• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Roos26

Tyvärr e de så att de är lite skillnad att föda ett barn som väger mer. Jag ska oxå på ett extra UL snart och kolla tillväxten då min dotter vägde 4500 . Och denna gången vill dom inte att jag föder ett så stort barn, pgr av att jag fick akut opereras efteråt och chansen är större att jag går sönder lika mycket igen. Sen handlar de om vem som föder givetvis , inte lika för alla och att lyssna på BM å bara krysta när hon säger till. Men med ett större barn får de ofta ett lite större huvud mått men framförallt så blir axlarna bredare och de partiet blir svårt att få ut och de händer att bäbisens axel dras ur led. Har nyss gått igenom allt detta pgr av min förra förlossning :P Så innan UL är färdigt å vi vet hur min moderkaka ligger och hur stor bäbisen e hitils vet jag inte om de blir vanlig förlossning eller kejsarsnitt .....Jag vill veta nuuu! Plus att de kommer ta hänsyn till hur jag vill ha de om de bara e så att bäbisen beräknas vara lite större , vill jag bestämma mig för kejsarsnitt eller ska jag ändå satsa på vanlig föröossningen om lill killen inte allt för stor???? Vet inte vad jag vill juuuu! Det ända jag vet är att jag vill inte va med om samma kaos som de sluta med sist :/

• anneh

Hejåhå: vilken vecka är du i?
    Jag var nämligen på TUL nyss, är i v 33+4, och fick veta att vikten nu låg på 2,4.. Tänkte om man ska börja oroa sig för monsterbebis :)

• Noli
    Roos26 skrev 2012-06-19 08:29:48 följande:
    Tyvärr e de så att de är lite skillnad att föda ett barn som väger mer. Jag ska oxå på ett extra UL snart och kolla tillväxten då min dotter vägde 4500 . Och denna gången vill dom inte att jag föder ett så stort barn, pgr av att jag fick akut opereras efteråt och chansen är större att jag går sönder lika mycket igen. Sen handlar de om vem som föder givetvis , inte lika för alla och att lyssna på BM å bara krysta när hon säger till. Men med ett större barn får de ofta ett lite större huvud mått men framförallt så blir axlarna bredare och de partiet blir svårt att få ut och de händer att bäbisens axel dras ur led. Har nyss gått igenom allt detta pgr av min förra förlossning :P Så innan UL är färdigt å vi vet hur min moderkaka ligger och hur stor bäbisen e hitils vet jag inte om de blir vanlig förlossning eller kejsarsnitt .....Jag vill veta nuuu! Plus att de kommer ta hänsyn till hur jag vill ha de om de bara e så att bäbisen beräknas vara lite större , vill jag bestämma mig för kejsarsnitt eller ska jag ändå satsa på vanlig föröossningen om lill killen inte allt för stor???? Vet inte vad jag vill juuuu! Det ända jag vet är att jag vill inte va med om samma kaos som de sluta med sist :/
    Känner igen dina funderingar angående snitt eller vanlig förlossning pga stort barn. Min förra vägde 4550g och hade stort huvud, det slutade med akutsnitt som blev lite traumatiskt pga olika orsaker. Jag har velat mycket fram och tillbaka denna gång, men just bestämt mig för och fått beviljat planerat snitt. Mycket dubbla känslor inblandade i det beslutet, men jag hoppas att det ska bli bra för både mig och bebisen. 

Vet inte om jag har något bra råd att komma med, men vet hur svårt det är att ställning till sånt här!
  • 7eHimlen

I eftermiddag har jag besök hos min BM igen, och jag försöker komma på några frågor eftersom det alltid känns som att jag bara säger att jag mår bra o så är hon nöjd o sen går jag hem igen :P Det enda jag kan komma på är vilken medicin mot halsbränna som är okej att använda. Det är typ det enda grav bekymret jag har :P Det står verkligen helt stilla i huvudet, känns som att det borde finnas massa frågor att ställa? Vad brukar ni andra fråga om?

• Kampis

Oj jag brukar inte heller fråga om nåt, utan det som du sa "mår du bra" "ja" Bra osv :)
    Vi brukar parata en massa om annat istället haha!!

På torsdag ska jag gå igen men då har min vankiga semster så d ska jag å till den som jag skrev in mig hos, en riktig surkärring som pratade om min övervikt i 10 minuter =( Funderar på om jag ska vägra ställa mig på vågen denna gång, har säkert ökat en väldig massa kilon denna gång bara för att det är hon.   

• 7eHimlen

Ang träning så har jag inte tränat ett dugg under hela graviditeten! Har lite dåligt samvete för det, men nu känns det ju lite overkill att börja, är ju redan i vecka 30.. bor på 3e våningen utan hiss, så några gånger om dagen får jag iaf lite ofrivillig motion :P jag skulle tycka det var jätteskönt att gå på gravidpilates eller gravidvattenjumpa, men det är ju så himla dyrt!! Funderar på att försöka ta mig till simhallen minst en gång i veckan tills det är dags iaf, men känner jag mig själv rätt så kommer det inte hända :P Men jag längtar verkligen efter att få gå tillbaka till mina vanliga pilatespass och gymma i höst!

• Bellatrixx

Kampis - fy vad tråkigt att träffa en suris! Du har inte möjlighet att byta? Tråkigt när de ska rikta in sig på vikten med.. Har du gått upp något allvarligt eller är det bara bm som har lite annorlunda inställning? Huvudsaken är ju att både du och bebis mår bra! går du i Norrköping? Får man fråga vem du har? Jag ska med till bm idag, hon har med haft viktprat m mig efter att jag skojade lite med henne, haha!

• natlup

Var hos BM idag:D

Vecka - 33 ( 32+5 )
    SF - 33
    Blodtryck - 125/80
    HB - 115

När jag frågade vad bebis skulle väga på ett ungefär så sa hon att hon inte kunde se det. I vecka 27/28 så Sa de på 3D ul att hon väger runt 150/200 gram mer än snittet.
    Å hon verkar följa sin egna kurva jätte bra
    Hoppas på att hon väger under 4 kg:P

Tog även blodprov för att se om vi ska höja levaxinet.

• Bellatrixx

Sommaren - vad duktig du är! Tränar du mest stryka i armar/ben osv eller är det mer kondition? Kan tänka mig att crosstrainern är en riktigt jobbig vän just nu, haha. Är det många som frågar om grav. Träning och så? Fick du någon coachning eller visste du sedan innan hur man ska träna under graviditet? skulle med vilja träna lite.