• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • 7eHimlen
    RockTheRebell skrev 2012-07-03 11:43:36 följande:
    Mycket smart 7e himlen ^^ inte köpt babyskyddet eller sängen, eller kläder än. Men då behöver jag inte köpa massa mössor.

Hihi :P ibland får man ju till det :P
    livelovelaugh skrev 2012-07-03 12:38:42 följande:

För vran del är det snart hemgång :O Z ammar fullt nu och slipper sonden till helgen, det vi väntar på är att hon slutar dippa i pulsen, hon har igår fått slippa medicinen för det igen så nu väntar vi. Klarar hon det får vi åka hem! iadg vägen hon hela 2005g! 
    Åh vad härligt att allt ser bra ut, hoppas ni får komma hem snart o boa in er som familj :D
  • A R

Har varit hos bm (v 31+5) i dag och allt var bra. Han har lagt sig med huvudet ned och det var lite ruckbart. Har lite foglossning men alla värden är bra. Magen har legat precis på normalkurvan men denna gång mellan normal och den övre. Talade med bm, en vikarie som var jättebra om min oro att gå över och att barnet inte ska klara sig. Hon sa att om jag känner oro så kan de alltid hjälpa till att få bli igångsatt. Bara vetskapen om det gör att det känns lättare. Idag fick jag hem min yngste sons förlossningsjournal, visste inte om han kom före eller efter bf. Det visade sig att han kom i v 39+2 så jag hoppas på något liknande denna gång.
    Blir lite avis på er som har bf i början av augusti, själv har jag 30/8 så det är ett tag kvar.
    Nu ska jag ut med äldsta sonen och handla shorts sedan blir det ett restaurangbesök, bara vi två.

• cupcakekiller

Usch på vädret just nu, klarar inte av det alls, känner mig som en galen pmsfjortis. Är tjutfärdig och kinkig hela tiden, svettas ihjäl och är svullen som en flodhäst. Imorgon blir det mvc innan jag drar ut till skärgården, något posetivt iallafall :) Jag kom förövrigt på att jag bara äger en body i strl 52, kanske dax att köpa fler!

• astro
    Julies skrev 2012-07-03 11:14:29 följande:
    Ang "möss-diskussionen". Alla får ju göra som de vill men är det 25 grader varmt ute kommer vår bebis inte ha mössa på sig. Ligger den i vagnen är den ju skyddad fr vind. Små bebisar har svårt reglera kroppstemperaturen och lika illa är det att de blir för varma. Så nej, ingen mössa el ytterkläder i sommarvärmen för vår bebis!
    Det är faktiskt värre att bli för varm än för kall, för en så liten.

Jag satsar på en tunn mössa ändå för att undvika direkt solsken (använder ju inte vagn utan sele) på skalpen. Om inte barnet föds med världens kalufs, det gjorde min lilla Bella, tjockt tjockt hår som skulle gjort en mössa helt onödig om hon inte hade fötts i februari.
  • astro
    DetGodaLivet skrev 2012-07-03 17:08:48 följande:
    Jag har köpt 19 mössor hittills... men jag tänker ju inte trycka på en bara-för-att om ungen är för varm. Men slutet av augusti då blir det snabbt kallare.
    19?
    Jag tror att jag får ihop 19 mössor, kanske, om jag skakar ihop alla familjen har. Du måste älska mössor  
  • DetGodaLivet
    mammsen skrev 2012-07-03 11:47:26 följande:
     Godisbit - Ekologiskt menas ju bara att det är ekologiskt odlat och står det då "ekologisk bomull" så är det antagligen bara själva bomullen som är ekologiskt odlad.. Många blandar ihop ekologisk och kravmärkt. Kravmärkt är oftast ekologiskt men ekologiskt är sällan kravmärkt ;) Vet ni skillnaden på ekologisk och kravmärkt mammor? Ang h&m organic cotton, står det någonstanns att den är ekologisk eller kravmärkt? All bomull är ju organisk ;) Alla färger utom blå finns med hälsosamma sammansättningar. Det finns inga blåa färger utan farliga kemikalier.. Dock ska jag ha en son så jag har kört stenhårt på bla blå. men jag har tvättat alla kläder minst 2-3 gånger och räknar med att de är väl urtvättade endå :) 
    Kravmärkt är alltid ekologiskt dock ej vice versa. Men krav är en märkning för livsmedel och omfattar inte textilier.

Någon liknande allomfattande certifiering för textil finns inte utan en rad olika märkningar konkurrerar. EU-blomman är bland de vanligaste (tillsammans med GOTS), jag har för mig att HM märker med den. EU-blomman + texten organic innebär ekologisk råvara, däremot inga krav på hur plagget färgats och behandlats i övrigt. HM:s kläder är producerade under oetiska förhållanden i låglöneländer, även de ekologiska (detsamma gäller bla. pop:s och åhlens ekokläder) och där arbetar man knappast miljövänligt.

Vill man gardera sig kring hur kläderna är färgade och behandlade är det istället ÖKO-tex/oeko-tex märkning man ska titta efter. Det är en väl etablerad märkning och finns både på ekologiska och "vanliga" textilier. Plagget ska vara märkt "Öko-tex100". Den märkningen gäller dock inte hur råvaran producerats utan vill man att bomullen också ska vara odlad utan kemikalier ska man leta efter kläder med både eko-märkning och öko-tex märkning.

En enklare utväg om man vill vara miljö- och bebisvänlig rä att köpa begagnat. Begagnade kläder är oavsett hur de producerats mindre miljövådliga än nyproducerade, de kemikalier som finsn i textilierna tvättas ochså ur efter många tvättar (dock inte efter endast en tvätt).

• DetGodaLivet
    astro skrev 2012-07-03 17:12:19 följande:
    19?
    Jag tror att jag får ihop 19 mössor, kanske, om jag skakar ihop alla familjen har. Du måste älska mössor  

Jajjamensan...jag äääälskar mössor! Mina barn brukar påpassligt nog också vara skalliga en bra bit upp i åldern så man kan mössa sig rejält!

Många av mössorna har vi ärvt,  flera tillhör set med matchande body+mössa eller tröja+mössa. Mina favoriter är en dalahätta med rosor och prästkragar och en annan med brunt och rätt kurbitsmönster. 

Av alla de babyplagg jag tvättade upp idag i 50/56 (60-70 stycken kanske?) är totalt åtta stycken (varav en mössa) köpta nya. Resten är billiga loppisplagg så vi faller inte på ruinens brant av mössorna i alla fall:)   
  • Sommaren12

Åh har suttit och jobbat med en hemsida bara några timmar och har redan ont överallt. Hur orkar ni jobba ni som fortfarande gör det?! Jag blir både trött i huvudet och i kroppen. Måste fortsätta ändå, deadline i början av september och kommer bebis snart så lär jag väl inte få så mycket gjort från då, så jag satsar på att bli klar så snabbt som möjligt.

Har bekräftat faderskapet idag. Skönt att ha det färdigt!

Nu fruktsallad, det ständiga cravinget... ;) 

• Sommaren12

Såg att jguz har köpt egna kläder att ha under förlossningen. Har inte ens tänkt tanken! Men jag vill också gärna ha egna kläder. Men vad för typ av kläder är smidiga? Och varför har man nättrosor eg? Funkar inte vanliga stora trosor lika bra?