• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • NiniMe

Något jag vill göra er uppmärksamma på, citerat från fb doulan på facebook

"

Birthrape händer över hela världen, tyvärr även i Sverige. Det borde ALDRIG någonsin få hända! En del tycker att det är fel att kalla förlossningar där kvinnor utsätts för brutala kränkningar och våld för våldtäckt, men har man träffat en kvinna som varit utsatt för detta så inser man att det inte kan finns något annat ord för det. Birthrape innebär att sjukvårdspersonal utsätter kvinnor för våld och kränkningar oavsett om det finns medicinska anledningar för en "åtgärd" eller inte. Det kan vara att barnmorskan gör inre undersökningar på brutala vis och inte slutar när mamman säger till eller skriker, att hon med våld försöker tänja ut livmodertappen (mycket smärtsamt), att mammas underliv klipps utan att hon blir informerad och utan medicinsk anledning, kränkande kommentarer om mammans kropp, att personal skriker åt eller hotar föderskan, Fysiskt håller fast mamman eller kastar sig över hennes mage, att man trycker isär hennes ben så hårt att hon får skador på benen eller ryggen, att personal inte lyssnar på hennes protester eller önskemål, att personal rör hennes klitoris eller bröst utan tillåtelse, tvångsmedicinering, mamman får höra att hon själv försatt sig i situationen och att det är hennes fel osv.
    Kvinnor som utsätts för birthrape kan får postpartum depression, posttraumatisk stressyndrom, problem med anknytning till barnet, svår förlossningsrädsla och sexuella problem osv.
    Om vi hör talas om birthrape eller bevittnar birthrape bör vi hjälpa mamman att göra en anmälan - vi måste få ett slut på våld och kränkningar mot födande kvinnor!"

Så tjejer, glöm aldrig att det är ER förlossning, vill ni inte så vill ni inte...

• 7eHimlen
    lillakotten skrev 2012-07-08 13:13:54 följande:
    Jguz: jag är inte beräknad förens den 25:e! Det är en evighet dit!
    Välkommen till tråden! Vi har BF samma dag!! :D "Bara" 48 dagar kvar idag - hang in there! Snart har vi våra fina sötnosar hos oss! :D
  • 0LillaJag0
    jguz skrev 2012-07-08 13:09:58 följande:
    Välkommen lillajag!!!
    Här är alla välkomna

När har du bf?
    Jag har den 20 augusti... Känns nästan som att jag e sist :-/
    Jag har den 22 augusti! så sist är du inte!! Idag har jag börjar rensa källaren. Vill slänga allt! Brukar alltid vilja spara allt så har nog något med grav.att göra Flört
  • Svipp

MiniMe - jag läste en tråd som handlade om detta och blev helt förstörd. Kan inte föreställa mig något liknande. Nästan så man vill stanna hemma och inte ha något med sjukhuset att göra. Nu har jag ju fött två ggr på samma ställe och vet att bemötandet där är väldigt bra men nog blir man mörkrädd när man läser om övergrepp vid förlossningar.

Jag har BF den 27 augusti så mig är det ännu mer synd om...haha! Idag har jag iaf varit hem från stugan och packat väskorna så gott det går så jag slipper stressa över det. Hade tänkt städa ordentligt där hemma oxå men energin fanns inte. Så nu är jag tillbaka i stugan och borde ta tag i städning här...om en stund...eller två...

• tjockisbullen
    jguz skrev 2012-07-08 13:09:58 följande:
    Välkommen lillajag!!!
    Här är alla välkomna

När har du bf?
    Jag har den 20 augusti... Känns nästan som att jag e sist :-/
    Jag är satt till den 26e aug dock så tippar de att det kommer ske i slutet på juli början på augusti men det återstår ju att se! 
  • godisbit

Och här har bf landat på 5/9, så jag är nog definitivt sist i det här gänget! Läser ibland i en septembertråd, men känns inte som jag vill lämna er i den här tråden även om vi blev flyttade från augusti till september på RUL

• NiniMe
    Svipp skrev 2012-07-08 14:51:24 följande:
    MiniMe - jag läste en tråd som handlade om detta och blev helt förstörd. Kan inte föreställa mig något liknande. Nästan så man vill stanna hemma och inte ha något med sjukhuset att göra. Nu har jag ju fött två ggr på samma ställe och vet att bemötandet där är väldigt bra men nog blir man mörkrädd när man läser om övergrepp vid förlossningar.

Jag har BF den 27 augusti så mig är det ännu mer synd om...haha! Idag har jag iaf varit hem från stugan och packat väskorna så gott det går så jag slipper stressa över det. Hade tänkt städa ordentligt där hemma oxå men energin fanns inte. Så nu är jag tillbaka i stugan och borde ta tag i städning här...om en stund...eller två...
    Ja lyckligtvis händer detta inte så ofta i sverige, men visst de förekommer... Jag har varit nöjd med mina förlossningar men jag vet dom som känner så som det beskriver och det är sorgligt... Man är i en utsatt situation...
  • Stövelkatten

Ang. Hemskheter i vården så händer det där precis som det gör inom andra områden. Men det är ingen mening med att skrämma upp sig själv. Lite som att kolla på skräckfilmen tandläkaren innan man ska till tandis för första gången...

Det är fint att delge andra information, men man kanske kan vara lite försiktig med ren skräckpropaganda.

• Helenaa

Hemma från en minisemester i Lycksele med underbara familjen :)
    Har prick 20 dagar kvar till BF, nu är de nära :)
    Bäbis har sista dagarna ålat sig ner i position (känner det själv) magen har åkt ner ca 1 dm, ilar i bäckenet konstant och jag känner typ något (huvudet då) som är mellan benen.
    Lite obehagligt men de ska ju göras för att kunna komma ut :)
    Jag håller rent på att längta ihjäl mig.

Nu har vi då allt som behövs. Köpt splitterny bilbarnstol då den andra blivit för gammal. Ny barnvagn, bärsele. Spjälsäng hade vi kvar men guuuuud va ja längtar!!!
    37+0 idag så nu får den ju komma ut om den vill ;)