• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Gadget

Fransyskan: i Tyskland räknas 4 kg som gränsen för stora barn. Då börjar de diskutera snitt...
    Funderar på om sjukhusen tjänar pengar på snitt. Tycker de verkar ha hög andel snitt. Av de som redan fått barn nu från min förlossnigskurs/föräldrautbildning har 3/4 snittats. En planerat och två då förlossningen avstannat eller vad det var. Vi får väl kämpa och vara tydliga med att vi inte vill ha en enkel utväg.

• Gadget

Jag har också precis varit hos läkaren och min bebis är fixerad. (tror det måste motsvara den tyska översättningen ) Men jag är inte öppen och tappen var bara lite förkortad. Annars var allt som vanligt. Fick göra CTG och fick för första gången lite utslag på mätaren som ska mäta värkar. Insåg att jag nog hade några sammandragningar då men inte så kraftigt och läkaren kommenterade det inte heller.

• DetGodaLivet
    EmelieOfGbg skrev 2012-07-04 11:49:38 följande:
    Hej alla! Jag har också vart hos BM idag, jag är i v 34 (33+3)

Blodtryck: 124/60  
    Socker: 4
    Hb: 105
    Sf-mått: 33 
    Hjärtljud: 135-145 
    Vikt: +16kg sedan inskrivningen

Hon kände och klämde och bebisen ligger nu med huvudet ner och är nästan helt fixerad sa hon Glad
    Jag fixar inte att gå på järntabletter så jag undrar om ni har några andra bra förslag för att få i sig järn? Huskurer eller nåt?Glad Jag ska köpa hem blutsaft med tänkte jag.

Bara 2 arbetsdagar kvar nu och det känns otroligt skönt men samtidigt väldigt konstigtFlört 

Har du provat Hemofer? Den är betydligt mildare än de andra preparaten och man kan ta den i lägre dos (med sämre effekt då givetvis men bättre än inget).
  • Novixi

Emelieofgbg: Jag hade Niferex förra grav och den totalförstörde min mage. Denna gången har jag provat Duroferon och den har funkat superbra! :)

• natlup

Min vikare-BM ringde mig nyss och hon och läkaren har pratat och bestämt sig för att göra glukosbelastning på fredag sen ska jag gå på extra kontroller för mitt höga blodtryck och göra ett till TUL.

Ni som gjort glukosbelastning, hur mycket ska man dricka?

• Kampis

2 dl är det har jag för mig.

Jag funderar på om bebis vände sig åt fel håll igår.. höll på och böka som attans och var igång i minst 10 minuter i sträck (har ADRIG hänt!) Och sen dess har sparkarna känts annorlunda.. nere vid blygdbenet där hon brukade flaxa med armarna får jag nu hårda sparkar och "rumpan" trycks ut extremt mycket mot innan..

• fransyskan
    Gadget skrev 2012-07-04 12:32:39 följande:
    Fransyskan: i Tyskland räknas 4 kg som gränsen för stora barn. Då börjar de diskutera snitt...
    Funderar på om sjukhusen tjänar pengar på snitt. Tycker de verkar ha hög andel snitt. Av de som redan fått barn nu från min förlossnigskurs/föräldrautbildning har 3/4 snittats. En planerat och två då förlossningen avstannat eller vad det var. Vi får väl kämpa och vara tydliga med att vi inte vill ha en enkel utväg.
    Mitt sjukhus är privat så dom har ju såklart ett vinst-intresse... Vet inte hur mycket det driver deras råd och attityd, men känns ju inte direkt trevligt att tänka på sin doktor som en "säljare". Har funderat på om vi valde fel som inte valde ett vanligt sjukhus men då säger folk istället att personalen tänker i besparningar...

Det är mycket politik i det där -- usch!

På tal om ingenting -- visst har vi pratat om att många sölar mer än vanligt? Jag tycker jag återvänder från min lunch varje dag med en fläck eller arton på tröjan; helt otroligt (och pinsamt)! Förvånad
  • mammsen
    Fransyskan - Medel för en fullgången flicka här är 50cm och 3400g och för en pojke 52cm och 3600g. Min dotter var 52cm och vägde 3600g i v 40, då var mitt sf mått som det var i v32 i denna graviditeten så jag känner på mig att grabben i magen blir större, Men ut ska de ju i vilket fall och jag tycker nog inte att själva storleken är så skrämmande eftersom jag tycker själva värkarbetet är jobbigare än utdrivningen.. (Men han få gärna komma i v37/v38 så hinner jag nog inte börja oroa mig heller ;))

emelieofgbg - Blutsaft! Finns på apoteket och på vissa välsorterade livsmedelsbutiker. Det är ju inte järnvärdet som ligger på 105 utan det är hb-värdet (hemoglobin) och det byggs upp av järn och b-vitamin. om hb värdet inte går upp trots att du äter massotr med järn kan det likaväl vara b-vitaminer du har brist på! Så om du testar lite blutsaft (20ml om dagen och är skonsamt mot magen) gör säkert hb värdet som för mig, rusar i höjden till nästa träff med din BM! Ät gärna frukter och bär som innehåller järn och c-vitamin, Jordgubbar är toppen!! Men inte i kombination med mjölkprodukter, kaffe eller the, det bryter i princip järnupptaget helt!

Oxle bo - Vill du föda vaginalt och är rädd för att huvudet ska vara för storp så undvik de ställningar där bäckenet inte öppnar upp sig ordentligt som ryggläge, gynställning och liknande.. Testa istället att sitta på förlossningspall elelr liknande där bäckenet öppnar upp sig maximalt, testade ni bra ställningar första gången eller tog de beslut om snitt utan att försöka men naturens egna trix?

Frumii - De växer i genomsnitt 200g/vecka efter ca v 30, men vissa veckor mer och vissa veckor mindre :) Tycker det låter som om ditt barn är aldles normalstort :)
  • Svipp

Jag har oxå slutat med mina Niferex, får bajsa max en gång i veckan och det är inte kul. Har ju ganska bra värden ändå, ligger på typ 125.

Igår var jag på ultraljud för att kolla moderkakan och den hade växt uppåt så det var ju skönt att höra. Bad honom kolla tillväxten oxå eftersom min sfkurva gått neråt och alla kommenterar hur liten mage jag har. Så det gjorde han och uppskattade vikten till 2 kg och det betyder 3,5 kg vid bf. Han sa även att måtten visar på vecka 34+ istället för 32+ som jag är i. Hoppas så klart att det betyder att jag inte behöver gå över en massa dagar. Men måtten kan man ju som sagt ta med en nypa salt...

Det var så mysigt att få se henne igen! Hon låg med huvudet ner och sög på sin hand. Håret stod rätt upp! han visade även med 3D men det var för mycket i vägen för att få en bra bild. Däremot fick jag en fin vanlig bild. Önskar jag kunde visa i bildtråden men bor på stugan och har ingen dator.

Nu längtar jag ännu mer efter henne!!

• 7eHimlen

Fransyskan - min lillasyster är oxå liten och nätt (40 kg, ca1,64) och hon fick göra TUL. Där sa de att dotterna skulle väga över 4 kg vid BF, men hon kom två veckor sent o vägde 3650, så du ska nog inte vara orolig! O dessutom, som flera andra skrev - 4kg är ju ijngen jättebebis!

Är det nån som vet något om stamcellsdonation? Kan man ändå göra sen avnavling, eller hur går det till?