• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • mammsen
    Urs för denna förkylningen som inte vill gå över!! Halsen är smärtsamt öm och svullen och slemmig och näsan är totalt igentäppt, lock för båda öronen sedan igår och huvudvärk på det.. Jajustet! Jag har ingen röst kvar idag heller så´jag får göra mig hörd med viskningar.. Dottern har tagit efter och viskar med.. och det gör absolut INGENTING! Jag har fortfarande ingen feber iallafall och med 22 dagar kvar till BF så känns det ganska lättande att få en släng av lite sjuka, nu hoppas jag att lillebror stannar i magen tills jag är frisk iallafall och i samband med förkylningen har både förvärkar och slem på pappret efter toabesöken försvunnit :) Så nu fördriver jag tiden med att tycka synd om mig själv, läsa, sitta vid datorn och bara lata mig utan att känna någon större längtan feter att en förlossning ska gå igång, finns roligare tidsfördriv men jag försöker iallafall se det possitivt, någon mer som drabbats av sjukdom/förkylning eller dylikt såhär vid målinjen?
       Min åsikt om förlossning med eller utan eda är att alla som fött barn överhuvudtaget ska vara jävligt stolta! Varesig det är vaginalt eller med snitt! Och efter det jag läst så skulle jag nog tycka att det är modigare att våga ta riskerna med edan än att föda utan! Skitsamma, jag födde min dotter med bara lustgas, varmt bad och akupungtur som smärtlindring och jag är JÄVLIGT STOLT över mig själv! Det betyder inte att de som fött annorlunda ska vara mindre stolta! För jag hade varigt JÄVLIGT STOLT över mig själv om det hade varit långdraget med eda och sedan dropp och kanske även slutade med ett snitt.. Och varesig ni tar eda eller inte så ska ni vara jävligt stolta efteråt! Det som skrämmer mig mest med eda är att risken för att bli tvungen att koppla in värkstimulerande dropp är så stor. 

Sommaren12 - Jag tycker det är starkt och bra att ha en inställning som du att man inte vill ha starka bedövninger! men sedan måste man ge sig själv tryggheten att acceptera att man ger sig lov att ta det om man känner att det värkligen behövs! Och även om du inte hinner just eda så kan man ju få lokalbedövning till krystfasen osv. Jag kan inte säga till 100% att jag inte kommer att ta eda, jag tror risken är väldigt liten men jag vet ju vad som väntar! :) Och om du blir stressad av tanken på att inte ta någon starkare bedövning kanske du får acceptera läget att du får avakta och se! 

Astro - Ja det blir lätt så, men jag är sammtidigt så glad och tacksam över att jag gått igenom det jag gjort eftersom det ändrat mig och utvecklat mig så mycket. Dock är hotbilden kvar mot både mig och dottern och vi lever ju fortfarande skyddat även om situationen är MYCKET lugnare och stabilare sedan ca 2 år. Starka åsikter har jag nog alltid haft men jag trivs ganska bra med att vara ett kontrollfreak med ;)
       Angående det du skriver om din smärtkänslighet så måste jag hålla med! Jag har ALDRIG tagit bedövning hos tandläkaren enbart pga att jag är rädd för smärtan! Haha Komiskt! Och jag vet inte ens om det gör ont för jag har som sagt aldrig testat! Larvigt Livrädd!!

Stövellkatten - Starkt jobbat av dig som kämpar på så hårt! Jag tycker du tar helt rätt beslut :) Och när det gäller amning är det ju just de första dagarna/veckorna den är viktigast sedan är det nog mer "mat som mat" tror jag :) Skönt av dig att få låta boobsen vara ifred och hoppas att både du och bebis får njuta av måltiderna nu <3 
  • Grizabella

Sjukhusmaten ja, den är inte rolig alla gånger, de två tidigare gångerna har det bara varit potatis och någon form av kokt mat, kokt fisk, kött eller fågel, färglös och rätt smaklös. Tur det finns frukost och kvällsmat

• Ep

Tack för svaren! Jag ligger ju under mitten kurvan men över det nedersta sträcket så de ska väl egentligen inte va nån fara. Men de är inte så kul när alla ger en kommentarer om hur liten man är :/

• mammsen

Ang sjukhusmaten så tror jag (ja den är jävligt smaklös och tråkig) att man bara serverar ganska mild mat så att kroppen inte ska lägga all sin energi på att förbränna maten utan (eftersom det är ett sjukhur) lägga energin på att läka kroppen.. Antagligen därför det bara är kokt kokt och kokt och potatis eller möjligtvis ris.. Ärs jag försöker nog bara vara possitiv! När jag just fött så har jag nog inte någon större matlust på mat endå räknar med att jag mest vill ha frukt och grönt och matlåda från svärmor som jag och sambon kan äta tillsammans på rummet <3 (jag kommer vara den där tråkiga skumma mamman på bb som bara håller sig för sig själv och bara lämna rummet om jag ska gå på toaletten typ) Men jag tycker endå frukosten och kvällsmaten är helt ok, på näl har jag för mig man kunde ta både smörgås med pålägg och någon liten grönsaksbit samt fil och flingor osv,, det är ju bara maten som är så sjukt tråkig och antagligen totalt näringslös :P

Någon som har bra tipps på vad man kan äta efter förlossningen när man onte gärna vill vara hård/orolig i magen samt något som är bra för att läka kroppen?? Har fått för mig att paprika, blåbär och anndra färgstarka frukter, grönsaker och bär ska vara bättre än andra just vid läkning och sånt.. men antagligen något jag hört som blivit en fix idé

Ang Lustgas - Det fungerade toppen för mig! på 2 sätt, 1. Det gav mig något att koncentrera/focusera mig på så jag lixom inte focuserade på smärtan, Jag andades in och ut i masken med slutna ögon och bara räknade långsamt till 10 om och om igen (oftast 3-4 gånger/värk) och 2. Den gav mig lagom mycket smärtlindring, jag kände fortfarande allt i min egen kropp men kände en trygghet i att det var lite mildarfe än om jag inte haft den, det gav lixom en lättnadskänsla av smärtlindringen! Ska jag ge lite ris då så andades jag nog in lite mycket lustgas vid de sista krystvärkarna och blev lite "full" och lyssnade lite halvdåligt på min bm vad hon bad mig att göra. Dock minns jag att de bad mig ta i och krysta och det gjorde jag! För kung och fosterland och det var nog det i samband med gynläget jag sprack. Puckopersonal.. Nu har jag skrivit på både förlossningsjournalen och i sambons papper att jag vill att de drar ner på styrkan i lustgasen mot slutet (om jag fortfarande använder den då) Så att jag inte blir hög om jag andas i den för mycket och för länge när det inte behövs.. 

• mammsen

Ep - Förra grav så had ejga som du, en liten mage, den gick tom under nedersta gränsen vid något illfälle och var liten och smidig fram till slutet, dottern var dock 52 cm lång och vägde 3630g när hon föddes och dessutom grisrosa med ett galet piggt skrik :) Du behöver inte oroa dig! Nu däremot så ligger magen över det översta strecket och det blir säkert en kalastor grabb, men jag är lång och magen sitter nog ganska tätt mot ryggen så jag får med höra att jag har en liten mage och flera oroliga kommentarer! "Oj! är du högravid? så såg jag ut i v 20" osv Och jag menar mitt magmått är knappt en cm under översta linjen.. Folk har så mycket uppfattningar :P Det är bara svara att "magen följer en normal stadig kurva" och fattar de inte piken får man lov att ryta ifrån om man tar illa vid sig ;) 

• Karo77

Hejsan tjejer: varan Niels foddes fredag morgon 8h20 , 3280g och 48,5cm!!!! En helt underbar liten prins Med jatte mycket kolsvart har bild kommer senare....... MAMMSEN : Man tar illa upp for lite allt mojligt nar man ar preggo:)

• A R

Har ännu en slappisdag vid poolen och njuter av att kroppen fungerar riktigt bra. Jag mår verkligen mycket bättre av att få vila. Det är så spännande att läsa om alla som närmar sig förlossning och om er som fått.

Stövelkatten, vad bra att du tar ett beslut utifrån hur du känner och mår, set mår ni alla bättre av.

Visst var det några här som tidigare fött på bb-stockholm? Hur var bb-vistelsen där?

Idag har jag skrivit färdigt mitt förlossningsbrev, gått igenom det med maken och gått igenom packlistan till bb.

Det äg jag som fixar det mesta inför bebisens ankomst och vi har fått massor av saker av svägerska, syster och vänner så det är inte så mycket att köpa. Har dock köpt vagn och skötbord till landet. Jag har sagt till maken att han får ansvara för att kameran och videokameran är laddad. Vad gör han då, går och köper en ny kamera med videokamera i. Bara det bästa är gott nog och vi kommer att behöva det var hans svar när jag frågade varför. Ska inte be honom om något mer för det blir bara så dyrt ; )

• Kampis

Mammsen: blåbär trögar upp magen så det ska du inte äta, men däremot russin och katrinplommon är jättebra