• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Something01
    Gadget skrev 2012-05-14 14:30:33 följande:
    Something01: min bebis har också lugnat sig sedan v 27 ungefär (går in i v 29 på torsdag). Veckorna innan hade jag vant mig vid att det gick vågor på magen och ganska hårda sparkar. Sedan blev det nästan ingenting och jag oroade mig. Men det var ändå någon liten rörelse ofta på kvällen när jag lagt mig ner. Tycker fortfarande inte att jag känner så tydligt som innan, men har en känsla av att han sparkar mer inåt mot min rygg så det kanske är det som gör det. Plus att utrymmet kanske börjar bli lite begränsat mot innan. Men jag tror att så länge man känner något varje dag så är det ingen fara.
    Jooo ja tror nog att min å sparkar inåt för när det sparkar så känns de mer obehagligt :D Kvällarna å nätterna är lugnar nu än förut å det är juh faktiskt bra så man får sova.
  • fru Elle

Vecka 27+0 idag, BB-väskan har jag inte packat än. Men skrev faktiskt ett första utkast på förlossningsbrevet idag. Mest för min egen del, vad jag tycker är viktigt och vad som har hjälpt mig tidigare.

LiJon; Hoppas lägenheten är fin och att det finns hiss, är ju mycket enklare när barnet har kommit och man har vagn. 

Molly 2008, Harry 2010 och BF 13/8 2012
  • Bellatrixx

Var hos barnmorskan idag, bebisen mådde bra och så gör även jag. Har ätit hemskt mycket skräp på sistone så det var väll ingen större chock att ställa mig på vågen, dock har jag en väldigt sträng äldre dam till barnmorska som inte riktigt tog skämt. Jag sa "hehe.. Vägde mig nyss och det var ju konstigt att bägge vågarna hade gått sönder, tyckte de visade så mycket" och hon började prata hur viktigt det var om mat osv. Kände mig så dum.. Det sista hon sa dock var att normalviktiga bör gå upp en del i vikt under graviditeten. Där fick jag för att jag skojade lite

Men men, den lill* sparkade på. Tyvärr sa hon inte hjärtljuden denna gång men sf mått var 26cm och blodsockret på 4,6. Har gått upp 10kg och är nu i v29

Kul dag förresten, en av mina närmsta plussade idag.

• Ellenbmt

Fotbad med salt i hjälper mot ömma fötter. Jobbat länge i restaurangbranschen och det är samma smärta vi lider av... :)

• Sommaren12

Både lycka och sorg i tråden idag. Beklagar Rocktherebell! 

Hoppas lägenheten faller i smaken Lijon! Vi har med på andra våningen fast iaf ett barnvagnsförråd. Känner mig lite nojig med att ställa vagnen där, hoppas det kommer funka bra.

Bellatrixx: Gamla kärringar och humor! Jag skämtade lite med min med på hälsosamtalet. Hon predikade över vad man skulle äta och inte äta och sa att bär som jordgubbar, blåbär, hallon och sånt var bra. Jag sa då att det är ju inte så lätt på vintern. Hon spände blicken i mig och sa sakligt "Det finns i frysdisken. Gör en smoothie!". Haha ooookej då! Grattis till kompisen! Man blir så glad när de plusar, speciellt nu när man äntligen är med barn själv. Innan tyckte jag det var lite jobbigt...  

• godisbit

Ett tips ang försäkringar! Trygg-Hansa släppte en ny gravidförsäkring i lördags. Den är lite dyrare än deras tidigare betalförsäkring (de har fortfarande en gratis grundgravidförsäkring) men den täcker i gengäld lite mer, t.ex. täcker den nya havandeskapförgiftning och akut kejsarsnitt. 

Jag hade precis fått hem inbetalningskort men inte betalat och då var det inte några problam att ändra till den nya försäkringen.  Kan ju vara värt att kontakta dem även om ni redan har löst den tidigare försäkringen, de kanske är hjälpsamma när det är helt nya villkor...

• Sandra1983
    bez imena skrev 2012-05-13 21:31:49 följande:
    Ellenbmt; Har också ont under revbenen just, och alltid efter att jag ätit... Halsbränna har jag också...blää..

Någon annan som får jätteont i fötterna efter att gått och stått mycket en hel dag? Kan knappt gå :/  

kollade också på Mobergs matresa och blev sugen på tunnbröd... mums :P

Åh, denna halsbränna känner jag igen. Fantastiskt obehagligt..
  • Sandra1983

Nu behövs er hjälp! Vet att det tidigare under tråden har varit en checklista på vad man bör ha hemma. Snälla kan någon lägga upp den igen, nu har jag nämligen börjat att handla (köpte första kläderna idag). Behöver hjälp med allt, både bebisgrejer och mammagrejer som är bra att ha!

• elfsan87

Det där med vikten är känsligt! Har gått upp 10 kilo och har gått 27 veckor! Vet inte riktigt vad som är "normalt". Det jobbigaste är ju att ställa sig på vågen hos barnmorskan och bli dömd! För egen del känner jag att det är okej, bara att ta tag i sen när bebisen är ute! Barnvagnspromenader och ammning tänkte jag skulle fixa det ;) 

De är inte alltid helt lätt att undvika att stoppa i sig lite extra! Jag har haft jobbig halsbränna sen dag ett och det har blivit så att jag småätit på kvällarna för det också! Puh! Sålänge man äter nyttigt och får i sig grönsaker och frukt tror jag inte det är nån större fara att synda lite ;) Tycker inte barnmorskan ska spänna ögonen i en och få en att känna sig dum!!

Jag har hittat något som funkar mot halsbrännan nu! Ätit Losec i några dagar och har inte haft halsbränna sen dess!! :) Som jag lidit i onödan... Så kan det va :)

• Sommaren12

Pratade med min läkare idag. Kändes lite spooky när han sa "Du är den första i hela världen som tar denna kombination av mediciner och är gravid". Wow liksom! Så nu har man statistikögonen på sig...