• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • fransyskan

OK, googlade lite på engelska istället för franska och hittade:
    www.endcorporalpunishment.org/pages/progress/reports/france.html

Saftmedbulle skrev 2012-06-01 15:36:33 följande:
    Ha, ha... ja, det är en vanlig fördom att man får det för att man äter fel...  jag gillar inte ens sötsaker, så jag är verkligen inte en som skulle "skaffa mig" diabetes så att säga.
    Jag får erkänna att jag faktiskt trodde det funkade så Skäms Vi har massor med diabetiker på pappas sida och han har verkligen hållit på nu och förmanat att jag inte ska äta godis, glass, osv. (Nog för att jag gjort det iaf, fast alltid med dåligt samvete.)

Hah, ska käka en glass ikväll och bara njuta! Ha en bra helg nu allihopa!
  • DetGodaLivet
    Saftmedbulle skrev 2012-06-01 15:36:33 följande:
    Joo, det var ju meningen att det skulle vara lite komiskt.

Ha, ha... ja, det är en vanlig fördom att man får det för att man äter fel...  jag gillar inte ens sötsaker, så jag är verkligen inte en som skulle "skaffa mig" diabetes så att säga. Det händer en del gravida tydligen - det är ju därför man kollar värdena hos BM - det ingår i blodtesterna man gör och om det visar för högt får man genomgå glykosbelastning - vet en del tjejer på den här tråden som gjort det.
    Har läst att ca 1% har kvar sin diabetes efter förlossningen när det gäller graviddiabetes, så det är ju inte så mycket. Gäller att hålla ut och sköta sig bara... Men! Jag kan ju säga att jag fått mycket förståelse för de som har vanlig diabetes alltid. Jättejobbigt.

Ja gud ja. min syrra fick graviditetsdiabetes och hon är verkligen värsta hälofreaket. Dessutom är hennes sambo "vanlig" diabetiker så de äter liksom redan diabetesanpassat hela familjen redan sen innan.

Jag däremot är värsta sockergrisen som moffar kexchoklad till frulle om jag kommer åt. Har aldrig haft graviditetsdiabetes under någon av mina graviditeter.   
  • DetGodaLivet
    fru Elle skrev 2012-06-01 13:46:20 följande:
    Googlade jordgubbar och gravid och tydligen så tyckte inte livsmedelsverket att man skulle äta jordgubbar under graviditet  för några år sen. Vad jag förstod så var det när man hade börjat med något nytt besprutningsmedel, men nu ska det vara ok att äta det. Rekommendationerna har ändrats flera ggr, har varit olika under mina tre graviditeter. Men det är väl alltid bättre att välja ekologiskt, jag tänker inte avstå jordgubbar nu i sommar.
    Jordgubbar innehåller ofta extremt mycket bekämpningsmedel coh de riktlinjer som finns följs ofta inte, därför ska man vara lite försiktig med det.

Detsamma gäller för övrigt vindruvor. I båda fallen handlar det till viss del om mögelgifter som sugs upp av själva bäret dvs man kan inte skölja av dem.

Jag kommer inte att avstå jordgubbar men jag är väldigt restriktiv med att äta besprutad frukt över huvud taget och undviker det så långt det går både för egen och för barnens del.        
  • Gadget

Det visste jag inte om jordgubbar. Trist. Det som är så gott. Jag har ätit det var och varannan dag sista veckorna.

Ang hormonrand och könsspekulationer har jag rand hela vägen upp till revbenen och väntar pojke. Hans hjärtslag varierade mellan 135-155 förra veckan när de gjorde CTG mätning hos BM. När de innan mätt med doppler har det varit ca 145.

• Kampis

Med dottern hade jag en (sned) rand upp till naveln, ännu har inte kommit någon denna gång.

• Ellenbmt

Jag hade med en sned rand, gick i en kurva runt naveln och upp kanske 6-8cm över naveln, ganska svag rand. Fick den runt v 20, har ingen alls nu. Då fick jag dotter, nu vet vi inte ännu

• LiJon

Jaa det kanske inte är nåt man ska förlita sig på ändå det där med hormonrand & hjärtljud ;) var ju bara så inställd på kille i början att jag nog fortfarande har svårt att förstå att det är en tjej, haha. 

Jag förstår inte, har tre gravidappar på mobilen och alla plingar alltid på fredagar att jag går in i ny vecka, vecka 30 idag enligt dem men enligt graviditetsräknaren här på FL är det imorgon, trots att jag ställt in samma bf-datum på alla... Jag blir ju lite förvirrad, diffar era appar? Jag räknar dock lördagar som min "bytardag", får för mig att den här på FL är mest tillförlitlig.

• Karo77
    Karo77 skrev 2012-06-01 15:13:30 följande:
    Det ar INTE lagligt att aga barn i frankrike!

Oj da hela inlagget forsvann ju, jag hade skrivit att jag har exakt samma erfarenhet som du fransyskan nar det galler kollegor osv. Jag fick ett samtal fran skolresturangen en dag for att min son hade varit bongstyrig, matsalstanten hade hotat Med small pa rumpan och min son hade svarat: prova om du vagar...(vilket var inte uppskattat).. Jag blev orolig och diskuterade Med skolrektorn och han tittade lite pa mig som jag var varsta dramaqueen och svarade : det var ju bara pa skoj , det ar INTE lagligt att aga barn i frankrike!
  • Hejåhå

Lijon: mina appar varierar ons-fre på veckobytardag, men med samma bf. Jag räknar dock fredag som min riktiga dag eftersom bf är på en torsdag.

Var på gyn på mvc tidigare idag. Tappen tycks vara opåverkad så det är bra. Lämnade uvi odling och får en remiss på Ul för att kolla så att det inte är något knas med moderkakan och att det orsakar blödningarna. På samma gång gör de tillväxt-Ul och ser om bebis vänt sig, så det känns bra.

• Kampis

Helt OT, men är det bara för mig det är galet irriterande reklam som dyker upp precis när man klickar på tråden så att man kommer in på deras reklam istället? Blir GALEN!