• FruFoxy

Augustibebis 2012

Naimisen:
    Jag ammade inte första barnet då jag kände att det inte var något för mig.
    När andra barnet kom var jag inställd på att inte amma men väl hemma stod jag mitt i natten i matrummet och stortjöt för att jag inte skulle få uppleva amningen. Helskumt! Dagen efter på återbesöket såg bm tydligen det på mig att det var nått med amning och fick bra hjälp av henne att börja amma. Wow, vad häftigt det var när det fungerade!
    Med tredje var jag bestämd på att det skulle gå men trots att jag la henne så som jag lagt sonen fick hon inget bra grepp och fick stora sår och jag började tvivla på om amningen verkligen var bra för oss den gången. Men så fick jag återigen hjälp av amningsmottagningen på ks och såg att jag skulle lägga henne på ett annat sätt än sonen. Ja, så inte nog med att barnen är olika, deras amningsteknik är också olika!
    Kommer helt klart amma denna lilla krabat också men vara noggran med mycket hjälp redan på BB så jag förhoppningsvis slipper sår.

Så min slutsats, finns viljan där att amma så går det säkert bra. Speciellt med bra hjälp! Men går det inte ska man inte deppa för det för det finns ju så bra alternativ!

• FruFoxy

Bullen:
    Men gud vad pinsamt! Vad hände sen? Blev något förstört på Ikea?

Naimisen:
    Mina erfarenheter är att de är knappt kunniga alls på fl/bb (på ks iaf) när det kommer till amning utan vänd dig till amningmottagningen istället. De ser exakt vad som är fel! Och det är bara i början man behöver trixa lite med tipsen man får ( jag fick t.ex tips om att lägga trean bakvänt med fötterna i armhålan ut mot ryggen om du förstår min beskrivning ) för sen när barnet fått kläm på det hela kan du amma upp och ner om du så vill
    Men denna gång går jag inte därifrån förrän allt går bra. Amma med sår och panik är inget att lajja med.

• FruFoxy

Iframtiden:
    Jobbigt att inte veta! Vad är det för missbildning som barnet kan drabbas av?

• FruFoxy

Godisbit:
    Välkommen till tråden, och grattis!
    Skrev precis ett litet inlägg till dig i din gästbok  

• FruFoxy

godisbit:
    Förstår inte varför det skulle vara fel att äta den typen av kost när man är gravid? Vad hade din bm att säga om det? Att man får i sig varierad kost med näringsämnen är väl bra? Tänk de som stoppar i sig hel- och halvfabrikat var och varannan dag med alla konstiga stabiliseringsmedel, färgämnen, konserveringsmedel och allt annat skit, är det bättre då eller? Nu rekomenderas inte den typen av mat heller, men lchf kan väl knappast vara i samma klass som det? Får ju känslan av att din bm verkar känna så.
    Jag tycker du ska äta lchf om du mår bra av det, man känner ju själv om man inte mår bra av den kost man stoppar i sig. Och är det nått jag har lärt mig under de tidigare graviditeterna så är det att alltid lyssna på sin egen magkänsla och det gäller alltifrån mat till om man tror nått inte står rätt till med babyn. Råd och tips kan man ju lyssna på och plocka ut gobitarna som passar en själv, men att leva slaviskt under alla råd man får från mvc och livsmedelsverket passar inte för alla. 

• FruFoxy

Har ni fått foglossning än?
    Märkte precis att den börjat smyga sig fram. Hade hoppats på att den skulle komma senare denna gång men jag verkar vara en sån som alltid får det tidigt *suck*. Nåja, hellre det än problem med ischliasnerven iaf! Hujedamig vilken smärta det är.

• FruFoxy

bullen:
    Vad bra gjort av dig! Du är verkligen duktig!

Jag hade tänkt börja imorgon med mina promenader men äldsta tjejen som har terminstart imorgon bestämmer sig för att bli sjuk. Sååå jag får väl börja senare i veckan OM ingen annan blir sjuk  
    Men nu blev jag ruskigt sugen på pizza.. attans! 

• FruFoxy

Äldsta tjejen är hemma från skolan idag och för första gången någonsin fick hon vara hemma själv när jag lämnade på förskolan. Tror aldrig jag haft så mycket fjärilar i magen som imorse! Ringde på vägen hem och hon hade det bra hemma, satt och spelade. "Jag tänkte precis ringa dig för jag tyckte det tog sån tid! Vart är du?!", frågade hon mig  
    Maken vaknade imorse med samma svullna halsmandlar som äldsta tjejen och även feber, så det dröjer väl inte länge förrän nån av småttingarna får det eller jag. Ursäkta mitt nästa ord, men faaan! Vill vill vill vara frisk tills på onsdag! Håll tummarna please!

bullen:
    Skrämmande text, och skrämmande att det fortfarande finns dem blivande som utsätter sina ofödda för det där

mästerkatten:
    Jag brukar få yrselattacker även som ogravid, och fått förklarat för mig att det har nått med kristaller i ögat (?), vette tusan, men min pappa har likadant. Nu som gravid känns det dock lite annorlunda med yrseln och kommer helt oväntat. Lite vila och mycket vatten brukar oftast lindra. 

lills:
    Sådär var jag med alla graviditeter och börjat gå upp runt mitten av graviditeten. I vanliga fall har jag har verkligen superlätt att gå upp i vikt! Tacksam dock!
    I denna graviditet är det lite annorlunda och jag "redan" gått upp 1,5-2 kg men åt andra sidan har det varit jul och vi haft godis och chips som vi tryckt i oss under 3 veckors tid *skäms*.

• FruFoxy

mästerkatten:
    Jag känner inte livmodern jämt, men på morgonkvisten om jag inte kissat under natten har jag en bula längst ner. Jag har för mig att jag kunde känna kanten runt v. 14 med de andra. 

Hoppas du får ordning på yrseln idag, sånt är riktigt jobbigt! 

• FruFoxy

ellenbmt:
    Ja i örat kanske det var ja
    Läste lite om kristallsjukan nu och den verkar inte vara speciellt ovanlig. Har din vän fått någon behandling? 

Svar på tråden Augustibebis 2012