Inlägg från: Sladdis |Visa alla inlägg
  • Sladdis

Juli bebis 2012

Inte meningen att trampa någon på tårna. Inte dina heller enilorac. Var och en gör absolut som de vill.

• Sladdis

Till Matteo har vi köpt några större leksaker som är anpassade från 6 mån. Vi har bara skallror hemma.

• Sladdis

Skuttare: Nej, han vaknar fortfarande en gång i timmen. Ibland sover han två timmar första gången när man precis lagt honom för natten. Ibland går det inte ens en timme. Inatt fick jag dock sova hela natten. Jag sov i ett annat sovrum med öronproppar och så tog mannen Matteo. Det är inte bröst han vill ha på natten utan han vill bara upp på axeln i en minut sen sover han igen och det är bara att lägga tillbaka honom i sängen. Lite mat brukar han vilja ha vid 5-tiden men sen sover han igen en timme i stöten fram till kl 8 ca. Mannen börjar jobba 7:e jan och sen är jag själv igen. Panik!!!

• Sladdis

Chess: Har funderat på det men varje natt hoppas jag att det är just den natten allt kommer att vända. Haha. Så dumt. Tycker det är så jobbig att höra honom skrika annars skulle jag helt klart prova någon sömnmetod. Om jag inte står ut mer kommer jag att välja samma metod som du. Den verkar mest human. Du kan väl uppdatera om hur det går. Lycka till!:)

• Sladdis

Chess: Å vad drygt att ni måste börja om. Men nu vet ni iaf att det fungerar. Jag har också provat ha Matteo hos mig i sängen men han tvingade mig lik förbaskat att ställa mig upp så han kunde somna på min axel efter 30 sekunder. Haha. Bortkastat med tanke på att jag inte kan sova med honom i sängen.

• Sladdis

Skuttare: Skönt att det räcker med napp och snutte. Fast det är ju ändå drygt att du måste ur sängen.

• Sladdis

SessanM: Matteo äter en hel portion gröt både till frukost och kvällsmat och mitt på dagen äter han en halv stor burk middag. Han får fruktpuré till middagen men inte till gröten. Upplever nu de senaste dagarna precis som du att han kunnat äta mer gröt. Om en vecka blir han sex månader och då finns det ju andra grötar. Undrar om portionerna där är större eller om gröten är kraftigare så att de blir mer mätta. Jag har inte ökat portionen iaf för han är ändå nöjd även om han inte får mer men han kanske inte står sig lika länge. Det spelar inte mig så stor roll för han ammar ju resten så om han verkar hungrig lägger jag bara honom vid bröstet så får han ett mellanmål.

• Sladdis

Jag ammar men jag har för mig att man går över till NAN2. Välling är som bröd uppblött i vatten medan NAN är ersättning för bröstmjölk och innehåller näringsmässigt allt barnet behöver. På vårt BVC varnar de för att hamna i vällingträsket. Jag kommer inte att ge välling alls. BVC rekommenderar att man fasar ut bröstmjölk/ersättning mot ett mål mat i taget tills de äter som oss. På nätterna behöver de inte äta så länge till. Många har redan slutat och då behövs ju aldrig välling.

• Sladdis

Tekla: Vällingen innehåller inget nyttigt. Den är bara "bugafylla" som vi säger i Skåne. Magutfyllnad. Det är i stort sett mjöl och vatten och alltså totalt onödigt för kroppen. Som någon skrev tidigare är Sverige ett riktigt vällingland. Hör med ditt BVC. Många ger det som SAJO för att det är praktiskt t.ex på natten eller när man inte riktigt har tid/ork med riktig mat och det är ju upp till var och en. Våra är dock så stora att de inte behöver äta på natten. Men det är en jobbig konflikt att ta. Jag har inte gjort det utan Matteo får snutta vid 4:30 då han alltid vill ha bröstet. BVC rekommenderade oss i föräldragruppen att ta tag i det nu i jul/nyår då många pappor är hemma och kan hjälpa till men vi har så mycket strul med sömnen att jag inte vågar ta nattmaten också.

Svar på tråden Juli bebis 2012