• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • NiniMe
    Hejåhå skrev 2012-06-02 07:06:38 följande:
    Haha! Ok, jag känner mig så inställd på att det en sätes, just kanske för att inte bli besviken. Ska nog inte vara så säker på min sak då kanske :)
    Håller tummarna att bebis ligger rätt Dom kan överraska en
  • Blomsterfröna

Stövelkatten-
    Berätta för din sambo att du funderar på en doula och berätta varför..oftast då brukar dom ändra sig och börja läsa.... Hoppas de blir bra.

• Blomsterfröna

Jag har oxå känt hickan långt ner. Igår va de jobbigt fram mot eftermiddagen . Hade lite svårt att andas och de kändes som att tryckte upp alla tarmar som fanns, jätte jobbigt va de...

• Ellenbmt

Katten- vad säger han då? Vill han närvara men ändå inte stötta? Låter ändå som en vanlig situation, er förra fl kanske skrämde honom? Jag skulle inte tveka att anställa en doula om min sambo samtyckte? Vad säger han om du säger att du vill ha en doula? Jac är säker på att den personen kommer att ta sitt jobb på lika stort allvar som det är menat! Det jag hört, har ingen egen erfarenhet, men en väns, är att "hon var underbar och hon fick tom med mannen på ett hörn då och då" som en bästis man inte är blyg inför. Dessutom hinner ni ju ses innan !

• Stövelkatten
    Ellenbmt skrev 2012-06-02 07:20:07 följande:
    Katten- vad säger han då? Vill han närvara men ändå inte stötta? Låter ändå som en vanlig situation, er förra fl kanske skrämde honom? Jag skulle inte tveka att anställa en doula om min sambo samtyckte? Vad säger han om du säger att du vill ha en doula? Jac är säker på att den personen kommer att ta sitt jobb på lika stort allvar som det är menat! Det jag hört, har ingen egen erfarenhet, men en väns, är att "hon var underbar och hon fick tom med mannen på ett hörn då och då" som en bästis man inte är blyg inför. Dessutom hinner ni ju ses innan !

Han säger att han kommer vara redo när det är dags, men vill inte "jobba ihop sig" innan, vilket känns väldigt otryggt för mig.

Han är så himla dålig på att prata känslor, men jag anar att han kanske "bara" är rädd. Han har aldrig varit med om en förlossning innan, hans första biologiska barn.

Ska nog ta upp detta med doula helt seriöst vid tillfälle. Sist det nämndes tyckte han det var onödiga pengar, men det kan det ju vara värt om vi båda kan känna oss trygga.
  • Ellenbmt

Om inte annat kanske det får honom att vilja stötta istället för någn annan?

• isaochbel

Stövelkatten: Min sambo är och var precis likadan som din, vill inte läsa och har väldigt svårt att prata om känslor. Han sa också att när det väl gäller så kommer han finnas 100% och det gjorde han, hade nog inte kunnat haft ett bättre stöd. Jag kände att jag var tvungen att lita på hans ord och är så glad att jag gjorde det. Nu när andra barnet är på G har jag ställt 1 krav och det är att han ska lära sig och räkna ner till pauserna så jag kan fokusera på det. Fortfarande har han inte tagit sig tid till att göra det men återigen litar jag på att han har gjort det tills det är dags. Sen om det är när värkarna börjat det spelar mig inte så stor roll. Kan vara som du säger att han är lite rädd och bearbetar det som komma ska inom sig.

• fru Elle

Stövelkatten; Jobbigt när man har lite olika inställning på hur förberedd man vill vara. Inför vårt första barn så gick vi en förlossningsförberedande kurs. Är ju lite svårare att komma iväg på liknande kurser när man har barn sen innan. Men inför andra barnet bad jag honom läsa ett kapitel ur Gudrun Abascals bok "Att föda" och ett kapitel ur Anna Wilsbys bok "Innan du föder". De kapitlen tar upp partnerns roll och hur de kan stödja. Kanske kan börja med något sådant, ett kapitel istället för en hel bok tex. Sen har jag inför varje förlossning skrivit ett förlossningsbrev och det har min man fått läsa och ha synpunkter på. Så han vet vad jag är intresserad av för smärtlindring och kan hjälpa mig att säga nej om de föreslår saker som jag hat sagt att jag inte vill ha osv. Att jag vill ha sen avnavling och att jag inte vill att de klampar av för tidigt.

Molly 2008, Harry 2010 och BF 13/8 2012
  • Kampis

Ang hicka, nu känner jag den mest snett uppe till höger. Förra gången (mest i slutet) kändes den i rumpan! Men hon låg extremt långt ner, efter ett totalt misslyckat sexförsök när det var nån månad kvar kände jag efter där nere och ca 5 cm in var huvudet.