• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • NiniMe
    Sommaren12 skrev 2012-07-03 19:01:33 följande:
    Såg att jguz har köpt egna kläder att ha under förlossningen. Har inte ens tänkt tanken! Men jag vill också gärna ha egna kläder. Men vad för typ av kläder är smidiga? Och varför har man nättrosor eg? Funkar inte vanliga stora trosor lika bra?
    Man får nättrosor på förlossningen, just för att det kommer en massa slem/vatten osv under tiden, trosor som man bara kan slänga sen, och för att det ska vara lätt att ta av och på dom.... Men jag måste säga att dom är sköna o ha på sig hahaha
  • kaxig91
    Sommaren12 skrev 2012-07-03 19:01:33 följande:
    Såg att jguz har köpt egna kläder att ha under förlossningen. Har inte ens tänkt tanken! Men jag vill också gärna ha egna kläder. Men vad för typ av kläder är smidiga? Och varför har man nättrosor eg? Funkar inte vanliga stora trosor lika bra?

Nättrosorna är väl mest för att man inte ska blöda ner sina egna då de flesta blöder en hel del första tiden efter ^^ Och sen är det väl för att få plats ordentligt med deras stora bindor kanske? ^^
  • jguz

Jag har haft sjukhusets nattlinne mina andra förlossningar. Det funkar väl bra.... Men jag känner mig så sunkig och dösjuk... Så den här gången tänker jag ha egna sköna kläder.

Deras skjortor/sjukhusrockar sitter som säckar och ofta är knapphålen så utslitna att helt plötsligt hänger brösten öppet för alla att se.

Jag planerar att ha mjukisbyxor och långt linne (ja du såg bilden i bildtråden) och sen när det börjar närma sig så tar jag av mig byxorna och har bara linnet. Det är längre än vad det ser ut på bilden.
    Det är knappar fram på linnet så det är lätt att knäppa upp och amma bebis. (köpt på lindex om någon undrar... Nattlinne och pyjamas avdelningen)

Sjukhusets nät/nylontrosor är väl bra... Men de är så sjukt fula!!

Jag e sån som blir påverkad av vad jag har på mig/ser ut.

Går jag hemma en hel dag osminkad och oduschad så känner jag mig sjuk... Jag behöver känna mig fräsch för att må bra men vi alla är ju olika

• Naimis

Rul idag gick toppen. Han ser ut som en kopia av sin storebror i profil. Väger nu 2,7 (redan?!), och beräknas väga 3,6 i v 40. Neo vägde 2,860 vid födseln i v 38+6. Så de känns som denna bebis är väldigt stor om mitten stämmer.

Nu när vi vet att han inte är en mini så börjar annans och hallonblads kuren. Så får han gärna dyka upp inom 2 veckor.

Hemköpt är nu med jumbo-bindor (always natt), 1 paket pampers 1 och oparfymerade våtservetter. Imorn skrivs förlossningsbrevet och bebiskläderna ska tvättas.

• jguz

Har oxå köpt Always natt bindor... Men jag behöver nog köpa några paket till...

• Sommaren12

Jguz: jag är likadan! Tror jag med ska köpa egna kläder! :) tack för tipset!

Alla säger att man ska ha med inneskor. Kan man ha slippers, alltså typ såna hotellmorgontofflor? Jag har inga inneskor och känns onödigt att köpa bara för två dagar.

• lillakotten

Nättrosorna var grymt behagliga att ha i början! Plus att bb-s bindor är grymt stora så då behövs nättrosorna! Jag planerar att föda i deras kläder så slipper jag svettas och äckla ner mina egna ;)

• jguz

Jag tycker att nättrosorna i kombo med deras gigantiska bindor var katastrof...

Nättrosorna är ju sim boxers med ben... Och bindorna är tjocka raka... Och för mig hamnade bindorna på sniskan... Så jag blödde på sidan...

Den här gången blir det kanske deras trosor under förlossningen. Men efter bebis har kommit och jag har duschat så tar jag mina egna med Always nattbindor med vingar på...

• mammsen
    Mössor - Det är svårt att skaffa för mångfa mössor eftersom huvudet växer ganska långsamt och även de små storlekarna passar i någon månad oftast, så en bra bit in på hösten kommer de nog passa och då behövs de ju :) Mössor i strl 38 är ju 0-3 månader och storlek 42 är ju 3-6 månader.. Men vissa 38:or är små och trånga medans andra är mer växvänliga och kan passa i ett halvår lixom, själv har jag lyckats samla på mig 6st tunnare hjässmössor, 5st tjockare mössor med knytband och 4 st "sötmössor" utan band, helt onödigt eftersom de aldrig stannar på huvudet men jag hittade några som var så söta att jag inte kunde låta bli! Men de är i lite blandade småstorlekar och jag räknar med att jag har så det räcker nästan hela vintern (Fler kommer det garanterat bli med om jag känner mig rätt) :)Min dotter är snart 5 hon har alltid ca 5 dagismössor (slit och släng) och sedan har hon alltid 5-10 st finmössor som hon har när vi åker iväg eller när vi leker här ute osv, jag tycker det är en kul detalj, men hon har iof alltid många jackor och skor med, (egen skohylla) ;) Tur och bra att hon får lite konkurrangs tror jag.. För både henne och mig!
    Detgodalivet - Krav måste inte bara vara sånt man äter det gäller allt som är organiskt (ex bomull), då handlar det mer om arbetarnas rättigheter, att det är ekologiskt och såklart att det fraktas på bästa sätt osv.. "KRAV har regler för textilier men då bara vad det gäller odlingen och inte det fortsatta förädlingssteget till färdigt tyg. Alltså kan inte klädesplagg/textilier KRAV-märkas men i klädesplagget kan man ange att råvaran är KRAV-godkänd (för dessa klädesplagg/textilier kräver vi att den fortsatta textilproduktionen ska vara enligt Svanen eller Bra miljövals regler). Det är väldigt få textilproducenter som är anslutna till KRAV. I dagsläget 3-4 stycken. KRAV har inga planer på att utöka reglerna på detta område och tex även inkludera förädlingssteget." Hämtat från http://www.krav.se/ (Jag gick tex på en gymnasieskola som var kravgodkänd och den gick inte att äta) Här finns en lista på alla kravmärkta produkter http://www.krav.se/KRAV-produkter/ och här finns en lista på alla kravmärkta företag http://www.krav.se/KRAV-produkter/ Där finns bla en länk till textilråvaror. Eftersom du värkar intresserad av ämnet kanske du vill kika in :)