• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • FruFoxy

Idag har jag och äldsta tjejen varit på Bromma blocks och storhandlat bebiskläder, jisses vad jag råkade plocka åt mig. Skäms ju en aning men veem kan motstå sådana söta yttepyttesmå strumpor, bodysar och annat sött??

sommaren12:
    Jag har kört på strumpor tidigare men denna gång tänkte jag köra på typiska badtofflor, som man även kan ha i duschen. Dessa kan man ju även ha på badstranden och i badhus senare så det kändes inte som bortkastade pengar. 99 kr kostade de, som hittat  

• mammsen
    Ang tofflor till förlossningen - Altså man kan ju ha vad man vill för tofflor, man får ju ha ytterskor på sig om man vill, så bara man väljer något som är bekvämt att traska runt i och lätt att få av och på så blir det bra! Jag har ett par sköna sandaler jag har haft ute, de kommer jag ta när jag åker till förlossningen så slipper jag packa ner något spec :)
  • fru Elle

Jag tänkte åka in till förlossningen i en omlottklänning/tunika och ett par tights. Tänkte att omlottklänningen är enkel att knyta upp. Sen är den inte så lång så den blir nog bra. Gillar inte sjukhuskläderna heller, men nättrosorna har jag använt när jag har varit på BB.  Har alltid haft på mig egna kläder under förlossningarna.

Har använt mössor på mina små. På förlossningen har de behövt mössa för att få upp värmen efter förlossningen. Mina har haft en ganska låg temp när de har kommit även om sonen föddes en varm dag i juli. Sen har vi inte haft mössa på dem jämt, men brukar se till att ha med en tunnare bommulsmössa i vagnen så man kan ta på om det behövs. Bor på västkusten och det kan ju blåsa en hel del ibland.

Molly 2008, Harry 2010 och BF 13/8 2012
  • jguz

Ta tofflor som du tycker är sköna, flip-flop, Foppa-tofflor, scholl-tofflor, slip-in... Ta vad du har hemma

Jag hade tänkt ta de jag använder på jobbet men de var helt trasiga... Så jag köpte nya på rea på skopunkten 99:-... Säkert skit men de duger åt mig

• eightythree

Fick en massa kläder av en kompis idag. Vi ska få vår första tjej och hon har en tjej på 2år som vi kan ärva. Så jag skulle nog överleva nästan hela första året utan att behöva köpa nytt, haha! Galet mycket var det verkligen- det mesta i rosa, rött och vitt då. pojk/bas färger har vi efter sönerna med så det lär ju inte gå någon nöd i klädväg.
    Har haft en bra dag som åskådare när barnen badat. Röd som en kräfta i ansiktet men har jämnat ut bondbrännan lite mer iaf!
    Hoppas att ni alla får bättre sömn inatt nu! Har varit dåligt för många på sistone...

• A R

Ny har jag börjat packa väskan inför förlossningen och bb. Fastnade helt med de små bebiskläderna, åhåååå så mysigt!
    Men jag kände att jag vill tvätta de nya en gång till innan de hamnar i väskan.

Har inte tänkt så mycket på kläder till mig själv ännu men fick lite inspiration av era inlägg angående det. Och jag kommer absolut ha med mig egna bindor för som jag minns det är sjukhusets inte alls bra och dessutom så tjocka, men det var iof elva år sedan :o

• mammsen

Bindor - Ärs fan! blöder jag som sist tänker jag fan ha förlossningens stora blöjjor, åker jag hem tidigt snor jag med en hel hög! Nättrosor på det med ska jag ha! Det är ingen som kommer bry sig om vad jag har för underkläder när det finns en fantastisk liten bebis att titta på ;) Däremot har jag funderat på att ta några trosor som börjar bli slitna för att ha utanpå nättrosorna när jag använder förlossningens vanliga bindor om de inte vill hålla sig på plats.. Men nättrosor is the shit!! Jag vill att svullnaden lägger sig så snabbt som möjligt och då är det toppen med lite plats och att det inte är för tajt.. 

• irruz

Baralillajag: grattis till lilla prinsen o att ni äntligen får lämna neo!!

• DetGodaLivet
    mammsen skrev 2012-07-03 20:34:34 följande:
    Mössor - Det är svårt att skaffa för mångfa mössor eftersom huvudet växer ganska långsamt och även de små storlekarna passar i någon månad oftast, så en bra bit in på hösten kommer de nog passa och då behövs de ju :) Mössor i strl 38 är ju 0-3 månader och storlek 42 är ju 3-6 månader.. Men vissa 38:or är små och trånga medans andra är mer växvänliga och kan passa i ett halvår lixom, själv har jag lyckats samla på mig 6st tunnare hjässmössor, 5st tjockare mössor med knytband och 4 st "sötmössor" utan band, helt onödigt eftersom de aldrig stannar på huvudet men jag hittade några som var så söta att jag inte kunde låta bli! Men de är i lite blandade småstorlekar och jag räknar med att jag har så det räcker nästan hela vintern (Fler kommer det garanterat bli med om jag känner mig rätt) :)Min dotter är snart 5 hon har alltid ca 5 dagismössor (slit och släng) och sedan har hon alltid 5-10 st finmössor som hon har när vi åker iväg eller när vi leker här ute osv, jag tycker det är en kul detalj, men hon har iof alltid många jackor och skor med, (egen skohylla) ;) Tur och bra att hon får lite konkurrangs tror jag.. För både henne och mig!
    Detgodalivet - Krav måste inte bara vara sånt man äter det gäller allt som är organiskt (ex bomull), då handlar det mer om arbetarnas rättigheter, att det är ekologiskt och såklart att det fraktas på bästa sätt osv.. "KRAV har regler för textilier men då bara vad det gäller odlingen och inte det fortsatta förädlingssteget till färdigt tyg. Alltså kan inte klädesplagg/textilier KRAV-märkas men i klädesplagget kan man ange att råvaran är KRAV-godkänd (för dessa klädesplagg/textilier kräver vi att den fortsatta textilproduktionen ska vara enligt Svanen eller Bra miljövals regler). Det är väldigt få textilproducenter som är anslutna till KRAV. I dagsläget 3-4 stycken. KRAV har inga planer på att utöka reglerna på detta område och tex även inkludera förädlingssteget." Hämtat från www.krav.se/ (Jag gick tex på en gymnasieskola som var kravgodkänd och den gick inte att äta) Här finns en lista på alla kravmärkta produkter www.krav.se/KRAV-produkter/ och här finns en lista på alla kravmärkta företag www.krav.se/KRAV-produkter/ Där finns bla en länk till textilråvaror. Eftersom du värkar intresserad av ämnet kanske du vill kika in :)
    Ja "sånt man odlar" då om vi ska märka ord. Men krav jobbar med jordbruksråvaror och har ingen märkning för kläder. Kläder kan precis som du skriver inte vara kravmärkta. Då är det andra märkningar man får titta efter.