• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Kampis

Nix ingen möjlighet att byta =( Det finns bara två bm på denna mottagning och min har semester, vill inte hoppa över besöket heller ifall det är nåt som är galet :/
    Nej jag går inte i Norröping utan i södra kalmar län =) 

Jag vägde in mig på 86 kilo och hon malde på vad min övervikt berodde på, hur jag ska ta tag i den sen osv.    Gick därifrån helt förstörd.. ok att jag inte tyckte jag var smal innan, men jag är 175 cm lång så SÅ himla tjock kände jag mig inte, bara mullig. Effteråt kände jag mig som värsta sumon...

Förra gången hade jag gått upp 5 kilo totalt  , men bara för att det är hon har jag väl ökat 10 sen dess ;)

• Kampis

Ang träning så står (och har stått) otroligt stilla här.. fick ju en hemsk foglossning i v 17 och har sedan dess hemma gått ut på två promenader á 300 meter enkel väg.. sen har jag typ krypis hem haha!

Hunden tycker jag är mycket mycket tråkig men det får han tåla. Han är bara 7 månader och det blir en hel del lek i trädgården istället där jag sitter på en stol och kastar pinnar, bollar mm ;)  

• Tesdy

Jag tränar inte längre, har inte gjort det sen slutet av april. Jag är instruktör i Indoor walking och detta gick kanon bra att träna om det inte var för att jag fick väldigt mycket sammandragningar efter att vi röjt hemma för att eventuellt sälja huset. Nu kan jag knappt gå från bilen till kontoret på ca 500-600 meter utan att få sammandragningar och tryck mot fogarna.

Fast jag tog min kära lilla Kettlebell i morse och tränade armarna lite i alla fall. Efter att pratat om sladdriga armar med dottern. Hennes lärare har tydligen väldigt dallriga gäddhäng. (men hon är trots allt numera pensionär)

Vad gäller vilken träning man kan träna som gravid så kan man ju alltid köra med styrka för ben, armar och gärna rygg. Dock får man se till att man inte kör ryggövningar som kopplar in för mycket av magen. Sidomusklerna på magen är inte fel att träna heller. Tränar man på gym kan man alltid rådfråga personalen efter tips på övningar.
    Det viktigaste när man tränar som gravid är att lyssna på kroppen!!

Dotter -03, Son -04 och BF 3/8-2012
  • ullis1990

Vad duktiga ni är ni som tränar... Jag kommer mig inte för det alls! Var väl inte direkt någon träningsmänniska innan jag blev gravid heller - men ska ta tag i de efter fl, hoppas jag ;) Ska till tandläkaren på undersökning idag mitt på dan, hur är det med det då?? Med röntgenbilder?? Ska man säga ifrån de/är de farligt? Eller tar dom inte bilder alls när dom får reda på att man är gravid? Glömde tala om det när tiden bokades...

• Sommaren12

Angående stora bebisar. Eftersom både jag och min bror vägde mycket så har det varit min stora noja att få en superbebis så jag har pratat lite med bm och mamma om det. Det var bm som sa att stora bebisar inte nödvändigtvis måste vara jobbigare att föda än normalstora. Och mamma tycker inte nån av hennes förlossningar var jobbiga på nåt onormalt sätt så det var det som lugnade mig. Men visst, det kanske mest var tröstande ord ;)
    Alla kallade mig för klumpen när jag kom till världen. 4,8 kg och 58 cm. :D

Kampis: Du kan ju inte gått upp så hiiimla mycket om det var fem kg sist så det kan de ju inte va missnöjda med. Om hon börjar tjata om din ursprungliga vikt igen så säg bara skarpt "Jag trodde vi redan pratat färdigt om detta?". Jag som träffat dig tycker inte att de har nåt att gnälla över! Som du säger är du lång och jag uppfattar dig inte som tjock!

• 7eHimlen
    Kampis skrev 2012-06-19 09:22:33 följande:
    Oj jag brukar inte heller fråga om nåt, utan det som du sa "mår du bra" "ja" Bra osv :)
    Vi brukar parata en massa om annat istället haha!!

På torsdag ska jag gå igen men då har min vankiga semster så d ska jag å till den som jag skrev in mig hos, en riktig surkärring som pratade om min övervikt i 10 minuter =( Funderar på om jag ska vägra ställa mig på vågen denna gång, har säkert ökat en väldig massa kilon denna gång bara för att det är hon.   
    Skönt att det inte bara är jag då :P förra besöket var typ över på 10 minuter :P

Trist att hon fokuserar på vikten, jag förstår att de kan bli oroliga om man har väldigt mkt övervikt, men så var ju inte fallet. O om man nån gång i livet ska kunna gå upp i vikt utan dåligt samvete så är det väl när man är gravid??! Jag nojjade lite över det i början, men BM har inte tagit upp det själv, och har inte vägt mig en enda gång :) Det var mer spec mvc som sa till mig att de föredrog om jag bara gick upp 8-12 kg, att det var det bästa. Men det är ju svårt att styra, mkt handlar ju om hormoner o så. Stunta i henne!! Jag plussade 18 dec, vägde 89 och är 1,74 lång - nu väger jag 97, så jag lär väl inte följa spec mvc's rekommendation heller. Vi får ta tag i det när ungarna kommit ut istället tycker jag! Finns så mycket annat man nojjar över iaf, så just vikten kan man väl få slippa bry sig om!   
  • 7eHimlen
    ullis1990 skrev 2012-06-19 10:04:51 följande:
    Vad duktiga ni är ni som tränar... Jag kommer mig inte för det alls! Var väl inte direkt någon träningsmänniska innan jag blev gravid heller - men ska ta tag i de efter fl, hoppas jag ;) Ska till tandläkaren på undersökning idag mitt på dan, hur är det med det då?? Med röntgenbilder?? Ska man säga ifrån de/är de farligt? Eller tar dom inte bilder alls när dom får reda på att man är gravid? Glömde tala om det när tiden bokades...

Man brukar få ett blyförkläde över sig när man ska röntga, men annars går det alldeles utmärkt att gå till tandläkaren! :D
  • A R
    Noli skrev 2012-06-19 08:05:09 följande:
    De vanligaste hostmedicinerna Mollipect och Cocillana-Etyfin ska gå bra att ta under graviditet, dvs man har inte hitta några skadliga effekter hos foster. Cocillana innehåller ju dock morfin, som jag personligen tycker är lite obehagligt att ta när jag är gravid eftersom jag själv känner mig ordentligt påverkad av det (blir dåsig etc). Men skulle hostan vara riktigt illa så skulle jag överväga att ta det bara för att få sova en natt, och ta igen lite sömn. 
    Då blir det nog lite cocillana till kvällen.
    Ellenbmt skrev 2012-06-19 08:08:21 följande:
    Jag hörde att man inte skulle använda zon eller liknande, men någon här i tråden tipsade om något annat, kan det varit Detgodalivet?
    Hoppas du blir bättre
    Då får jag klara mig utan det, hade varit skönt för nu kan jag knappt snyta mig utan att gå i bitar.
    Tänk om jag kunde få betalt för allt snor jag producerar, då skulle jag vara rik nu : ) 

När jag skulle ta en varm dusch i morse var varmvattnet slut, då visade sig gravidhormonerna och jag började stortjuta. Men nu finns varmvatten igen så hoppet har återvänt.
  • Challelotten

Sommaren: duktigt att du fortfarande jan träna. Jag testade min zumba skiva förra veckan och det slutade bara med en massa sammandragningar även om jag tog det lugnt. Kan vara cykla lite lätt nu.

Någon som har kollat på skip hop versa ?? Kan inte hitta någon info om hur stor den är och om det ingår en skötbädd. Någon som vet??

• Sommaren12

Träningen... Jag har tränat regelbundet och engagerat i flera år nu förutom med ett uppbehåll under hösten när jag flyttade till ny stad och började plugga så det tog upp all tid i början. Jag mår inte riktigt bra ifall jag inte får träna, min självkänsla sinar. Så det kändes naturligt att träna under graviditeten. Min annars ganska lata sambo hängde på när jag skrev in mig på gymmet i januari och han har varit superduktig med att träna så ärligt talat tror jag att jag antingen slutat för länge sen eller helt enkelt inte tränat lika flitigt om det inte vore för honom. Vi går dit tillsammans. Jättebra sak att göra tillsammans förresten, testa det nästa graviditet. Det är kul att ha nåt gemensamt och bra för båda (iaf sambo visade första veckorna tendens till att gå upp i vikt i samma takt som jag!).

Jag hade en genomgång med en PT som visade mig vilka styrketräningsövningar som kunde passa mig. Den enda maggrejen var plankan men den slutade jag med för länge sen, mest för att magen blev i vägen tillslut. Annars är det mest ben och armar och lite rygg. Sen kör jag crosstrainern för konditionen. Mycket skonsammare tycker jag än gåband och cykel. Provade ett indoorwalking pass och det funkar kanske egentligen men jag drogs med för mycket av andras tempo och fick alldeles för mycket flås så har inte gjort det mer sen.

Jag tränar tre gånger i veckan och kör antingen 40 min på crossen eller 20 min styrketräning och 20 min cross. 

Dock tycker jag inte motivationen är tillfredställande. Man kan inte ta i som innan man blev gravid (jag älskade att ta ut mig helt), man går ändå upp i vikt och man märker inte av några större muskler eller bättre kondition i vardagen eftersom man gungar fram som en pingvin och man ska inte ha samma tunga vikter på maskinerna som när man är ogravid. Men antar att det kanske hållit min viktuppgång någorlunda i schack och att det kommer löna sig när man ska lyfta sitt barn eller orka stoja runt med det sen. Kanske enklare att komma igång igen sen också? Ska träna till och med graviditetsvecka 37 sen är det nog.