• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Maaya

Angående Birthrape... Jag har inte fött barn innan så har inte upplevt det o hoppas såklart aldrig att jag gör det! Men där imot så fick jag uppleva en ganska obehaglig upplevelse när jag var inne på sjukhuset förra veckan pga SD. Alla barnmorskorna var super gulliga o verkligen lyssna på vad jag hade o säga o var väldigt försiktiga (på ett bra sett) men så fick jag träffa en läkare som var raka motsatten! Hon prata jätte dålig svenska (min man är från Mellanöstern o jag har också utländskt påbrå så har absolut inget emot "utlänningar" men när man är på sjukhuset o ställer frågor så vill jag kunna förstå vad svaret jag får betyder) och hon var så fruktansvärd hårdhänt! Hon börja med att känna på magen hur bebisen låg (även fast BM hade gjort det 5min innan) o hon tryckte så hårt att jag inte visste vart jag skulle ta vägen, sen kolla hon ultraljud (både vaginalt o på magen) o efter det så skulle hon känna på livmodertappen. BM tänkte dra upp ställningen till benen så man hamnar i ett bra läge o det går lättare gör läkaren att komma in med fingrarna men det tyckte inte läkaren behövdes utan jag skulle ligga med händerna under rumpan o lyfta upp mig samtidigt som hon skulle in o "grotta". O jävlar vad ont det gjorde, jag kände hur tårarna bara ville forsa ner för kinderna men försökte hålla imot, hon kollar på mig när jag har som ondast o säger "du måste ju slappna av!" och jag svarar "jag försöker!!" sen frågar hon 180000 gånger om jag vill ha medicin mot mina SD så jag kan sova? Mitt svar blir "är det för mig eller bebisen"? O svaret jag får alla gånger jag ställer frågan är "nej för din skull så du kan sova" o alla gånger svarar jag tillbaka " men jag är van vid SD o har inga problem att sova så sållänge medicinen är för min skull o inte bebisen så behöver jag ingen medicin" (jag är sån som knappt äter Alvedon utan hellre vilar eller dricker vatten) iallafall så slutar det med att hon kommer tillbaka o säger att hon tycker att jag ska ta medicinen för annars kan min livmodertapp ta skada... Så helt plötsligt var det för bebisen skull o inte för jag skull sova bättre ?! Det var det här jag ville komna fram till från början att jag tycker det är viktigtigt med en läkare som man kan prata med o förstår. Sen ångra hon sig o gav mig ingen medicin utan en jävla spruta (som gjorde skit ont) i låret för att det skulle verka snabbare. Jag tyckte besöket var skit jobbigt o var jätte ledsen efter åt. Den här läkaren ville inget illa o vissa kanske skulle gilla hennes sätt att jobba men i mitt fall o som jag som person så passa det inte alls. Så det jag vill komma framtill är att även fast man inte får uppleva en så hemsk upplevelse som Nimime beskriver om Birthrape så är vi alla olika som personer o det är viktigt att man vågar säga ifrån (jag är alldeles för snäll för att våga säga ifrån tyvärr) så fl blir som man önskar sig.

• FruFoxy

Jag har inte varit med om en sk. birthrape nån gång under mina förlossningar. Visst är det inte skönt när nån storvuxen kvinna med falukorvsfingrar ska känna hur öppen man är, men vadå, det måste ju göras?

Däremot har jag varit med om en kränkande sak på BB med vårt första barn. Jag var nysnittad och hade i stort sett noll droppar mjölk i bröstet + att jag kände att jag inte ville amma. Detta godtog inte sköterskorna utan tyckte att jag gott kunde amma ändå. Med sår på hela bröstvårtorna redan timmar efter förlossningen så kände jag att jag ville ge henne ersättning eftersom det inte fungerade. Men som skrivet, det ville de inte.
    Så en gång mitt på natten vaknade jag av att en sköterska sitter i sängen och handpumpar mitt bröst! Jag blev så chockad och kränkt att jag inte fick fram ett ljud och visste heller inte om det var så "som det skulle gå till"..
    Hon slutade dock när hon såg att jag vaknat. Minns inte vad hon sa men det var väl säkert nått himla klyftigt, sen gick hon rätt fort ut från rummet.
    När klockan blev 7 på morgonen trillade poletten ner för sköterskorna och gav dottern ersättning, tack liksom! (Hon är född 20:02).

Jobbig första tid som satte sina spår. Tänker på det fortfarande trots att det snart är 10 år sen det hände.

• Ellenbmt

Nettan- har oxå bf 10/8 fast jag är bestämt övertygad om en felberäkning på en vecka då vi har generiskt pytte barn och vi hade ett samlag den månaden.... ;)

Men men, vi åker redan i morgon igen, Astrid var kul trotts spöregn merparten av dagen...

Ang. Våldtäkt på fl och bb- jag blev mkt illa behandlad på Mölndal i Göteborg av amningshjälpen. De skruvade mina vårtor, höll min dotter uppochner över min axel och klämde å nöp. Tog beslut att jag var tvungen att ha amnings napp för mina vårtgårdar var för hårda eller stora eller nåt? Och sedan så fungerade aldrig amningen pga amningsnappen!! Dock var förlossningspersonalen helt felfri!!

• Maaya

Tack Novixi o Nimime för svaret angående förvärkar. Jag har ju som sagt ständigt sammandragningar men inte förvärkar o känner inte en boll mellan benen men hoppas värkarna kommer om typ två veckor o att bebis kommer samtidigt:) Jag är beräknad 5aug men lite tidigare får han gärna komma :D vill verkligen inte gå över tiden, fast det vill väl ingen kan jag tänka mig haha

• bez imena

Fy fasen vad obehagligt frufoxy
    För min syster var det tvärtom ist. Hon hade fått tvillingar och låg i sängen med bebisarna vid varsitt bröst.. Nyförlöst..Ingen kom och hjälpte och hon kände hur de började glida ner åt varsitt håll och hon hade kramp tillslut pga av hur hon höll dom.. Tillslut fick hon tag i en bm som luktade cigarett och var skitirriterad att hon var tvungen att komma o hjälpa och bara snäste åt henne och var allmänt grinig..

• bez imena

Psst då är vi 3 som har bf den 10e aug!

• Maaya

Och till er som bestämt er innan att ni inte vill amma så är det bra att skriva det i förlossningsbrevet så ni slipper ta den diskutionen när bebisen kommit!

• Nettan1982

Vad kul att det är fler med bf då! :) Vi får se vem som hinner först! ;)

Jobbigt med regn när man är på ngt sådär men barnen brukar ju oftast ha kul iaf :)

Birthrape låter helt sjukt! MAn hoppas att man inte någonsin kommer få uppleva något sådant men jag tror att i en stressad situation så kan tyvärr sådana här hemskheter förekomma, även om det kanske inte är en persons mening... Hoppas för allas skull att det dock kan gå att förhindra och att det slipper upplevas. Om man kan uttrycka sig så? :/

• Sommaren12

Fattar inte varför de ska visa gamla avsnitt av solsidan, se till att spela in nytt ist!

Bez imena: åh ja det var så skönt! :) blir alltid lika snopen när det faktiskt är VARMT i svenska vatten.
    Åh jag hade också bölat. Blir blödig för allt nu för tiden.

• astro

NiniMe, tack för att du vågade belysa en riktigt riktigt svår sak.

För det mesta är förlossningspersonalen helt ok ... men det finns ett problem, nämligen att den födande mamman har en tendens att förlåta vad som helst i efterhand bara mamman och barnet klarade sig. Jag tror att det är en instinkt.

Det är bara att läsa "lyckliga" förlossningsberättelser. Det är fullt av saker som: "jag hade blivit lovad EDA i god tid men läkaren kom aldrig och sen var det försent, nej nu får du bara föda sa de", "jag fattade ingenting och plötsligt låg det två BM och tryckte på min mage", "jag och maken trodde bebin var på väg men BM ville inte komma, det är långt kvar sa hon, sen när hon kom och tittade efter blev det panik för bebin var på väg ut".

- I efterhand tänker mamman ofta på dessa saker som "helt ok" fastän det inte alls skulle vara ok i andra delar av vården. "Det gick ju bra", "alla begriper ju att det gör ont att föda barn".

Föreställ er att man ska göra ett smärtsamt ingrepp, patienten är rädd, man utlovar smärtlindring men sedan blir det "för bråttom" eftersom läkaren inte hade tid och istället görs ingreppet utan bedövning. Acceptabelt? Nej.
    Om t ex min tandläkare gjorde så så skulle jag ögonblickligen byta tandläkare samt anmäla honom.

Av det skälet tycker jag att man bör försöka vara lika kritisk vid en förlossning som man skulle vara i andra vårdsammanhang. Även om det inte känns nödvändigt. Som födande mamma har man rätt att bli lyssnad på, rätt att bli behandlad med respekt, rätt att bli informerad om behandlingsalternativ innan behandling sätts in. 

Just vad informationen angår tycker jag att svensk vård är ganska usel och just mödra- och förlossningsvården under all kritik.  Inte sällan måste man som patient jaga info själv på nätet om t ex biverkningar av olika bedövningar och sådana saker. Så borde det verkligen inte vara!