• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Challelotten

Åh vad skönt att höra att det går bättre för dig och dina tvillingar. Hoppas att den lilla kan växa till sig och dem kommer ut friska :0)

• fru Elle

Strongenough, vad härligt att höra att dina flickor har lika mycket fostervatten och att oddsen är bättre. Förstår att du har varit orolig. TTTS är ju inget som man själv kan påverka och de olika stadierna kan gå så fort. Hoppas att dina flickor fortsätter må bra i magen och att båda växer som de ska. Kände faktiskt inte till TTTS tidigare, en jag känner som också är gravid med enäggstvillingar drabbades också av detta.

• strongenough

Tack så mycket Glad Får bara hoppas att den lilla växer tillräckligt så dem miiiiiiinst kan stanna tills v.28. Jag ser hälst att dem stannar till v.35 iaf.

Ingen vet om det kommer tillbaka. Svårt att veta någonting när det gäller detta. Men om det kommer tillbaka är jag iaf längre gången och det är positivt! 

• anneh

Åh, strongenough, jag har tänkt så mycket på dig! Skönt att allt ser ljusare ut, vi får hoppas lilltjejen växer som hon ska i fortsättningen!

Stor kram!

• Roos26

I morgon ska jag på privat UL för att få veta könet då vi e så nyfikna å vill börja handla å pyssla till den lilla:) på rutin UL hade de som policy att inte säga fortfarande , jag tyckte jag såg en snopp men hon sa att de kan lika gärna vara navelsträngen. För oss blir vi lika glada vilket som men jag e en av dem som tycker de e trist att köpa köns neutrala kläder å grejer å vi ska flytta in i nytt hus å ska inreda rum å så underlättar att veta innan. Så kan jag hålla mig syssel satt under väntan som e kvar:D

• Aprilia1977
    strongenough skrev 2012-04-04 17:05:46 följande:
    Hejsan! 
    Jag har hållt mig väldigt mycket för mig själv sen RUL i v.20. Chocken av att ens barn inte mådde bra och rädslan för att dem skulle dö gjorde mig totalt borta. Gick mest som i en svart dimma och grät. Stackars min son Rynkar på näsan 

Jag vet inte om jag skrivit om det här men kör en update om de senaste 3 veckorna:

Eftersom jag väntar enäggstvillingar med väldigt tunn skiljevägg så skickas jag till Lunds lasarett för mina UL då dem har bättre maskiner och erfarna läkare jämfört med här jag bor. Jag fick ett väldigt sent RUL då jag var i v.19+3. Jag hade dock fått kolla i v.15 senast och då hade allt sett bra ut så man trodde ju att allt skulle vara okej denna gången med, tyvärr var det inte det.

När dem gör UL så får jag först se att båda lever. Redan då börjar man ju slappna av för det är ju det man är orolig för. Speciellt eftersom jag knappt hade känt dem då. Läkaren var väldigt tyst men jag frågade om kön och fick veta att det var flickor. Resten av undersökningen var man i totalt lyckorus eftersom jag hoppas på det. Men sen kom domen....

Läkaren såg bekymrad ut och sa att han tyvärr måste berätta att det inte såg helt bra ut. Min ena tvilling var liten och hade väldigt lite fostervatten. Största fickan låg på 1,5 cm och hon rörde sig inte så mycket då påsen sjunkit ihop och låg längst hennes kropp.
    Den stora tvillingen hade för mycket fostervatten och den största fickan låg på 8cm.

Detta innebar att dem hade fått TTTS. Vilket betyder att den stora får för mycket blod och den lilla för lite. I steg 1 som jag var i då gör man ingenting, man gör bara UL en gång i veckan för att se hur det utvecklas. I steg 2-3 när den lilla slutat helt svälja fostervatten för där är för lite och den stora får problem med hjärtat skickas man till köpenhamn för laseroperation inne i magen.

Veckan efter var den värsta i mitt liv. Jag grät mest och ingen jag känner hade någon aning av vad det var och förstod inte heller hur farligt det var. Jag höll mig därför för mig själv men försökte hålla minen så bra som möjligt för sonen. Han fyllde år dagen efter UL Rynkar på näsan Tyvärr lyckades man inte alltid. 

Veckan efter hade det inte hänt något. Allt såg precis lika dant ut som veckan innan. Jag andades ut lite men gick än på helspänn. Förra veckan såg det mycket bättre ut. Den storas största ficka var 5cm och den lillas 3 cm. Jag våga först inte tro på det för hon som gjorde UL var så himla osäker.

Idag var det UL igen. Jag blev överlycklig när jag fick veta att dem har lika mycket fostervatten! Skrattande Rena lyckan att få höra. Jag som trott mina älskade töser var dödsdömda eller skulle bli väldigt sjuka av sviterna. Tyvärr växer inte min lilla tjej som hon ska. Hon ligger idag på -23% och den stora på +1. Varför kan dem inte svara på. Det kan ha att göra med att det fortfarande är fel på moderkakan. Men oddsen för mina flickor är nu mycket större!
    Åh vad kul, nu håller vi tummarna och vad skönt att du har uppdaterat oss!

Kramar till dig och magen! 
  • ullis1990

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet/vet någon som haft en Recaro-bilbarnstol för nyfödda? :) bra eller dåliga??

• Ellenbmt

Gud så skönt att du fått lite andrum nu strongenough! Hoppas att den lille tar fart! Kram på er!

• Novixi

Strongenough: va skönt att höra! Har tänkt så mycket på dig sen du skrev om dina tvillingar och vad som hänt. Håller tummarna att den lilla växer till sig och båda töserna mår bra när de kommer ut! :)