• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • NiniMe

Alltså detta med birtrape är ju lyckligtvis inget som händer speciellt ofta i sverige, vården i sverige är bra, MEN det är ju även viktigt att veta om man känner att man har blivit utsatt för detta att man vet vad man kan göra, att felet inte ligger hos dig som föder...
    Tycker inte att ni ska känna det som att jag skrämde upp er, det har inte alls varit min mening men jag tycker ni ska veta era rättigheter... Och att det finns hjälp att få...
    Detta är ngt inte många vet om, och har ingen aning om hur fel det är... Jag själv har inte haft en susning om det
    Tycker det känns bra att jag har fått reda på detta så jag kan skydda mig bättre...
    Hellre det än gå i ovisshet...
    Tolka inlägget rätt och oddsen att detta skulle ske gentemot er är liten...

• Maaya

En fråga om förvärkar... Jag har haft dagliga SD sen tidigt i graviditeten o alla tror att jag kommet föda tidigare pga det så jag har ju liksom fått upp hoppet om att få föda i typ v, 38 men med min tur så kommer jag säkert få gå över tiden istället! Bebisen är fixerad o jag kan känna lite molande verk i bland men inga direkta förvärkar (hur nu dom känns hehe) så nu undrar jag om det är "positivt" med värkar innan (alltså betyder det att bebis kommer snart även om dom inte är så täta som dom ska va precis innan fl) eller behöver man inte få värkar fören det är dags? Oj vad flummigt mitt inlägg vart nu haha hoppas ni förstår vad jag menar! Oså undrar jag om det känns som en boll mellan benen på er som har en fixerad bebis? Jag känner nämligen ingenting även fast BM o läkare sagt att han är helt fixerad!? O jag tycker inte min mage sjunkit nått direkt heller (snarare tvärtom hehe).

• Maaya

Nimime jag håller med om att det är bra att få reda på sånt här så man kan "skydda" sig o jag tror alla här förstår att du dela denna info med gott syfte :) Tycker bara att det är fruktansvärt att sånt sker :/ Hoppas vi alla får den fl o bemötande vi önskar! Det finns ju trots allt väldigt många gulliga o snälla BM o läkare runt om i landet :)

• NiniMe
    Maaya skrev 2012-07-08 19:41:44 följande:
    En fråga om förvärkar... Jag har haft dagliga SD sen tidigt i graviditeten o alla tror att jag kommet föda tidigare pga det så jag har ju liksom fått upp hoppet om att få föda i typ v, 38 men med min tur så kommer jag säkert få gå över tiden istället! Bebisen är fixerad o jag kan känna lite molande verk i bland men inga direkta förvärkar (hur nu dom känns hehe) så nu undrar jag om det är "positivt" med värkar innan (alltså betyder det att bebis kommer snart även om dom inte är så täta som dom ska va precis innan fl) eller behöver man inte få värkar fören det är dags? Oj vad flummigt mitt inlägg vart nu haha hoppas ni förstår vad jag menar! Oså undrar jag om det känns som en boll mellan benen på er som har en fixerad bebis? Jag känner nämligen ingenting även fast BM o läkare sagt att han är helt fixerad!? O jag tycker inte min mage sjunkit nått direkt heller (snarare tvärtom hehe).
    Det är väldigt olika, vissa har mycket förvärkar och föder tidigare, andra går över tiden, jag själv har haft det upp och ner sen vecka 25 och när dom kommit har dom alltid varit väldigt regelbundna... Tyvärr är det inget säkert tecken, jag ÖNSKAR att det vore det, satt själv med förvärkar var 5 min i timmar som gjorde ont men ingen bebis och förvärkarna försvann... Min tös ska vara fixerad men jag känner inte det som en boll mellan benen, än, men det kommer säkert komma desto tyngre hon blir.. Med tvåan kändes det som jag hade en stock uppkörd mellan benen i flera veckor haha... Inget bekvämt... Dock så kissar jag nästan på mig varje morgon när jag ska gå till toaletten, och jag har illningar ner från bäcken till knäna... Inget skönt det heller   Fixering betyder inte heller att det är nära till fl... Tyvärr
  • NiniMe
    Maaya skrev 2012-07-08 19:47:25 följande:
    Nimime jag håller med om att det är bra att få reda på sånt här så man kan "skydda" sig o jag tror alla här förstår att du dela denna info med gott syfte :) Tycker bara att det är fruktansvärt att sånt sker :/ Hoppas vi alla får den fl o bemötande vi önskar! Det finns ju trots allt väldigt många gulliga o snälla BM o läkare runt om i landet :)
    Precis, det är jättesorgligt att det händer...
    Och som du skriver det kan vara bra o veta att man får och kan "skydda"sig och om  det skulle ske att dom kör över mig så vet jag om att STOPP, ni gör inte si eller så.....
    Man vet nu liksom att det är fel...
    Mina två tidigare förlossningar har varit jättebra och jag har absolut inget att klaga på ..
  • Sommaren12

Åh ångrar inte alls att jag badade idag! 23 grader i vattnet, det kändes t.o.m. ljummet!! Plaskade en bra stund. SÅ skönt för min svullna kropp! :)

• LiJon

Alltså... jag tycker det låter extremt konstigt det där med "birthrape". Sånt skulle alltså hända i Sverige? Jag tänker att man nog skulle hört om någonting om det då. Varför skulle ex en bm klippa någon i underlivet utan medicinsk anledning, om hon inte tyckte det behövdes? Det gör de väl bara om mamman riskerar att spricka rejält? Eller röra mammans bröst (som väl inte har någonting alls med själva förlossningsarbetet att göra)? Skulle nu någon ta mig på tuttarna utan anledning när jag föder skulle jag då be att få byta BM illa kvickt. Inte för att jag misstror någon men jag tycker det låter så osannolikt att en BM skulle kränka kvinnans utseende, skrika eller utsätta någon för våld (om det nu inte finns en fara för barnets liv exempelvis, att hålla fast benen på kvinnan för att det är nödvändigt o s v.) Händer det så är det ju såklart fruktansvärt, men sånt borde ju kommit fram i ljuset och en barnmorska som kränker eller utför våld på sina patienter kan ju inte få vara kvar inom yrket?  

Visst att man ska vara uppmärksam på vad de gör och säga ifrån när något inte känns bra. Men jag tänker gå in med tron att personalen som finns på förlossningen är kunniga, ödmjuka och gör det som är bäst för både mig och bebisen.    

• jguz

När jag fött mina tvillingar så var de så små och hade svårt att få bra tag om mina bröst med sina små munnar.

Då kom det in en bm till mig och utan att ens presentera sig så tog hon ett fast grepp runt mitt bröst och tryckte in e min lilla bebis mun och sa -så här ska du göra!!!

Och så höll hon kvar sin hand runt mitt bröst tills bebis började suga.

Jag är VÄLDIGT BLYG och privat.. För mig var det en skit jobbig upplevelse.

Hon kunde ha kommit in i rummet och presenterat sig, frågat om det var okej om hon fick visa hur jag skulle göra och vara lite mjuk... Då hade jag nog tyckt att det var mer okej.

• jguz

Vaffan vadå sportsöndag....???
    Solsidan ska ju börja 20:00!!!!

Trött på att sport kommer före i allt.... Nu börjar jag grina!!!

Sett fram emot solsidan hela veckan ju!!!!