• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Novixi

Woho! Idag (måndag) är jag i v. 35+4 och det är precis 30 dagar kvar tills BF! Solig
    Känns helt ofattbart att det är så lite tid kvar tills vi får träffa vår underbara bebis! Som jag längtar!

Nåt som känns mindre bra är att jag och sonen är själva i veckan då sambon är ute i sommarstugan och hjälper till med lite renovering. Så om det skulle sätta igång så sitter han ute på en ö ca 45 minuter bort med båt Rynkar på näsan
    Så i alla fall denna veckan också kan bebis vänta med att komma.

Detta blir sista jobbveckan för mig. Sista dagen blir på söndag, sen ska jag bara gå hemma och fixa med det sista. Är ju en del småplock som ska göras innan den lill* kommer.
    Men snart, snart!! Solig

• Stövelkatten
    astro skrev 2012-07-08 22:54:52 följande:
    NiniMe, tack för att du vågade belysa en riktigt riktigt svår sak.

För det mesta är förlossningspersonalen helt ok ... men det finns ett problem, nämligen att den födande mamman har en tendens att förlåta vad som helst i efterhand bara mamman och barnet klarade sig. Jag tror att det är en instinkt.

Det är bara att läsa "lyckliga" förlossningsberättelser. Det är fullt av saker som: "jag hade blivit lovad EDA i god tid men läkaren kom aldrig och sen var det försent, nej nu får du bara föda sa de", "jag fattade ingenting och plötsligt låg det två BM och tryckte på min mage", "jag och maken trodde bebin var på väg men BM ville inte komma, det är långt kvar sa hon, sen när hon kom och tittade efter blev det panik för bebin var på väg ut".

- I efterhand tänker mamman ofta på dessa saker som "helt ok" fastän det inte alls skulle vara ok i andra delar av vården. "Det gick ju bra", "alla begriper ju att det gör ont att föda barn".

Föreställ er att man ska göra ett smärtsamt ingrepp, patienten är rädd, man utlovar smärtlindring men sedan blir det "för bråttom" eftersom läkaren inte hade tid och istället görs ingreppet utan bedövning. Acceptabelt? Nej.

Om t ex min tandläkare gjorde så så skulle jag ögonblickligen byta tandläkare samt anmäla honom.

Av det skälet tycker jag att man bör försöka vara lika kritisk vid en förlossning som man skulle vara i andra vårdsammanhang. Även om det inte känns nödvändigt. Som födande mamma har man rätt att bli lyssnad på, rätt att bli behandlad med respekt, rätt att bli informerad om behandlingsalternativ innan behandling sätts in. 

Just vad informationen angår tycker jag att svensk vård är ganska usel och just mödra- och förlossningsvården under all kritik.  Inte sällan måste man som patient jaga info själv på nätet om t ex biverkningar av olika bedövningar och sådana saker. Så borde det verkligen inte vara!

Detta kan jag verkligen skriva under på! Jag har, av många anledningar, alltid inställningen att ifrågasätta vården och dubbelkolla de anledningar och den information som ges. Jag skulle aldrig i livet godta någon info som fakta bara för "att min barnmorska sa det". Helt enkelt för att de alla är människor och det är jag, ingen annan, som bestämmer över min kropp, och nu också bebisen som befolkar den.
  • Stövelkatten

Vi kom just hem från en helg hos vänner, det var SÅ skönt att vara borta och inte ha några måsten alls! Fantastiskt. Dessutom fick sambon rejäl bebisfeber när han gosade och pysslade med vännernas 5månaders bebis. Nu längtar han massor efter vår lilla!

På vägen hem i bilen hade jag rediga förvärkar, men nu har det lugnat ner sig. Skönt, för i natt vill jag sova i min säng! på tisdag har jag tänkt att hon kan komma.

• tjockisbullen

V 34 nu! YAY

Där vi bor är vi 3 st som ska ha barn inom en månad cirka, idag fick första grannen sin flicka så man är ju inte MINDRE sugen på att va klar med detta nu haha!
    Den andra grannen har bf samma vecka som jag, OM jag lyckas gå så långt vilket inte är så troligt. 

• Stövelkatten
    tjockisbullen skrev 2012-07-09 00:59:12 följande:
    V 34 nu! YAY

Där vi bor är vi 3 st som ska ha barn inom en månad cirka, idag fick första grannen sin flicka så man är ju inte MINDRE sugen på att va klar med detta nu haha!

Den andra grannen har bf samma vecka som jag, OM jag lyckas gå så långt vilket inte är så troligt. 

Varför tror "de" inte att du kommer gå tiden ut, och vem har uppskattat datumen för när du troligtvis kommer föda? Vet att du skrev några datum för några dagar sen
  • tjockisbullen
    Stövelkatten skrev 2012-07-09 01:59:41 följande:
    Varför tror "de" inte att du kommer gå tiden ut, och vem har uppskattat datumen för när du troligtvis kommer föda? Vet att du skrev några datum för några dagar sen
    "De" är min bm på mvc, bm/läkaren på spec mvc, samt min gamla doula som nu är bm.
    Anledningen är att jag födde vår dotter i vecka 35+0, utan någon anledning annat än att min egen kropp inte "ville/orka" vara gravid längre därför har det varit mkt koll även denna gången och han ligger redan så pass långt ner så därför tror de 2-4 veckor men vi får ju se, kan ju överraska o gå tiden ut:)

Dock vill min mamma (som kommer upp om en vecka från DK o stannar här 2 veckor) att jag ska föda under tiden hon är här så hoppas nog lite att det blir så:) För hon vill säga gärna va med på förlossningen! 

För övrigt har jag fått tre olika BF och både min bm och jag själv tror att jag nu är i vecka 35 o inte 34 som enligt ultraljudet i och med att det va svårt för henne att mäta korrekt och att min bm lyssnat på bebis hjärtat 2 veckor innan de normalt brukade lyssna så när de satte mig bak en vecka skulle det ha varit 3 veckor tidigare vilket hon verkligen inte trodde på då min övervikt redan gör det svårt att lyssna.

HAHA mycket info men som sagt vi får se när det blir, inget man kan styra över direkt men jag är REDO:)  
  • novaunique

Här knapras det novalucol i skrivande stund...