• Jloow

Augustibebis 2012

Vi ska åka ner i hälsa på mon syster i Göteborg över en helg annars har vi typ noll planer. Jag har 3 veckor i juni, sen får vi se om jag går tillbaka till jobbet sista månaden men troligtvis inte. Mannen har 2 av dom 3 veckorna och sen räknar vi med att ha semester i samband med att bebis kommer så mannen kan ge dottern ordentligt med uppmärksamhet osv.

Nu i eftermiddag/kväll ska vi åka till ett schoppningcenter o shoppa lite till mig o dottern. Hon behöver sommar kläder o jag behöver kläder jag faktiskt ryms i.. Hahaha

• Jloow

Angående att jobba 75% och fylla ut med FP så är det 1 och 1/4-dels dag man måste ta ut i veckan och beroende på hur man väljer att arbeta kan man behöva lägga in vecka för vecka om man jobbar enligt schema. Viktigt är att man har 5 hela dagar med ersättning antigen från jobb eller FP.

För att få FP på sjukpenning nivå måste man ha haft sysselsättning minst 240 dagar innan BF. Det kallas tydligen 240-dagars villkoret. FK finns ju här på FL också så ställ era frågor där om ni inte vill ringa. :)

• Jloow

Bellatrixx: ring FK och be om en till blankett om inkomst i ge till extra jobbet så ska det nog ordna sig.. :)

• Jloow

Natlup: jag mår illa typ hela tiden men jag har väldigt mycket halsbränna så jag tror att det beror på det.. Knaprar Rennie som om det inte finns någon morgondag.. :/

• Jloow

Svipp: jo då vi har inte gjort oss av med något förutom sånt som vart trasigt eller förstört. Det som vi behövt köpa nytt är vagn eftersom vi vill ha en syskonvagn, babyskydd och vagga. Vagga har vi inte köpt än men det vill jag ha för att den är mindre än spjälsängen och jag vill inte att dottern ska känna ett bebis tar hennes säng på en gång. Vi har nämligen precis börjat med stor säng till henne.

• Jloow

Cupcakekiller: du har alltid rätten att be om valfrihetsremiss om du inte känner dig trygg på den närmaste förlossningen. Dessutom anses en pågående förlossning som akutsjukvård så så länge det finns plats kan man inte nekas vård oavsett vilket sjukhus man åker till... Jag tycker du ska prata med din BM om du inte känner dig trygg..

• Jloow

Jag rekommenderar att du kör på flaskor som går att få tag på överallt och inte bara barnbutiker för pajar dom sent en kväll är det bra om dom finns på typ Ica maxi eller Coop forum. Exempel är som stövelkatten skriver om MAM ventilflaskor... Dom hat vi också haft och jag tyckte dom var super plus att dom var lätta och diska eftersom dom går att ta bort botten osv..

• Jloow

I början med dottern hade vi nuk-flaskor. De var dom ända hon tog och jag var tvungen och sluta amma så vi testade typ alla flaskor på marknaden då 2009/2010.

Fördelen med nuk är att dom har ventilation i själva nappen så dom funkar som anti-kolik avsett vilken flaska dom sitter på. Plus att deras dinappar funkar på vanliga esska flaskor om det blir nödläge. Dom gjorde i alla fall det då. Sen finns deras dinappar i både silikon och latex. Dottern tog bara latexnapp i början..

Men i det stora hela tycker jag MAM var bättre eftersom de var mer lättillgängliga..

Det handlar fick mest om vad ni föredrar som föräldrar. Eftersom ert barn inte kommer veta något annat så tror jag att ni kan välja precis vilken flaska ni vill..

• Jloow

Jag måste få klaga lite.. Egentligen är det ingen stor grej men i alla fall..

Jag fick precis veta att det inte är någon handläggare som kunnat kolla på min sjukskrivningen ännu (skickade in för 2,5 vecka sen) för att jag är anställd på FK.. Vi har väldigt hårda regler för vad som gäller kring vilka som får handlägga vad för typ av ärenden.. Jag får tex inte handlägga något för någon jag känner eller där det framkommer att jag vet vem personen är. Så det är inte så många som får handlägga mitt ärende..

Jag som hade hoppats på att få beslut nu i dagarna.. :( blir till och jaga lite i morgon och hoppas på att det går att få tag på en handläggare som faktiskt kan lämna lite info i mitt ärende..

• Jloow

Sommaren: njaa det är ju troligtvis så att det är jag som inte läst ordentligt på intranätet hur jag ska gå till väga. Jag är nog mest frustrerad på mig själv.. :)

Svar på tråden Augustibebis 2012