Inlägg från: Sladdis |Visa alla inlägg
  • Sladdis

Gulia: Fick också höra att det var bra att introducera gluten innan barnet är sex månader i skydd av amningen för att minska risken för glutenintollerans.
    Matteo är 4,5 mån och vi började ge gröt som smakportion för två dagar sen. Det blev mild havregröt. Egentligen tänkte jag inte börja med smakportioner förrän han var sex månader men eftersom han vägrar ta flaska tänker jag att om han äter gröt kan mannen ge en portion någon gång så att jag kan få sova.

• Sladdis

Jag har inte bytt än men gör det snart. Jag har en kudde så att han kommer upp i liggdelen för han vill också titta runt sig.

• Sladdis

Skuttare: Tack för att du frågar!:) Ja, han är bra nu. Det tog nästan två veckor men det är helt borta nu.

• Sladdis

Angående rum så har Matteo ett eget fast det är på ovanvåningen och med tanke på att han fortfarande vaknar med en till två timmars mellanrum så får han sova hos oss ett tag till.

• Sladdis

Angående julklappar så har vi köpt några större leksaker som är anpassade för barn från 6 mån. Han har bara skallror och bitringar nu.

• Sladdis

En fråga till er som ger gröt. Hur lång tid tog det tills ert barn verkligen åt gröten? Vi har försökt en gång om dagen i ca en vecka men Matteo får fortfarande inte mycket av sin smakportion i sig. Han verkar inte ens försöka få det i sig. Sitter mest och blåser ut det så att allt runt honom sprutlackeras.

• Sladdis

Nej, och nu är jag rädd för att det inte är en fas! Det har ju pågått i ett par månader nu. Matteo sover mellan en och två timmar, oftast en, sen måste jag ta upp honom. Ett par gånger per natt räcker det att jag lägger honom på axeln och då somnar han och jag kan lägga honom igen men de andra gångerna måste jag lägga honom vid bröstet. Jag vet att han inte är hungrig för han snuttar bara annars hade det blivit ersättning direkt. Problemet är att bröstet är hans napp. Det verkar som om att när han är nära vakenhet i sin sömnkurva så vaknar han och kan inte somna om själv utan jag måste hjälpa honom. Hoppas det är något som fixar sig själv. Helst snart för jag går på knäna nu. Orkar inte göra något. Känner mig som en zombie.

Svar på tråden Juli bebis 2012