• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • annhapannha
    Novalina skrev 2011-12-15 03:13:20 följande:
    Grattis till graviditeten!!!

Och jag beklagar verkligen missfallen, så tätt dessutom... Jobbiga kast mellan hopp och förtvivlan... Skäms

Jag ska försöka få ett VUL innan jul, vill så gärna se ett tickande hjärta, för jag har hört att mf-risken då är mindre iaf... Hade mf i början av okt, är i v.7 nu, bf 7/8.

Du har ju liksom jag lätta att bli gravid iaf, det är ju alltid roligt att veta att man är högfertil Jag är ändå 35 år, och då sägs det ju att fertiliteten ska va lägre än om man är yngre, och att mf-risken är större.

Men inte säkert jag passar in där för det.

Hur gammal är du själv?

((Kram))
    Ja det är skönt att veta att "det tar" sig. Men man vill ju att pyret ska stanna =) Men det känns annorlunda denna gången!

Hur var det, hade du ett barn innan?
    Jag är 27 år och det är vårat första barn =)

Kram
    Plötsligt händer det
  • anneh

Arba: jag har haft en ofostrig graviditet. Massor av symtom, ömma större bröst, illamående. Fina plus på stickorna. Men hade en konstig känsla som gnagde mig i bakhuvet, så jag tjatade till mig ett vul. Där fanns moderkaka, fostersäck, men inget foster. Så allt löpte på som en vanlig graviditet, men fostret glömdes visst bort. Så ja man kan ha många symtom..

• Poison82
    Novalina skrev 2011-12-15 03:24:05 följande:
    Oj, skrev visst i sidfoten i det förra inlägget! Tungan ute Börjar väl bli lite trött...

Varför är det mer risker med snitt eg.?... Jag tycker att det verkar mer riskabelt att föda vaginalt faktiskt.

För själv återhämtade jag mej jättefort efter snittet, det läkte fint och snabbt. Jag började träna som vanligt 6 v efteråt redan t.o.m. Trodde jag inte att jag skulle kunna då jag va nysnittad precis, för då va jag ju lite mör! Skrattande
    Där är fler risker med ett nitt men alla får ju inte samma. Jag återhämta mig också jättefort efter snitt och det läkte ihop så himla fint att det nu 2 år efteråt knappt ens syns att jag blivit snittad. MEN, jag vill ALDRIG mer vara med om ett snitt. Iaf inte ett där jag måste vara sövande. Det var hemsk upplevelse när varken sambo eller barnmorskan fick vara kvar i rummet för att jag skulle sövas, jag började gråta och läkaren bara satte en mask över mitt huvud, spruta in medlet och sa godnatt.  Vakna upp sen i ett rum med en totalt främmande människa som sitter på en stol en bit ifrån, komma på att oj, jag har visst blivit mamma.... Sen när jag äntligen får se min son så känner jag ingenting.
    Jag hoppas verkligen på att få föda normalt nästa gång
  • fru Elle

Har fött båda mina vaginalt, har haft ett snabbt förlossningsförlopp, smärtan har varit fullt hanterbar och har kanske haft ont i ca 10 minuter. Har återhämtat mig snabbt och känt mig pigg efteråt. Med mina förlossningar i bagaget så vill jag helst ha en vaginal förlossning igen. Men man vet ju inte hur det blir, så för att inte bli allt för besviken på om det måste bli ett snitt så får jag nog försöka tänka mig det. Lite kort om mina förlossningar om någon orkar läsa:

Första barnet så startade värkarna runt 01.00, kom in till förlossningen 05.20, först tar de CTG. 06.40 är jag öppen 1 cm och det är två cm kvar på livmodertappen. Då vi hade en timmes resa till förlossningen så skickar de inte hem oss, men de ber mig vila och säger att det kommer att dröja. vid 08.15 ringer vi på BM då värkarna har börjat ta i, ber mig vänta på en annan BM och den BM studenten som jag skulle ha. Kollar inte hur mycket jag är öppen, trots att jag ber om det. En kvart senare ringer vi igen, är då fullt öppen och blir snabbt inkörd till förlossningsrummet då dotterns hjärtljud är mycket låga. Som tur är går hjärtljuden upp, de sa sen att hon troligtvis blivit påverkad av de kraftiga värkarna. Krystvärkarna startar 09.00 och 09.12 föds dottern.  Har ingen aning när de etablerade värkarna kom igång. Men BM ansåg att det var en snabb förlossning. Om de hade skickat hem mig så hade jag inte hunnit in om jag hade åkt när värkarna ökade i styrka. 

När sonen skulle födas blev jag ombedd av min BM att åka in direkt, stod även i min journal som förlossningen kan se att jag hade en snabb första förlossning. Vaknar vid 04.00 av en värk, går direkt in i duschen och hinner ha två värkar till. Väcker min man och ringer förlossningen och säger att vi är på väg. Kommer in 05.20 och är då öppen 6 cm. 05.40 föds sonen på en krystvärk. Går inte att hålla emot, krystvärken kommer så kraftigt.

Upplever att jag har haft väldigt intensiva värkar i ca 10-15 minuter med båda barnen. Har inte behövt någon bedövning och har känt mig hyfsat pigg efteråt. Med sonen duschade jag redan på förlossningen. Har tagit ganska lång tid för att moderkakan ska komma ut, ca 45 min.

Molly 2008 och Harry 2010
  • Poison82
    anneh skrev 2011-12-15 08:50:38 följande:
    Arba: jag har haft en ofostrig graviditet. Massor av symtom, ömma större bröst, illamående. Fina plus på stickorna. Men hade en konstig känsla som gnagde mig i bakhuvet, så jag tjatade till mig ett vul. Där fanns moderkaka, fostersäck, men inget foster. Så allt löpte på som en vanlig graviditet, men fostret glömdes visst bort. Så ja man kan ha många symtom..
    Oj, hur kan sånt ske?? :/ 
  • anneh

Poison: jadu, säg det!
    Tur att jag fick vultid nästa vecka, så man får se om det är nåt därinne.

Om inte jag haft den där känslan hade det inte upptäckts förän på rul, hade inga blödningar osv..

• Gulli

Är det någon annan mer än jag som inte har ett enda symptom?
    Man vill ju ha som nåt kvitto...
    (vecka 5) (4+1)

• Poison82
    Gulli skrev 2011-12-15 08:59:58 följande:
    Är det någon annan mer än jag som inte har ett enda symptom?
    Man vill ju ha som nåt kvitto...
    (vecka 5) (4+1)
    Var glad att du slipper säger jag ;) .
    Kvittot är väl ditt positiva resultat :)
  • Poison82
    anneh skrev 2011-12-15 08:59:27 följande:
    Poison: jadu, säg det!
    Tur att jag fick vultid nästa vecka, så man får se om det är nåt därinne.

Om inte jag haft den där känslan hade det inte upptäckts förän på rul, hade inga blödningar osv..
    Helknasigt ju. Gav dom ingen förklaring då till hur tusan sånt kunde hända?
  • Carolines Secrets

Är förkyld, har ont i halsen, avdomnad i huvudet, lock för öronen. Bör jag uppsöka läkare med tanke på att jag är gravid??

Svar på tråden Augustibebis 2012