• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Naimisen

Godmorgon!
    Här är en som börjar bli något stressad över att de bara är 1 vecka kvar till jul.
    Inga julklappar köpta, jag som vill ha en storebror tröja till sonen har inte beställt nån än.
    Någon som vet vart man kan få tag på sånna (i fysisk butik)?

• Poison82

Någon som med klartext vill berätta för mig vad jag ska unvika på julbordet? Om jag fattat rätt så får jag låta bli laxen då den är vakuumförpackad :( . Som ju råkar va min favorit

• Naimisen

Poison- Vad ja vet så är de laxen, kan inte helt säkert säga de. Men jag har för mig att om den varit djupfryst i 3 dygn ska man kunna äta den, någon som vet?
    Och de går att köpa sådan som inte är vakumförpackad, men ja skulle nog frysa den innan ändå.
    Röror har jag också hört man ska undvika, av vilken anledning kommer jag inte ihåg.

• Gadget

Mumbi, obehagligt. Skönt att sambon var med och beredd. Jag har hört att man kan tåla värmen i bastu och bad lite sämre som gravid så det kanske också spelade in tillsammans med ditt låga HB. Du får basta kortare stunder i taget och duscha emellan så du kyler ner dig lite kanske? Tror jag läste att man skulle se till att dricka mer också.

Naimisen, precis som någon svarade ovan finns fetaost som är gjord på både pastöriserad och opastöriserad mjölk. Tror att detsamma gäller mozzarella. Hur som helst om du har förpackningen står det alltid om det är gjord på pastöriserad mjölk och då är det ok.
    Ang. skinka kan du äta varmrökt skinka men inte kallrökt då den aldrig varit upphättad och fortfarande kan innehålla Toxo-vad-det-nu-heter. 
    Upphättat får du förstås äta vilken ost och skinka som helst. Ädelostsås till pasta försökte jag mig på, fick tyvärr kväljningar av det. Om osten bubblar ska den vara varm nog tror jag mig ha läst.

Jag har haft en ganska god morgon. Var duktig och gick upp och åt när jag vaknade 5 av hunger, det gör morgonen lite lättare. Sov dock rätt dåligt igen bara för att jag för någon dag sedan lugnade någon i tråden med att jag också sovit dåligt i början men nu har det blivit bättre. Allt går upp och ner liksom spända bröst antar jag vilket jag oroade mig för igår att det har försvunnit. 

• lills

Mumbi: det är vanligt med lägre blodtryck hos gravida. När du sedan bastar så blir du varm och blodkärlen dilaterar, vilket sänker ditt blodtryck ytterligare. Så det var säkert bara det. Får själv alltid svimningskänslor när jag bastar eller badar varmt. Brukar hjälpa att ha med mig ett glas vatten och dricka innan jag reser mig.

• Randiga Rut

Mumbi: Låter som blodtrycksfall! Ringde mvc häromdan å fick då veta att kroppen tar up järn, b12 m.m. betydligt sämre i flytande form, hon rek. att man alltid tar tabletter om man kan. Dessutom är det inte så mkt järn i blutsaft om man jämför med t.ex. niferex (tror den heter så iaf.). Själv tar jag hemofer+ och extra b12.

Jag har fått så grymt ömma bröst igen å i morse kom det ut en droppe! Jag har väldigt mkt växtvärk också just nu. Vid samma tid som nu började jag kräkas med min första... jag väntar med spänning!

• 05091112

Här vill jag hänga!
    Plussade i torsdags och har ingen aning om ägglossningen men vet på ett ungefär när befruktningen skulle skett så jag sätter 25e augusti som BF.

• 05091112

Angående julbordsmaten, detta är mitt fjärde barn som jag är gravid med under jul och nyår och den enda jag undviker är:
    Alkohol
    Tobak (inte mycket av denna vara på julbordet iofs )
    Lax, om jag inte vet datumet för packning

Svar på tråden Augustibebis 2012