• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • godisbit

Igår var det bm-besökj igen (31+5) och allt såg bra ut. Hade inte gått upp ngt på de sista 2 veckorna, blodsockret var lite lågt (3,4 - men så var jag också hungrig) och trycket var lite högre än tidigare (120/70) men bm tyckte att det var ok då det ju var varmare nu än tidigare. Det var en annan bm vi fick träffa den här gången och jag missade att fråga vad sf-måttet hamnade på (men det låg lite under övre linjen i diagrammet). Inte heller den här gången kollade de järnet eftersom jag legat så bra och hade så bra "reserver" förut. Bebis låg fortfarande med huvudet ner och enligt bm är det ovanligt att de vänder sig om de redan nu har lagt sig till rätta.

För övrigt så passade vi på att sätta upp en hylla i badrummet igår. Kommer ha det till alla bebispryttlar man vill ha inom räckhåll vid skötbordet. Idag passade jag på att shoppa lite fler grejer inför bebis ankomst, så nu har hyllan fått lite blöjor att bära upp =) Hämtade även ut BigBabys gravidbox - och det var verkligen mycket i den! Både blöjor, en nappflaska, napp, produktprover och mer jag inte kommer på just nu. Och dessutom rabattkuponger både hos BigBaby och hos Ica Maxi i Häggvik. 

Idag tog jag min första dag med graviditetspenning, kändes riktigt gött att slippa ett 13-timmars pass på jobbet faktiskt!  =)  Blir lite försäkringskassebyråkratiblanketter att tampas med men så får det väl vara. Fick lite olika besked om vad som gäller bara... en person jag talade med sa att men får ersättning per dag och att det i mitt fall var 630:-... vilket skulle innebära en förlustaffär om jag avstår lön för 13 timmar! Nästa person jag talade med sa att de räknar ut procentuellt och då även räknar in de lediga dagarna i förhållande till min arbetstid och att de sen gör utbetalningar utifrån det?

Är det ngn annan här som har olika långa arbetsdagar som får ut gp som vet hur det funkar? Jag tar ju än så länge bara ut enstaka dagar, beroende på hur tungt det ser ut med planeringen på jobbet. 

• Kampis

Moa var fixerad i v 32 såg jag nu och kom på bf+12...!

Ang bajsningen, jag gjorde det och minns det, men försökte skämta lite.. och ang lukten så var det typ 1000000 gånger värre än normlat toabesök! Men när jag fes efterföljande dagarna var det också helt sjuka dofter, typ utrymma vångsplanet-klass på dem!    Antar att det var en blandning av endast-blåbärssoppa-under 30-timmar-diet och hormoner som skulle ut!

• bez imena

Åh gudars, tänk om skiten sprutar i ansiktet på dem?

Hos bm idag ville hon verkligen väga mig fast jag vägrade. Min man tyckte de blev lite pinsamt o väste åt mig att gå till vågen.. Men då sa hon att jag kunde blunda. Men tittade ändå o blev deppig.. Haha. Sen höll jag på att skaka av stolen av inombords fniss när bm visade med löstutte och docka hur man ammar rätt.. Och sen tappade dockan sin socka och hon började prata bebisspråk m dockan... Trodde jag skulle döö.. Haha.

• anneh

Godisbit: jag har olika långa dagar, och har fått information om att man går ersättning per dag, dom har iaf aldrig frågat mig hur jag jobbar..

• anneh

Godisbit: måste tillägga även att jag har hel graviditetspenning, och den betalas ut för alla dagar i veckan.. Så man får betalt för en hel månad, inte bara arbetsdagarna..

• LiJon
    olgaisback skrev 2012-07-10 00:06:46 följande:
    Va på mitt Sista rutinul idag! Är i v 34! Han väger 1800 och ska väga 2300! :( Han har heller inte vänt sig! Försöker att inte vara för orolig men det blir man ändå!! Fick ett nytt besök om två veckor då han är -17 %!! Gränsen går vid 15!

Gjorde ett UL av andra anledningar förra veckan när jag också var i v. 34. Det visade sig att vår låg på runt 1800 gram och var alltså  också -17%. Blir lite orolig emellanåt men tänker att det kan ju vara rätt stora felmarginaler. Ska på tillväxt-UL nu på torsdag, är hon fortfarande för liten då eller inte har lagt på sig något så blir man ju orolig, men jag håller liksom andan tills dess. Det är säkert lugnt med bebisarna! Min barnmorska verkade inte tycka det var något konstigt, hon sa att jag är ju inte så stor så det borde ju inte kunna bli någon jättebebis heller. Alla är vi olika och så länge de växer i sin takt så är det nog okej

Håller med fransyskan där! Kommer sakna graviditeten, har väl inte direkt heller fått kommentarer från okända men leenden och lite mer hänsyn liksom   Tycker det är mysigt när folk eller t ex. jobbarkompisar börjar berätta om sina erfarenheter och graviditeter, och trots att jag var beredd på det har jag faktiskt sluppit skräckhistorier hittills... Sen finns det ju såklart massa jag inte kommer sakna, att ha ont, sova dåligt, vara konstant trött (kanske man är sen också iofs, hihi) och bara känna mig allmänt otymplig. Men nu är det slutspurten brudar!   

• Bellatrixx
    NiniMe skrev 2012-07-10 17:03:43 följande:
    Tyvärr inte Min lilla loppa har varit det sen v.35+ och då är detta mitt tredje barn, så jag trodde hon skulle fixa sig innan förlossning men nu 3 veckor senare håller hon sig därinne
    Hehe, tack! Du har inte alls långt kvar nu va? De har det säkert toppen därinne och inte alls är sugna på att komma ut ännu, även om man själv längtar som tusan!
  • Kampis

Alltså.. jag hoppas INTE att någon tar detta fel nu, men jag har sett flera som skrivit att de vill att bebis ska komma ut nu.. bebis är ju fktiskt inte fullgånget förrän tidigast 37+0, och iaf jag känner att jag vill inte att den  ska komma ut ännu då den absolut inte är färdig... Hellre då några veckors/en- en och en halv  månads lidande mot att bebis ska ha de allra bästa förutsättningar till en stark och stabil start på livet..

Sen hade jag nog blivit totalt knäpp om jag hade börjt hoppas redan nu och så kommer jag gå över två veckor och den inte kommer förrän om 7 veckor (vilket jag tror att den gör) och gå och vänta så länge haha!  

• fru Elle

Kampis; trots mina problem med foglossning och andra gravidkrämpor så vill jag att bebis stannar ett tag till. Känner mig nog inte riktigt redo än heller. Har ju fått tid för bedömning av igångsättning den 3/8 och då är jag i vecka 38+3. Har nog siktat in mig på det datumet. Mina barn har kommit i vecka 39+2 och 39+5 och de förlossningarna har startat spontant. Så om denna förlossning skulle starta redan nu skulle jag bli överraskad.

• Roos26

Nu har vi vilat efter att grejat med bäbisens rum hela dagen plus två andra dagars arbete( massa underarbete ) å byggt igen vägg å grejer. Nu e de bara lite små tapet kvar å fondtapeten så e de klart:D i morgon e de Alicias rum som skall tapetserats, tur att vi fixat allt underarbete där redan. Helt slut, ska bli skönt att få ordning och redan igen och inreda barnens rum:D