• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • oxle bo
    jguz skrev 2012-07-04 11:44:54 följande:
    Oxle bo:
    Jasså??

Min första kom oxå med sugklocka efter 3 timmars krystningar.

Sen var jag gravid med tvillingar och tvilling 1 låg i säte, så då kom de med snitt. Hade ett planerat men vattnet gick tidigare så det blev ett akutsnitt.

Till mig har ingen sagt nåt om att man ska ha samtal med läkare om man haft ett snitt innan.

Vad ska man samtala med läkaren om?
    Ifall man vill ha snitt igen?
    ja man ska prata om erfarenheterna o hur man känner o vill,
    det är alltid en liten risk o födda vaginalt efter snitt,tydligen.

min son kom aldrig ner i förlosningskannalen el vad man säger, hans huvud var 37cm  o dottern 35cm
    så min tanke är också om detta barn har 37 kommer den kunna komma ut??.
  • Sommaren12
    EmelieOfGbg skrev 2012-07-04 11:49:38 följande:
    Hon kände och klämde och bebisen ligger nu med huvudet ner och är nästan helt fixerad sa hon Glad
    Jag fixar inte att gå på järntabletter så jag undrar om ni har några andra bra förslag för att få i sig järn? Huskurer eller nåt?Glad Jag ska köpa hem blutsaft med tänkte jag.

Bara 2 arbetsdagar kvar nu och det känns otroligt skönt men samtidigt väldigt konstigtFlört 
    Här är en lista med mat som innehåller mest järn! Vraka och välj! ;)

matkalkyl.se/naringsamnen55.php 
  • FruMii

Här var det längesedan man var inne och skrev :) Har läst och följt er hela tiden men va ett tag sen jag var aktiv själv :)

Grattis till bebisarna som redan kommit!!  

Har en liten fundering, jag var inne på tillväxtultraljud i vecka 33 (32+0) och då vägde bebisen 1600g vilket var lite för lite så fick en ny tid två veckor senare. Nu i v.35 (34+0) så vägde bebisen ca 2200g! Kan den gå upp så mycket på två veckor när den innan vägde för lite och hade gått upp för lite? Blir helt förvirrad känner jag :) Det känns lite för bra för att vara sant..

Blir lite orolig då sonen kom v.34+0 och vägde mindre än 1700g..   

• Jloow

Emelieofgbg: jag klarar inte heller järntabletter och min barnmorska är super när det kommer till detta. Hon säger att om jag faller under 90 och känner av det så får dom helt enkelt ge mig en järnspruta. Men jag försöker äta blodpudding, spenat i olika former, pumpakärnor, jordgubbar och samtidigt dricka apelsinjuice eller annan dryck rik på c-vitamin eftersom det hjälper till att fånga upp järnet..

• jguz

Efter sugklockan var man ju mosad i underlivet i några veckor efteråt. Jag kunde inte sitta och hade svin ont läääääänge efteråt.

Efter kejsarsnittet hade man ju ont, men på ett annat sätt.

Hmm... Hade jag fått välja så vet jag inte vad jag hade valt.
    Inget av det är ju en dans på rosor direkt.

Jag är lite rädd för att det gamla snittet ska gå upp om jag föder vaginalt. Men det är 8 å sedan jag fick mitt snitt, så det borde ju vara väl läkt by now

Ska fråga min bm på måndag om jag har något val...
    Jag skulle kunna välja snitt enbart för att jag då får veta exakt när min bebis kommer... Hehe...

• EmelieOfGbg

Jloow: Okej, vad skönt att din BM är bra. Jag går hos en annan nu när min är på semester och hon vill ju verkligen att jag ska fortsätta med tabletterna ändå (hon är äldre). Men jag sa till henne att jag tänker inte göra det. Nästa gång är min ordinarie tillbaka och hon är mer förstående så det bör säkert bra:) Tack för tipsen, jag ska börja frossa i jordgubbar nu tänkte jag:)

• jguz

Man kan inte lita helt på tillväxt ultraljuden.
    När jag väntade mina tvillingar gick jag på det varannan vecka.

Sista mätningen var i vecka 35+3 (de föddes vecka 35+5... Två dagar senare)

Mätningen i vecka 35+3 visade att tvilling 1 vägde 2226 gram (-16% för lite)
    Och tvilling 2 vägde 2873 gran (+9% för mycket)

När de föddes två dagar senare så vägde
    Tvilling 1: 1944 gram
    Tvilling 2: 2820 gram

• Jloow

Emelieofgbg: du har ju en bra anledning till att frossa i alla fall.. ;)

• godisbit
    EmelieOfGbg skrev 2012-07-04 11:49:38 följande:
    Jag fixar inte att gå på järntabletter så jag undrar om ni har några andra bra förslag för att få i sig järn? Huskurer eller nåt?Glad Jag ska köpa hem blutsaft med tänkte jag.
    Var det här i tråden ngn tipsade om det eller läste jag det ngn annan stans.... hmm... men i alla fall ska det vara bra med svartvinbärsdricka. Alltså "riktig" dricka som Jokk, inte bara saft som man blandar (det blir väl för utspätt). Tänk även på att äta järnrik mat tillsammans med c-vitamin och undvik koffein och mjölkprodukter vid samma mål (det gör det svårare för kroppen att tillgodogöra sig järn).

Blodpudding och leverpastej är ju andra alternativ. Jordgubbar har många redan tipsat om här i tråden,  grovt bröd och flingor är också bra källor till järn - och självklart kött!