• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • fransyskan
    Saftmedbulle skrev 2012-06-01 14:39:25 följande:
    Ja, jag veeet, visst är det puckat?

Jag var au pair i Paris ett år, när jag var 20. Jag frågade faktiskt familjen jag jobbade hos varför de alltid valde svenska au pairer (för det gjorde de) och då svarade pappan (jo!) att "Ni har så schyst syn på barnuppfostran". Bodde hos en bra familj :)
    Jag har haft så otroligt många diskussioner om detta med en av mina kollegor -- en helt vanlig, trevlig, normal människa... som ger sin 2-åriga dotter "smisk" flera gånger i veckan. Hon bara ler och skakar på huvudet åt mig och säger att jag kommer förstå när jag nu själv ska ha barn.

Har aldrig tänkt på hur det skulle vara att vara en au-pair hos en familj som smiskade barn. Vilken tur att du hade en familj med samma värderingar som vi är vana vid!!!

Angående jordgubbar -- köp ekologiskt, tvätta/skölj och njut! Katt
  • Sandrina
    Saftmedbulle skrev 2012-06-01 14:48:18 följande:
    Hmm... det slog mig...mitt nick rimmar lite illa med min graviditetsdiabetes ;)
    Är ju sjukskriven för att jag brutit foten och ja... då har jag passat på att fortbilda mig lite om vad jag bör äta och inte och SAFT och BULLE är ju totalt förbjudet.

Nicket  var ju egentligen lite snuskhumor när maken och jag försökte bli gravida: Ni vet... först saft (ni är vuxna, jag behöver inte förklara va?) och sen, förhoppningsvis bulle ;)
    Haha, förlåt, men måste erkänna att tanken slog mig! Givetvis jättetråkigt att du fått diabetes men kunde ändå inte låta bli att tycka att de lät lite komiskt.

Blir man frisk efter barnet har kommit eller hur fungerar det egentligen?
    Jag försöker låta bli socker men ibland känns det som att det de ända man är sugen på.
    Har du ätit mycket socker eller vad beror det på att du fått de?
  • Karo77
    fru Elle skrev 2012-06-01 12:08:47 följande:
    Förstår inte hur det kan vara lagligt, känns helt främmande för mig. Tänk vad kränkande för barnet, blir ledsen bara jag hör det.
    Molly 2008, Harry 2010 och BF 13/8 2012

Det ar INTE lagligt att aga barn i frankrike!
  • Saftmedbulle
    fransyskan skrev 2012-06-01 15:04:20 följande:
    Jag har haft så otroligt många diskussioner om detta med en av mina kollegor -- en helt vanlig, trevlig, normal människa... som ger sin 2-åriga dotter "smisk" flera gånger i veckan. Hon bara ler och skakar på huvudet åt mig och säger att jag kommer förstå när jag nu själv ska ha barn.

Har aldrig tänkt på hur det skulle vara att vara en au-pair hos en familj som smiskade barn. Vilken tur att du hade en familj med samma värderingar som vi är vana vid!!!

Angående jordgubbar -- köp ekologiskt, tvätta/skölj och njut! Katt
    Ha, ha... tell me about it. En av mina bästa vänner är fransman och när jag skulle outa graviditeten för honom (jag och min man bjöd på middag och jag undvek vinet), så undrade han varför inte jag tog något. "men jag är ju gravid", svarade jag. Han var helt oförstående och tyckte att det kunde jag väl visst dricka. Jodå, kulturkrockar kan man ju råka ut för. Jag förstår om du har betänkligheter över att överlämna din skatt... (kanske skaffa svensk au pair? Nja...vid närmare eftertanke kanske inte det verkar så lockande heller...)
  • fransyskan
    Karo77 skrev 2012-06-01 15:13:30 följande:
    Det ar INTE lagligt att aga barn i frankrike!
    Inte? Det var lagligt 2010 då en ny lag diskuterades. Har det ändrats? (Om det är så blir jag otroligt glad!) Jag ser fortfarande folk som daskar till sina barn på öppen gata, mina kollegor pratar öppet om det och det diskuteras på mitt franska mamma-forum utan att någon säger det minsta.

(news.doctissimo.fr/Grossesse-bebe/Faut-il-interdire-la-fessee-20284 -- fransk artikel, ursäkta.)
  • Stövelkatten

Som den google-nörd jag är så försökte jag mig på att leta rätt på någon annan källa, men hittar bara gamla artiklar från 2010 och tidigare.
    Inte heller hittar jag något om Irland, där jag själv bott, och jag är säker på att jag googlade detta innan vi flyttade dit. Nåja, Karo77, upplys oss!

• Saftmedbulle
    Sandrina skrev 2012-06-01 15:12:18 följande:
    Haha, förlåt, men måste erkänna att tanken slog mig! Givetvis jättetråkigt att du fått diabetes men kunde ändå inte låta bli att tycka att de lät lite komiskt.

Blir man frisk efter barnet har kommit eller hur fungerar det egentligen?
    Jag försöker låta bli socker men ibland känns det som att det de ända man är sugen på.
    Har du ätit mycket socker eller vad beror det på att du fått de?
    Joo, det var ju meningen att det skulle vara lite komiskt.

Ha, ha... ja, det är en vanlig fördom att man får det för att man äter fel...  jag gillar inte ens sötsaker, så jag är verkligen inte en som skulle "skaffa mig" diabetes så att säga. Det händer en del gravida tydligen - det är ju därför man kollar värdena hos BM - det ingår i blodtesterna man gör och om det visar för högt får man genomgå glykosbelastning - vet en del tjejer på den här tråden som gjort det.
    Har läst att ca 1% har kvar sin diabetes efter förlossningen när det gäller graviddiabetes, så det är ju inte så mycket. Gäller att hålla ut och sköta sig bara... Men! Jag kan ju säga att jag fått mycket förståelse för de som har vanlig diabetes alltid. Jättejobbigt.
  • Sandrina
    Saftmedbulle skrev 2012-06-01 15:36:33 följande:
    Joo, det var ju meningen att det skulle vara lite komiskt.

Ha, ha... ja, det är en vanlig fördom att man får det för att man äter fel...  jag gillar inte ens sötsaker, så jag är verkligen inte en som skulle "skaffa mig" diabetes så att säga. Det händer en del gravida tydligen - det är ju därför man kollar värdena hos BM - det ingår i blodtesterna man gör och om det visar för högt får man genomgå glykosbelastning - vet en del tjejer på den här tråden som gjort det.
    Har läst att ca 1% har kvar sin diabetes efter förlossningen när det gäller graviddiabetes, så det är ju inte så mycket. Gäller att hålla ut och sköta sig bara... Men! Jag kan ju säga att jag fått mycket förståelse för de som har vanlig diabetes alltid. Jättejobbigt.
    Ja, så har det låtit på min barnmorska. "Ät inte för mycket socker för då kan du få graviddiabetes".

Men måste du kolla blodsockret ofta och ta insulin som en "vanlig" diabetiker?
  • NiniMe

Jag har ingen hormonrand alls, med pojkarna hade jag en svag, från naveln och ner....
    Och igår proppa jag i mig jordgubbar, så in i helvets smaskigt var det hahahaha