• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • mammsen

Hejåhå - Men om han ligger med huvudet fixerat och så långt ner så kommer det ju bli en del press på tappen redan :) Min dotter vände sig med huvudet ned ganska tidigt men var "ruckbar" fram till några timmar innan hon föddes! Så det är ju ett toppentecken! Bebis snart kanske ;) By the way så är det ju huvudet och axlarna som kan vara lite jobbiga att föda ut, det andra är ju lixom mjukt och pressas undan/ihop, så jag tycker inte du ska känna dig orolig för att föda vaginalt, mätte han bara magen en gång så beror det ju väldigt på hur bebisen låg just då, men skönt med ett ertra TUL :)

Stövellkatten - Ganska tillförlitliga, de gjorde TUL i min förra grav för magen var så liten, inne  tyckte de att det var en ganska stor bebis och changsade på en hög vikt, dock var hon lång och smal. 

Natlup - medans bebisen är liten menar du? nej, jag hade nog inte köpt en resesäng bara för det, Då duger det fint med en mjuk/hårdlift om du har det till din vagn, det är ju som ett babynest nästan, Annars är ju vagnen perfekt att ligga och sova i och en filt räcker oftast eftersom de flesta sover med pyjamas. :)Dock tycker jag inte du ska lämna bort ditt barn för att de tycker det är mysigt med bebis, även om det känns ok nu så lova ingenting för många vill ABSOLUT INTE lämna ifrån sig sina barn första veckorna och då kanske du känner dig pressad tvingad att "hålla vad du lovat". Tycker du ska ta en dag i sänder, en del känner sig bekväma med barnvakt tidigt, andra inte, och ibland kan det vara behövligt, det kan man nog inte veta försen man sitter där med sin bebis i knät! Jag kan tänka mig låta mina och sambons föräldrar få lov att gå en kort promenad eller dylikt medans jag duschar eller gosar med den stora lite men inte bebisens allra första veckor. Sedan kommer jag ju att amma och därför känns det omöjligt att lämna bort mitt barn längre stunder än ett par timmar innan han är iallafall 4-5 månader. Tycker det är så bökigt att pumpa och sånt eftersom det inte stimulerar nytillvärkningen på samma sätt som att amma riktigt och jag inte vill riskera att mjölken "sinar" då matar man hysteriskt mycket några dagar för att få upp produktionen och så har man sprutande stenhårda mjölkkannor.. Ska du flaskmata behöver du ju iof inte oroa dig för det :)

Tjockisbullen - Jag har varit med om det med några gånger, Efter ett tag skriver jag ett mail att om paketet inte har nått mig om 3dagar kommer jag att göra en polisanmälan om bedrägeri samt en anmälan till tradera. Din traderasida kommer då att stängas ner omgående och ditt personummer kommer inte kunna användas på tradera igen (sedan brukar jag hänvisa till traderas supportnummer).
    Jag har bara behövt göra EN ENDA anmälan (alla andra kläder har mysteriskt nog kommit fram) och den tjejjen blev dömd för bedrägeri eftersom hon inte kunde bevisa att posten slarvat med paketet (det är EXTREMT ovanligt att paket försvinner och jag tror posten uppgav att det enbart var mindre än 0.1% av inrikespaketen som försvinner) och hon hade dessutom fler klagomål på lång leverangstid och uteblivna betalningar vilket ansågs som att hon var oseriös. Hon erkände att hon tyckte det var löjligt att den söta klänningen bara blev såld för 1 kr och därför inte velat skicka den men erbjöd sig skicka paketet på andra polisförhöret vilket hon även gjorde och jag krävde då även extra ersättning för sveda och värk eller vad det heter.. att göra ett bedrägeri för 1 kr är lika allvarligt som att göra ett bedrägeri för 500kr (Jag är en bitch ;))

Roos26 - Kan man inte få bli igångsatt i typ v 37/38 av de anledningarna? Om du nu vill föda normalt men inte vara med om riskerna ett så stort barn innebär, jag är ju inte så mycket för medicinska ingrepp som alla nog märkt, men jag hade nog propsat på en igångsättning hellre än kejsarsnitt eller "kylskåp på tvären" varianten tror jag. Det ska ju vara det alternativet som du känner dig tryggast med, det är antagligen det som kommer att fungera minst påfrestande för dig och ditt barn :)

• Ellenbmt

Ang träning: jag har alltid tränat 3-4ggr i veckan både jogging och gym även hela förra graviditeten, men nu började ju denna grav. Med illamående från v.5 till v 23 och då var foglissningen snabb att ta vid så här går jag till dagis vilket blir ca 3ggr i veckan och enkel väg tar det 8 minuter i gravitdakt nerför och 15 uppför hemmåt.

Har panikångest och haft problem med synen på kroppen sedan jag började fyran som barn, så att inte träna nu är det värsta jag genomgått ever!! Dessutom har jag ju gått upp runt 17-18 kg redan....

• Sommaren12

Ullis: jag var hos tandläkaren förra veckan. De sa att det inte är farligt för barnet med röntgen så sent i graviditeten, det är i början man ska undvika. Om jag ville kunde jag ändå få ett blyförkläde och det ville jag. Så inga problem.

Haha apropå röntgen, när jag var på flygplatsen i USA hade de en sån där avancerad röntgenmaskin man skulle gå igenom. Jag frågade vänligt om jag kunde gå vid sidan om (i den vanliga metalldetektorn) för jag oroade mig för bebisen och det kunde jag men när jag gått igenom där ville de göra en "female OT" vilket är att de väääääldigt noga känner igenom hela kroppen, även brösten och mellan benen. Det får bara kvinnor göra på kvinnor så först fick jag vänta på att en sån var ledig och sen när hon drog på sig plasthandskar och noga talade om mina rättigheter att få göra det i ett privat rum blev jag skitnervös... Trodde det rörde som om en heeeelt annan undersökning om man säger så! ;) men jag fick behålla kläder å det var inget lustigt. Antar bara de är väldigt försiktiga och informativa för att inte bli stämda för sexuella anklagelser.

• mammsen
    Ellenbmt - Men då vet du ju att du är stark och kan gå ner sedan! Se det som en självförtroendeboost!!! Du kommer bli så stolt nästa gång du går snygg och vältränad på stranden efter den här graviditeten :)

Det är ju knapt månader kvar tills graviditeten är slut gumman! När jag fick 2 streck i december hade jag just gått ned över 15 kilo! Efter 4års långsam viktuppgång! Jag gick ner 15 kilo från sommaren till vintern och hade bara 6kilo kvar till min målvikt! Kolla bilden på mig i bildtråden nu!!!! Haha

Jag var så stolt när jag hade gått ner i vikt så jag ser fram emot att göra det igen :D

Du kan vara som vanligt till nästa nyår igen :)
    Du får helt enkelt släppa loss och acceptera läget här och nu och se det possitiva i det! Alla kommer tycka du är skitstark och asduktig när du gör dig av med dina gravidkilon :D
    Under den tiden man helammas gör man ju av med ca 500extra kalorier på en dag dessutom (det motsvarar mer en timmes bodypump) och mer än en timmes spinning med dessutom! Det gör mig extra peppad!!

Och att jag ska frossa i fruktsallad första veckorna efter förlossningen, skitbra när man inte vill vara för trög i magen och figurnyttigt med :D 
  • Albasmamma

Jag ska flyga imorgon och tänkte på det du skrev Sommaren, är det okej att gå igenom metalldetektorn?

Idag har jag varit till frissan och klippt mig, så skönt att iaf få känna sig fin i håret när man annars känner sig som en flodhäst :) Jag längtar också till hösten då ska jag börja jobba igen och styrketräna. Har inte alls tränat under denna graviditet så jag imponeras av er som fortfarande håller igång!

• mammsen

Ullis och Sommaren12 - Ja det stämmer nog det om att man inte ska röntga alls i slutet av graviditeten kanske, de brukar ha koll på det hos tandläkarna. Hade för mig det var ok med blyförkläde men minns även när jag kom in till akuten i v 36 totalt söndermisshandlad ville de inte röntga varken revbenen eller nyckelbenet eller nacken och ryggen försen efter barnet var fött..  Nyckelbenet kände de ju att det var av och ryggen och nacken hade de ju starka misstankar om skador men vi kom överens om att inte ta några risker jag och kirurgen.. Så det måste ju vara ganska allvarliga risker med röntgen.. Skadorna blev fullständigt documenterade först efter förlossningen.. Är det någon som vet villka riskerna är? 

• Karo77

Hejsan tjejer! Har varit hos BM och fatt snitt datum 02/08 !!!! Bara 44dagar kvar!!! Ar i vecka 32 (31+5)och! Vagen visar +13kg Med SF 34

• Tesdy
    Albasmamma skrev 2012-06-19 13:21:41 följande:

Jag ska flyga imorgon och tänkte på det du skrev Sommaren, är det okej att gå igenom metalldetektorn?

Idag har jag varit till frissan och klippt mig, så skönt att iaf få känna sig fin i håret när man annars känner sig som en flodhäst :) Jag längtar också till hösten då ska jag börja jobba igen och styrketräna. Har inte alls tränat under denna graviditet så jag imponeras av er som fortfarande håller igång!

Jag jobbar på airside på Landvetter Flygplats och går igenom metalldetektorn varje dag och det är inte värre att gå igenom dessa än att gå förbi larmbågarna i affärerna. Men min kollega kollade upp detta åt mig och jag har rätt att be att få gå vid sidan om, men då måste jag visiteras och det får ju bara ske av kvinnor på oss kvinnor. Tyvärr är det inte alltid att det finns en kvinna genom centralvakten som jag passerar på dagarna så då kan man få vänta en rejäl stund så jag går hellre igenom bågen än att vänta.
    Dotter -03, Son -04 och BF 3/8-2012