• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Novalina
    astro skrev 2011-12-13 08:36:46 följande:
    Att oroa sig för mf är fullt naturligt ... det är ju inte helt ovanligt heller. Men risken ökar inte alls bara för att du fått ett tidigare. Blir man gravid strax efter ett mf verkar det snarare som om det är extra troligt att det går bra (något jag läste en hel del om när det hände mig våren -08).

Det är olika i olika landsting hur de ser på förlossningar efter snitt. Men generellt är det faktiskt säkrare med vaginalt trots allt. Om inte livmodern är förtunnad eller det var ett gammaldags snitt så är risken för ruptur mycket liten. Själv ska jag kolla journalen från mitt snitt och kanske prata med den ansvarige läkaren - jag har ju fött så många barn, så jag vill vara säker på att min livmoder inte är förtunnad av det skälet. Är den det så väljer jag planerat snitt. Att jag inte lutar åt snitt "helt enkelt" är för att återhämtningen tar så lång tid jämfört med att föda "som vanligt".

Googlar du på VBAC ser det väldigt mycket ut som om riskerna faktiskt är mindre för komplikationer om man väljer vaginalt, trots det tidigare snittet, så ... 
    Skönt att höra det med!*pustar ut lite!*
  • Novalina
    astro skrev 2011-12-13 08:36:46 följande:
    Att oroa sig för mf är fullt naturligt ... det är ju inte helt ovanligt heller. Men risken ökar inte alls bara för att du fått ett tidigare. Blir man gravid strax efter ett mf verkar det snarare som om det är extra troligt att det går bra (något jag läste en hel del om när det hände mig våren -08).

Det är olika i olika landsting hur de ser på förlossningar efter snitt. Men generellt är det faktiskt säkrare med vaginalt trots allt. Om inte livmodern är förtunnad eller det var ett gammaldags snitt så är risken för ruptur mycket liten. Själv ska jag kolla journalen från mitt snitt och kanske prata med den ansvarige läkaren - jag har ju fött så många barn, så jag vill vara säker på att min livmoder inte är förtunnad av det skälet. Är den det så väljer jag planerat snitt. Att jag inte lutar åt snitt "helt enkelt" är för att återhämtningen tar så lång tid jämfört med att föda "som vanligt".

Googlar du på VBAC ser det väldigt mycket ut som om riskerna faktiskt är mindre för komplikationer om man väljer vaginalt, trots det tidigare snittet, så ... 
    Oj, skrev visst i sidfoten i det förra inlägget! Tungan ute Börjar väl bli lite trött...

Varför är det mer risker med snitt eg.?... Jag tycker att det verkar mer riskabelt att föda vaginalt faktiskt.

För själv återhämtade jag mej jättefort efter snittet, det läkte fint och snabbt. Jag började träna som vanligt 6 v efteråt redan t.o.m. Trodde jag inte att jag skulle kunna då jag va nysnittad precis, för då va jag ju lite mör! Skrattande
  • astro
    Novalina skrev 2011-12-15 03:24:05 följande:
    Oj, skrev visst i sidfoten i det förra inlägget! Tungan ute Börjar väl bli lite trött...

Varför är det mer risker med snitt eg.?... Jag tycker att det verkar mer riskabelt att föda vaginalt faktiskt.

För själv återhämtade jag mej jättefort efter snittet, det läkte fint och snabbt. Jag började träna som vanligt 6 v efteråt redan t.o.m. Trodde jag inte att jag skulle kunna då jag va nysnittad precis, för då va jag ju lite mör! Skrattande
    Jag tror att skillnaden sitter i typen av risk. Jag slapp också komplikationer, men eftersom KS är en bukoperation är det man ska oroa sig för: Stora blödningar under operationen, reaktioner på narkosen (om man blir sövd alltså), skador p g a kirurgmiss (t ex är det rätt vanligt att de skär hål på urinblåsan eller tarmarna), infektioner i såret, blodproppar.

Det här är ju ganska allvarliga saker, att jämföra då med de vanliga förlossningsriskerna: Sprickor, relativt små blödningar, blodproppar (mycket mindre risk än vid KS), avlossad moderkaka (mycket ovanligt), rupturer i livmodern (mycket ovanligt).

Dessutom är risken större att bebisen inte andas stabilt efter KS, särskilt om KS inte skedde efter att värkarbetet startat naturligt. Större behov av andningslarm och dylikt alltså.

Men mest är det nog att NÄR något går fel så går det fel ordentligt, medan vaginala förlossningar oftast bara för med sig "småkrämpor" av olika slag. 
  • Hejåhå

Isabelle föddes med planerat snitt pga sätesbjudning och den här gången hoppas jag på vaginal förlossning. Jag har dock en mycket positiv bild av återhämtningen efter ett snitt, men för min del verkar en vaginal förlossning en häftig upplevelse och något jag vill genomgå i mitt liv, även om det verkar skrämmande.

I början av graviditeten gick jag i mitt stilla sinne och hoppades att det skulle bli kejsarsnitt. Men under graviditetens gång förlikas man med tanken på att föda och jag kände mig väldigt peppad på slutet. När jag senare i v 37 fick reda på sätesbjudningen kände jag mig lite snuvad på konfekten.

• Naimisen

Godmorgon och välkomna alla nya!

Jag ser att ni pratar KS. Har aldrig gjort något eller känt att jag skulle välja de om jag fick.
    Personligen tror jag att både mamman och bebisen mår bättre av en så naturlig förlossning som möjligt.
    Självklart så finns de ju fall där ett KS är enda lösningen.
    Men de är nog egentligen en av de saker jag känner mig rädd för jag har inför en förlossning att något ska gå fel och sluta i akutsnitt.
    Igångsättning är också något jag skulle vilja undvika om de gick.

• Augustimamman

Jag har ingen aning men jag vill kunna ha mitt barn på bröstet direkt nr det är fött, det får man väl inte vid KS? Har gjort en bukoperation en gång och mådde så otroligt dåligt efter det, är ju iofs en annan sak, men det plus annat gör att jag absolut inte önskar KS. För det mesta när det blir oplanerat KS är det ju akut och allt verkar gå så snabbt, jag behöver nog den där naturliga tiden för att smälta att "wow här föder jag ju faktiskt barn!"

Själv börjar jag tröttna på att inte känna några symptom... Känner mig liksom inte så gravid. Nån annan skrev att hon gjort ett test till här om dagen, det funderar jag med på att göra för att få lite bekräftelse.

När får man göra KUB? Jag vet inte om det ingår här men man ska väl alltid få göra det om man betalar va? Min medicin innehåller cellgifter och jag är så himla orolig för att nåt sks va fel på barnet. Speciellt eftersom jag inte känner mig så gravid heller... :(

Inatt har jag för första gången på veckor sovit gott iaf! :)

• TheMaraja

Jag hade en förlossning på 40 timmar sist innan det tillslut blev ks, då orkade inte bebisen med värkarna längre. Just då var jag tacksam att det skulle vara över, var så trött och ville bara ha ut min dotter. Allt gick jättebra. Men får jag välja den här gången så önskar jag att det går liiiite fortare och att det blir en vanlig förlossning.

• oxle bo
    Naimisen skrev 2011-12-15 07:44:56 följande:
    Godmorgon och välkomna alla nya!

Jag ser att ni pratar KS. Har aldrig gjort något eller känt att jag skulle välja de om jag fick.
    Personligen tror jag att både mamman och bebisen mår bättre av en så naturlig förlossning som möjligt.
    Självklart så finns de ju fall där ett KS är enda lösningen.
    Men de är nog egentligen en av de saker jag känner mig rädd för jag har inför en förlossning att något ska gå fel och sluta i akutsnitt.
    Igångsättning är också något jag skulle vilja undvika om de gick.
    haha min son på 1,5: vändning, igångsättning o akut snitt. allt på en gång..

jag föredrar en vaginal förlossning då återhämtinigen efter snitt var så jobbigt, kunde inte röra mig en cm  när jag låg i sängen,när jag väll kom upp(en halvtimme senare) så ville man inte lägga sig ner.
    så jobbigt med amningen på natten då..

är också lite orolig då jag hört att det är riskabelt med en vaginal förlossning efter åt..
  • oxle bo
    Augustimamman skrev 2011-12-15 08:07:24 följande:
    Jag har ingen aning men jag vill kunna ha mitt barn på bröstet direkt nr det är fött, det får man väl inte vid KS? Har gjort en bukoperation en gång och mådde så otroligt dåligt efter det, är ju iofs en annan sak, men det plus annat gör att jag absolut inte önskar KS. För det mesta när det blir oplanerat KS är det ju akut och allt verkar gå så snabbt, jag behöver nog den där naturliga tiden för att smälta att "wow här föder jag ju faktiskt barn!"

Själv börjar jag tröttna på att inte känna några symptom... Känner mig liksom inte så gravid. Nån annan skrev att hon gjort ett test till här om dagen, det funderar jag med på att göra för att få lite bekräftelse.

När får man göra KUB? Jag vet inte om det ingår här men man ska väl alltid få göra det om man betalar va? Min medicin innehåller cellgifter och jag är så himla orolig för att nåt sks va fel på barnet. Speciellt eftersom jag inte känner mig så gravid heller... :(

Inatt har jag för första gången på veckor sovit gott iaf! :)
    man du inte få träffa en läkare på gyn?? låter som du har rätt till VUL.
    får man fråga vad det är för medicin, den går inte o byta ut, dra ner på el ta uppehåll??
  • Augustimamman

Nyköpings bo: tänkte kolla vad jag kan få och inte få på mitt hälsosamtal på tis.
    Medicinen heter Puri-nethol och utan den kommer jag bli otroligt sjuk så den går inte att sätta ut och inte byta. Det är kört för både mig och bebisen utan den. Står stora varningar om den på fass som man lätt skräms upp av samtidigt säger min läkare att det finns liten bevisningsgrad i att den skulle vara skadlig och att han haft många patienter med den medicinen som fått barn utan några problem alls. Har googlat och hittat fler som säger samma sak. Ändå känns det ju för jävligt, kommer kännas som mitt fel om nåt är fel på barnet och varje gång jag tar pillret så känns det som jag medvetet skadar livet där inne. :(

Svar på tråden Augustibebis 2012