. Har så mycket idéer och planer. Min stackars man ser smått uppgiven ut. Idag engagerade jag hela familjen som var här och fikade. Dom fick bära och släpa möbler. Borde finnas skyltar att sätta på dörren. Istället för varning för hunden borde det stå, varning för boande gravid kvinna . Ingen går härifrån utan att fått hugga i och göra något.
    Vi får visserligen gjort mycket mer än vi gjort på år och dar. Men måste nog spara på mannen lite.
    Ps: imorgon skall jag köpa spackel och målarfärg :p
    Haha, jag har definitivt lust att boa, men har fått hejda mig då vi gör i ordning hallen och maken har kommit med önskemål om att vänta åtminstone tills garderoben är på sin rätta plats igen. Förhoppningsvis kan vi börja bära upp grejer från källaren nästa helg. Fast idag lyckades jag, helt otroligt, med konststycket att få maken att städa med mig fast vi var barnfria! (känns i bäckenet nu kan jag säga, jag som knappt haft bäckenproblem på flera månader eftersom jag tagit det så lungt pga sammandragningar)

Nu har jag budat hem en massa kortärmat till bebis i stl 50-56 och en massa amningstoppar från Tradera. Nu känner jag mig lugn igen ;)
    35+
  • Tekla78
    HannaVirrpanna skrev 2012-06-11 21:37:38 följande:
    Efterlyser också underhållning för 2åringar :)

Sajo81: var bor ni nånstans? Kommer ni söka större? Vi bor också i en trea (52kvm) och det är trångt och vi har bara ett barn :) ni gör det bra som håller ihop :) vi letar lite smått efter nått större men vi har väl inte riktigt hittat drömboendet än... Trivs himla bra i vår lilla skrubb!

Idag har jag varit på "absolut avslappning" 2 timmars behandling på spa :) speciellt för gravida. Fotbehandling, fotmassage, ansiktsbehandling, ansiktsmassage, handmassage, manikyr och portömning! Sjukt härligt! Fick av min sambo i födelsedagspresent :) väldigt välbehövligt!
    Tips! För det är väldigt värt pengarna!
    Wow, vad härligt! Jag var på gravidmassage i lördags 30min och det var såå skönt! Ska dit 21/6 också fast då en timme. De har en speciell bänk med hål för mage o tuttar så att man ska kunna ligga på mage. Underbart!

Idag har jag exakt 1 månad kvar. 30 dagar!!! Om 1 1/2 vecka välkomnar jag bebisen, dvs tidigast dagen innan midsommar eftersom avdelningen jag vill föda på inte tar emot innan v 37+0. Bara för det kommer jag säkert att gå över tiden massor :/

Var hos BM idag och alla värden var bra! Tog upp lite rädslor (just det, glömde cytotek-frågorna...), bl.a. att det ska gå för fort. Hon sa att normalt sett brukar man räkna med en halvering av tiden från första till andra barnet och att det nog inte skulle vara någon fara för mig. Och de få som det går riktigt fort för brukar känna det redan från början eller så brukar man känna på sig att man har tid liksom. Så skönt att höra efter en story som min kollega berättade. Med hennes andra ringde hon barnvakt på 1:a värken, 10min senare hade de barnvakt och åkte in direkt. De hann vara på BB i 10 min innan bebisen var ute. Verkligen inte mitt drömscenario även om jag såklart inte vill ha någon långdragen förlossning.
  • Tekla78

Down under, fy vilken pärs. Inte kul att behöva gå igenom när man väntar smått. Hoppas din pappa och plastpappa kan vara "pigga och klara" tills bebisen är född så att de kan få gosa lite med den åtminstone. Min mamma gick bort 2005 efter långdragen cancer. En fruktansvärd sjukdom. Stor kram!

• Tekla78

Karpaltunnelsyndrom hade jag från mitten av förra graviditeten ungefär. Blev aldrig sjukskriven, men hade skenor. Hade även känningar i fötterna även om de sa att det inte var k-t-syndrom. Det blev bättre när bebisen hade kommit, men jag har nog inte känt mig helt symptomfri förrän strax innan denna graviditet, 3 år senare. Denna graviditet har jag sluppit, jobbar mindre (50%) och med mindre monotona arbetsuppgifter. Igår och idag har jag dock känt av lite i högerhanden på jobbet.

Jag har inte skrivit något regelrätt "brev", men punktat upp några saker. T.ex. att jag gärna tar lavemang om det är möjligt (tyckte det var jobbigt att det kom bajs när bebisen kom, även om det är helt naturligt och t.o.m. bra att det gör det), skrivit JA, NJA och NEJ på smärtlindringar efter erfarenhet från förra gången, vad jag vill att maken/BM ska hjälpa mig med (slappna av, påminna om slapp käke, tung kropp, massera etc). Sen skrev jag att jag inte vill ha cytotek vid igångsättning. Detta brev har jag nu i BB-väskan (som för övrigt inte är färdigpackad). Har diskuterat igenom punkterna med maken så att han har ett hum om vad jag tänker kring förlossningen också och även bett om hans input.

Nästa gång hos BM ska graviditeten sammanfattas och förlossningsönskemål gås igenom, dvs då skriver de in saker i min journal antar jag.

Framför allt tror jag att det kan vara bra för en själv att skriva ner och tänka igenom eventuella scenarios, då är man förberedd på vissa saker och ställningstaganden även om man aldrig vet hur just den förlossningen kommer att se ut. Sen är det fritt att ändra åsikt under förloppet och ha en tvåvägskommunikation ändå. Har man inte önskemål om t.ex. epidural eller ej kommer BM alldeles säkert att rekommendera det ena eller det andra ändå.

• Tekla78
    snoffsan08 skrev 2012-06-14 13:52:01 följande:
    Ja, då förstår jag. Ja, för jag har hört rätt många som blivit undersökta, men som sagt då har det väl funnits en bra anledning till det oxå. Kanske ska vara glad att jag inte blivit det då kanske Glad
    Jag fick kolla den i vecka 28 någonting eftersom jag haft molande, rytmiska sammandragningar och var orolig för att förlossningen satts igång. Annars är det ingenting som de brukar göra i vanliga fall antar jag.
  • Tekla78

Anjiali, fy för magsjuka! Lider med dig! Tycker många haft det fast det har varit vår/sommar och inte kräktider. Trodde kräksjukan typ låg i dvala under sommaren.

• Tekla78

Fy sjutton för oförstående karlar! Tänker på er som har det jobbigt! Har det inte så jobbigt fysiskt/psykiskt nu, så det är rätt ok även när maken inte är så aktiv här hemma. Vet att han tänker att han ska och bättrar sig när jag säger åt på skarpen.

• Tekla78

Anjiali, du har faktiskt rätt. Enligt det barnmorskorna säger är det bättre att sitta upp/stå upp (o gärna röra på sig) än att ligga ner för att påskynda förloppet. Dock vet jag inte om det har betydelse om det inte är på g ännu. Oxitycinet utsöndras om bebisen trycker på neråt och oxitycin är värkstimulerande. Hörde om en mamma, som hade en racer-förlossning sist, att hon fått rådet att ligga på sidan när det startade så att det inte skulle gå så fort.

• Tekla78
    smulan12 skrev 2012-06-17 07:36:03 följande:
    Är glad för er skull som har karlar som bryr sig och engagerar sig. Min kan göra det ibland, väldigt sällan dock och när han känner för det eller om jag får be om det. :( Nu vet jag inte alls vad jag ska ta mig till. Han kom inte hem inatt... Det var fiske här igår i byn och vi har innan kommit överens om att han inte skulle bli full. Vid 18 åker jag och möter dom i land för att grilla korv, och då är han rätt bra i gasen. Jag blir irriterad och det märker han men jag vill inte prata när vi är där och har massa folk kring oss. Efter det hörde han inte av sig. Fisket slutade 20.30 och dum som jag är trodde jag han skulle komma hem då. Jag har inte hört av mig för jag ville se när han kom hem och i vilket skick. Klockan är nu 07.30 och han har fortfarande inte hört av sig eller kommit hem... :( Känner mig oerhört sviken och ledsen.. Förlåt för gnäll men visste inte vart jag skulle vända mig. :(

Undrar om det kan vara någon sorts "sista chansen"-tänk som sätter in hos vissa. Synd bara att de inte fattar hur det sårar att hålla på så. Stor kram till dig. Hoppas han har en bra förklaring.
  • Tekla78
    Ålder: 34 år
    Tillsammans med pappan till barnet?
    ja, firade 10-årsjubileum (galet!!!) i vintras och varit gifta i 2 år
    Jobbar med: Med logistik
    Bor: I Stockholm, (i en 3:a på Telefonplan), uppvuxen i Örebro (Lillån) och född på Island
    Barn sedan tidigare: Ja, en son på 3 1/2 år
    Drömmer om: Skulle jag vinna så mycket pengar så jag blev ekonomiskt oberoende kanske jag skulle öppna en keramikverkstad dit folk får komma på drop-in och pyssla.
    Intressen: Familj och vänner, löpning, keramik, till viss del matlagning och bakning. Jag bloggar för att familj och vänner i världen ska kunna följa oss (3 syskon på Island, 2 i Norge, 3 i annan del av Sverige, 2 nära vänner i USA och Irland).
Svar på tråden Juli bebis 2012