• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Ellenbmt

Tjockisbullen- sådär var mina krystvärkar, jag var som hög/full/borta och förvirrad och rädd, men efter att det sjönk in så måste jag säga att jag mins det som en upplevelse. Inte som en dålig upplevelse. Hoppas du mår bra nu iallafall och pojken är ursöt!! Kram

• Sommaren12

Ep: jag är ingen expert på sf-mått. Finns ju en övre och undre kurva och därinom anses ju allt mer eller mindre normalt men nä det låter ju inte som du ligger på mellersta kurvan iaf. Prata med din bm.

• Kampis

Astro, jag förstår precis hur du menar och jag håller med. Det jag reagerade på var att du skrev att man kan klara sig jättebra på bara andningsteknik, som om det vore nåt generellt. Precis som med allt annat är ju smärta vid förlossning helt individuellt och det som funkar för en kanske funkar för en annan, eller inte :)

Sen är jag just nu extra känslig för allt vad alla tycker om smärtlindring, för att min kompis (BÄSTA kompis) har kläckt ur sig lite plumpa grejer det senaste..

Hon har fött två barn, första tog 6 timmar från första känning och andra 3 ½ timme. Hon sa häromdagen att "lustgas gör egentligen ingen nytta, man bara tror att det hjälper med egentligen gö den ingen skillnad, man orkar ändå"
    och

" allt är bara inställning, jag är övertygad om att går man bara in med en positiv inställning så kommer det gå bra, men är man rädd att saker ska gå fel eller at man inte ska klara det så går det så. Är man rädd att det ska ta lång tid så gör det det."

Jag har fortfarande inte riktigt kunnat smälta att hon sagt så, MED VETSKAP om att den hon sitter och säger så till hade en förlossning som varade i 4 dagar och hade lustgas i 20 timmar..

Har man  så korta förlossningar förstår jag att hon klarade utan någon bedövning alls andra gången, (som sagt 3 ½ timme...), men som hon sa trampade hon ju ner mig i gruset kändes det som, altså hade jag dålig inställning inför första och därför tog det länge.    
     Men håller man på länge är ju kroppen helt slut och som båda mina aurorabm sa, ju längre man håller på desto mindre kraft har livmodern under värkarna = den jobbar hårdare för mindre effekt=det gör ondare.            

• Kampis
    tjockisbullen skrev 2012-07-28 09:58:58 följande:
    Tack för alla grattis!

Min förlossning denna gång kommer inte vara ett bra minne! 
    Den var hemskare än hemsk, bad om eda från torsdag kväll samt under hela natten till fredag och hela fredag morgon men jag nekades!
    Förra gången hade jag EDA och det var just den som återgav mig kontrollen av min förlossning den gången, denna gången var jag inte närvarande alls o minns i princip ingenting av hela morgonen igår förrän de tagit ut honom ur rummet och alla kom o sade grattis vad duktigt osv.......
    Hade ingen kontroll över värkarna, mig själv, mitt beteende eller min närvaro vilket var otroligt läskigt!

Lycka till ALLA som är på G - hoppas alla era förlossningar kommer bli ett bra minne! :) 

Men harregud, varför fick du inte edan???
  • Sommaren12

Ep: vad jag kommer fram till när jag googlar så är mellersta kurvan 33 cm för v 36 och undre 30 så då ligger du alltså inom normalvärdet.

• fru Elle

Ep jag är heller ingen expert på sf-mått. Jag har denna graviditet haft ett SF-mått på två under den veckan jag befinner mig i och jag ligger på mittenkurvan. Men är tveksam till om jag verkligen gör det då den vikarien jag har haft nu i sommar alltid tittar på måttet jag hade förra besöket innan hon mäter. Men hon visar alltid hur jag följer mittkurvan och vet att jag hon har sagt att jag hade sf-mått 33 i vecka 35, 35 i vecka 37. Men det finns minst två kurvor upp och två ner när hon har visat kurvan. Tror det viktigaste är att man följer sin egen kurva och att det ökar. Men ring och hör med BM.

• Kampis
    Ep skrev 2012-07-28 09:43:47 följande:
    Hjälp! Hur stora magar har ni? Jag är i v 36 o min mage är bara 31!!! Jag o min sambo börjar bli oroliga!!

Förrförra gången jag var hos bm v35+? hade jag ett mått på 31,5cm, då hade det inte ökat alls på tre veckor.

Så länge inte barnmorskan är orolig ska absolut inte ni vara det, cm-måttet säger eg inget alls om hur stor magen är, utan det viktigaste är att den växer öht., Två personer kan ha samma mått medan den ena har megastor mage och den andra ingenting, du bär säkert din bebis långt in och magen går högt upp istället :) Så hade jag förra graviditeten, hade mina vanliga jeans hela tiden. 2 veckors övertid då var magen lika stor som v 31 denna gången, och ändå har jag precis samma mått nu som jag hade då vid denna tiden.   
  • babyhummingbird

Här var vi inne på förlossningen igår natt, åkte vid halv fyra i natt... Sammandragningarna kom mer och mer tätt och höll alla i sig i mer än en minut.. Dessutom blev jag akut jätteillamående när värkarna kom.. Inne på fl blev det ctg och sedan kollade de tappen... 2CM KVAR AV TAPPEN.. Sååå besviken när jag haft sammandragningar varje kväll i en vecka nu! Så var bara att åka hem igen. Jaja, ingen risk att det blir födsel idag när vi ska på bröllop i alla fall.. Känns som om det kan dröja minst två veckor till typ :(