Stövelkatten skrev 2012-06-28 21:29:36 följande:
Du har säkert förklarat redan, men varför blir det i Stockholm? Finns det inte rätt beredskap nära Västerås, eller var det något annat?
Nja jag har nog inte förklarat så ingående men here it comes: Den största anledning är att jag inte kan EDA eftersom jag har en blödningsförskjutning (mitt blod koagulerar för långsamt) som gör att man inte vill riskera att sticka i ryggen på det sättet eftersom jag kan få inre blödningar och det är inte så bra i det området eftersom det kan ge stora skador. Så den ända smärtlindringen som finns för såna som mig heter ultiva och mig veterligen ges bara på Karolinska Solna. När dottern föddes 2009 var det bara på studienivå och jag fick vara den del i den studien. Jag tyckte den funkde jätte bransch är därför väldigt angelägen om att få den igen. Nu är studien avslutad och används i sån fall som mig där man inte kan ge EDA osv. Sen har jag stora problem med förlossningsånget, gigantiska kontroll behov och vet att om jag inte känner mig trygg så kan det bli så illa att jag tappar kontrollen och hamnar typ i chock, vilket kanske inte är så bra under en förlossning. Så det är jätte viktigt för mig att det finns en plan eller i alla fall en strategi för hur jag ska ta mig igenom en sån sak. Jag drömmer mardrömmar varje natt om hur jag förblöder och faktiskt dör på grund av förlossningen. Det har säkert mycket och göra med den här blödningsförskjutningen och göra men även alla dåliga erfarenheten från sjukhus. Jag har behandlats för cancer och varje gång jag behövt besöka sjukhus så har det slutat med att jag mått sämre än jag gjort innan eller att de jag besökt dött osv. Så jag har svårt och förstå att någon bra faktiskt kan komma ut från ett sjukhus. Första gången jag fick lite mer förståelse för det var när vi faktiskt fick åka hem med en frisk liten dotter. Men som sagt så är det mest för att dom är det ända sjukhuset som kan erbjuda någrlunda effektiv smärtlindring.