• Anonym (Varmannica)

Tempar ni er i rumpan som vuxen?

Snackade me en kompis i samma ålder som mig (25 år) i telefonen igår. Råkade komma in på samtalsämnet kring feber och jag nämnde att det är tillförlitligast att mäta i stjärten och jag alltid mätar därbak då jag är sjuk. Hon tyckte det var helkonstigt.

Någon här som mätar tempen i stjärten?

Jag kan inte förstå varför det skulle vara något fel i att en vuxen väljer att tempa sig själv i baken. Känns ju ändå inte alltför mkt.

• Svar på tråden Tempar ni er i rumpan som vuxen?
  • Snöviolen

Ja jag tempar mig i baken. Muntermometer hatar jag. Får bara kväljningar när jag har mätt feber med en sådan. Örontemp har jag inte hemma, men det sägs ju att det är inte att lita på.

• Anonym (läkare)
    Scream2 skrev 2011-11-20 19:27:55 följande:

Sen finns det ju mkt saker som ska vägas in i vilken metod man väljer att använda sig av (på sjukhus då, men det var ju det Juic....sorry 1982 hänvisade till).
    Jo precis. Då kan man istället överväga att inte rutinmässigt ta temp på patienterna (som görs idag) som ett alternativ. För ska man göra det, fattar väl jag också att det inte fungerar med rektaltemp särskilt smidigt. Och hur många vuxna skulle acceptera det? Det bara blev en konstig diskussion om att örontempar skulle vara mer tillförlitliga, vilket ju är helt absurt med tanke på att man i första hand är intresserad av core temp, samt att det skiljer sig ofta mellan öronen, vilket säger en hel del.

och du 1982... Läkartidningen är vetenskaplig. Så jag förstår inte vad du pratar om...
  • NittonHundraÅttioTvå
    Anonym (läkare) skrev 2011-11-20 19:32:13 följande:
    Jo precis. Då kan man istället överväga att inte rutinmässigt ta temp på patienterna (som görs idag) som ett alternativ. För ska man göra det, fattar väl jag också att det inte fungerar med rektaltemp särskilt smidigt. Och hur många vuxna skulle acceptera det? Det bara blev en konstig diskussion om att örontempar skulle vara mer tillförlitliga, vilket ju är helt absurt med tanke på att man i första hand är intresserad av core temp, samt att det skiljer sig ofta mellan öronen, vilket säger en hel del.

och du 1982... Läkartidningen är vetenskaplig. Så jag förstår inte vad du pratar om...

Läkartidningen är inte vetenskaplig.
  • Scream2
    SmilingCoast skrev 2011-11-20 19:27:54 följande:
    Ja, jag kan se att hon lyckades trigga dig. 

Trigga är nog fel ord i sammahanget. En låååång historia
  • Anonym (läkare)
    NittonHundraÅttioTvå skrev 2011-11-20 19:32:44 följande:
    Läkartidningen är inte vetenskaplig.
    Mer vetenskaplig än dina påståenden som inte styrks av någon källa överhuvudtaget.
  • NittonHundraÅttioTvå
    Scream2 skrev 2011-11-20 19:34:04 följande:

Trigga är nog fel ord i sammahanget. En låååång historia

Jag vet inte vad ditt problem är. Men jag har aldrig stött på dig tidigare. Jag blev medlem idag den 2011-11-20 15:18:09. Innan dess har jag inte varit medlem vad du än påsåtr. Så från 15.18 till nu 19.36 förstår jag inte hur det kan ha blivit en lång historia.
  • Millsy
    010306 skrev 2011-11-20 15:51:05 följande:
    Nej. Vi har en örontemp från Braun som hela familjen kör med.
    Samma här. Supersmidigt för alla och barnen tycker det blir lite roligt... 
  • Scream2

Mina läppar mot barnets panna brukar vara en mkt säker källa (dock inte vetenskapligt bevisad )

Sen kan jag bekräfta med en muntemp.  

Svar på tråden Tempar ni er i rumpan som vuxen?