• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Challelotten

Hejåhå: tur att de kollar så kanske de inte låter dig gå över tid eller sätter igång det tidigare? Vad jag har hört så säger de att det inte är någon skillnad på att föda ut en som väger mycket och normalt. Men det är ju bara vad jag har hört ;0)

Ninime: skönt att allt såg bra ut :0)

Är då trött på att jobba nu, bara 3 och en halv vecka kvar nu innan semester. Och alla frågar ska du inte ha nu eller har inte du gått hem än? Det är ju bara magen som växer denna gång och alla linnen börjar att bli för små, även om mitt sf mått är dessa samma som den vecka jag är i.

• Hejåhå

Läkaren sa att skallmåttet och lårbenet var normalt för åldern. Det var bukmåttet som var stort. Han sa att han skulle ha tagit medelvärdet av tre mätningar, nu tog han bara det bukmått han mätte.
    Egentligen kanske jag skulle stått på mig och hoppat upp på britsen igen för att verifiera resultatet. Men eftersom huvudsyftet var kontroll av moderkakan så kändes det inte som någon vits och nu blir det istället ett till TUL om några veckor.

• Albasmamma

NiniMe: Vad skönt att höra att du och bebis mår bra, försök vila så mycket du bara kan. Ta hjälp av de runt omkring dig!

Hejåhå: tror inte alltid att dessa beräkningar är alldeles tillförlitliga. Sen kanske du inte går hela tiden ut heller. Men skönt att du får en extra koll men tycker inte du behöver oroa dig. Skönt iaf att bebis låg med huvudet ner.

Sommaren: jag hade ätit ålen.

Ikväll har jag varit och hämtat hem vagnen som vi ska låna av min bror. Har även vikt/tvättat upp lite bebiskläder. Är ju helt själv hemma och kvällarna blir ju såå långa. Väldigt skönt även om jag saknar mina småttingar nåt otroligt så försöker jag njuta och koppla av emellanåt. Nu är det bara 2 arbetsdagar kvar.

• natlup

Ninime- se till å vila nu. Va skönt att både du å bebis e friska.

Jag har en liten fråga. Om ens föräldrar ska vara barnvakt över en eller två nätter, vad ska jag som förälder tänka på att packa. Ska jag fixa resesäng, nappflaska, kudde täcke?

• Naimis

Igår fick jag lite smått panik när jag hittade papperna med blodgrupp och provsvar som ska med in till förlossningen. Eftersom vi flyttat visste jag att jag lagt dom på ett smart ställe vid flytten. Efter att ha brytit ihop lite så hitta jag dom iaf.

Förlossningsbrev tänkte jag skriva när jag slutat jobba. Vilket är fredag nästa vecka. Känns konstigt att jag har lite ångest över de. Jag som redan skrivit ett borde väl ha koll?!

Och sen den där jäkla bilen som vi måste byta. Allt ska göras i sista stund.

Är sååå trött på att vara gravid. Idag har tom ena foten gett upp. Nu är det allt mellan 25 och 53 dagar kvar (ca).

Lite preggo gnäll en seg måndag.

• fru Elle

Vad mycket det var att läsa i kapp idag.

Ninime, skönt att det har lugnat ner sig och att det såg bra ut.

Sommaren12; vilken otur ni har haft med vagnen, tur att ni beställde den i god tid och inte några veckor innan. Men tredje liggdelen måste ju bara passa. De får väl se till att prova den på en vagn i butiken så att ni får en som fungerar nu.

Jag och dottern var och hälsade på en kompis som fick barn för två veckor sen. En supersöt liten pojke, man längtar ju ännu mer nu.

Har haft ganska naturliga förlossningar trots att jag har fött på sjukhus. Var ju bara öppen 1 cm när jag kom in med dottern och det var 2 cm kvar på livmodertappen. Så jag var ju inte så högprioriterad och de trodde ju att bebisen skulle dröja. Men sen hade jag ett väldigt snabbt förlopp och jag och min man var inne på förlossningsrummet själva, jag duschade varmt mot magen och vi ringde på BM när det började ta i. Men BM bad mig vänta på den BM som jag skulle ha och ville inte kolla hur mycket jag var öppen eller ge mig någon bedövning. Ringde igen efter 15 minuter och då kom min BM och då var barnet på väg ut. Hade inte tänkt att jag skulle föda utan bedövning eller att jag skulle klara av öppningsskedet utan att ha BM närvarande. Men i efterhand var det ganska skönt att det bara var min man och jag och att jag inte blev påverkad av någon bedövning.

Inför min andra förlossning så visste jag ju att jag hade klarat av det utan bedövning innan och kände en större tilltro till min kropp att den skulle klara av en förlossning igen. Men allt gick ännu snabbare och denna gången var jag öppen 6 cm så BM gick aldrig ur rummet. Sen hade sjukhuset som policy att man skulle ta en CTG under 20 min. Hann ju bara vara inne på förlossningen i 20 min innan han föddes. Hade gärna duschat men på detta sjukhus så tålde inte CTGn vatten så det fick jag inte. Deklarerade tydligt att jag inte tänkte ligga ner i sängen när de skulle ta CTGn så BM stod bakom mig och försökte hålla upp bandet. 

Jag vill föda på sjukhus så att man kan få hjälp om något händer. Men helst vill jag föda så naturligt som möjligt. Ser ingen anledning till att ta någon bedövning när jag har klarat mig utan två gånger tidigare. Har bett om sen avnavling och fått det. Om allt är bra och ingen akutsituation inträffar så vill jag ha lugn och ro inne på förlossningsrummet, att de låter oss vara ifred och inte tar en massa prover osv. Sen om någon akutsituation uppstår så litar jag att på personalen och att de tar de beslut som behövs. Men om allt fungerar bra så vill jag att de lägger sig så lite som möjligt. Ser ingen anledning till att ta värkstimulerande på rutin, nej min melodi är så naturligt som möjligt. 

Molly 2008, Harry 2010 och BF 13/8 2012
  • fru Elle

Har skrivit ett förlossningsbrev, har gjort det inför varje förlossning. Mer för att bearbeta och för att skriva ner mina önskemål och så min man kan läsa igenom. Förra förlossningen så hann jag ej överlämna förlossningsbrevet, men att jag ville ha sen avnavling stod i min datajournal. Sen informerade jag BM muntligt om det innan det var dax för barnet att komma.

Molly 2008, Harry 2010 och BF 13/8 2012
  • bez imena

Ninime; vad skönt o höra det inte var var fl på g än, eller nåt annat!

Alltså, nu jäklar har jag börjat med boandet på allvar. Rum efter rum, skåp efter skåp, det rensas och kastas och dammas och jäklas vad det tvättas kläder.....haha... det är så KUL!Tungan ute Började mitt "sommarlov" idag med en rejäl sovmorgon till 11:30.

Börjat få konstiga drömmar... har sån ångest att jag inte kan amma. Drömde att jag tröck ungen till tutten hela tiden och den ville inte suga, den såg skitsur ut typ "låt mig va" jag ba nää nu tar du tutten! Då sög bebin så att jag kände hur det drog i ena bröstet, och det lät som när man suger ur det sista ur en mugg med lock och sugrör, haha.... knas.....

• Stövelkatten
    natlup skrev 2012-06-18 22:34:30 följande:
    Ninime- se till å vila nu. Va skönt att både du å bebis e friska.

Jag har en liten fråga. Om ens föräldrar ska vara barnvakt över en eller två nätter, vad ska jag som förälder tänka på att packa. Ska jag fixa resesäng, nappflaska, kudde täcke?

Menar du till din kommande bebis? Vem som fixar vad är nog något man själv kommer överens om; de kanske vill köpa en massa saker själva eller så vill ni fixa allt. Men över lag är det ju inget man behöver förbereda nu, lär nog dröja ett bra tag innan bebisen sover borta.
  • natlup

Grjen va den att jag å min svärmor prata här om dagen om just barnvaktning. Å hon sa att hon tyckte vi skulle köpa allt. Vart så förvånad så var tvungen å fråga:P