• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • astro

Vaknar i en hög av barn - bokstavligen. Morgon för dem, för mig var det att vakna ur en lur (oj vad konstiga sovtider man får sista biten).
    Treåringen Dexter sträcker på sig, gäspar stort, och hälsar dagen med ett glatt "God morgon, Dexter!" Lillasyster Bella sätter iväg och hämtar mammas kläder. Kan det bli bättre? Nu fattas bara bebisen

Sommaren12, tack för inlägget. Tycker det blir svårare och svårare att formulera sig och vill verkligen inte kliva på någons tår av misstag. 

• fru Elle

Astro jag förstår vad du menar. Min inställning till bedövning och förlossningar har ändrats med tiden. Innan jag blev gravid kunde var det helt otänkbart för mig att föda vaginalt. Min mamma och flera andra hade fött sina barn med Kjesarsnitt. Men den tanken försvann i samband med att jag blev gravid första gången. Blev nyfiken på vad kroppen kan klara av mm.

Men jag var helt övertygad att jag ville ha EDA, lustgas, bedövning när det var dax för krystning mm inför min första förlossning. Nu gick dock allt så fort och hade smärtsamma värkar i ca 15 minuter så när BM väl hann kolla hur mycket jag var öppen så var jag redan öppen 10 cm. Var liksom ingen ide att ta Eda då. Sen blev det lite stressigt då dotterns hjärtljud visade sig vara så låga när de tog en ny ctg. Ville dra ut henne med sugklocka i samband med det ville de att jag skulle prova lustgas. Kunde verkligen inte fokusera på att andas i den masken. Störde min andning och min fokusering att dottern skulle ut. Bara minuterna inan hade jag trott att jag skulle ha sådana värkar i flera timmar framåt, då jag två timmar innan bara var öppen 1 cm och det var 2 cm kvar på livmodertappen. Men det var bara att fokusera om att dotter skulle ut nu.

Så mina förlossningsbrev inför mina förlossningar har sett väldigt olika ut. I mitt första stod att jag ville ha Eda, lustgas och andra typer av bedövningar. Men inför min andra förlossning stod det i brevet att jag hade klarat mig utan första gången och ville prova denna gången med. Gick ännu snabbare andra förlossningen och det jag gillar att ha varit utan är att jag har känt mig så pigg efteråt. När moderkakan var ute efter den andra förlossningen gick jag och duschade och lände mig pigg.

När jag vet hur snabbt min kropp har återhämtat sig så skulle jag personligen bli lite besviken om det blev ett KS. Det handlar enbart om kroppens återhämtning efteråt. Fast sonen föddes på en krystvärk och jag fick en liten bristning så har jag inte haft besvär av det. Men det handlar enbart om mina egna erfarenheter och jag försöker tänka olika situationer där det kanske inte blir som jag önskar.

Sen lägger jag inga som helst värderingar hur andra väljer att göra. För mig är KS och vaginal förlossning bara två olika sätt att föda barn på. Även om jag helst vill vara med om en vaginal förlossning till. Sen när det gäller bedövning så är det bra att det finns olika för alla är olika. Ett sätt är inte rätt för alla. Hade dock önskat att det fanns fler bedövningar gärna helt utan biverkningar och komplikationer som passade alla. Det som hände Hannah Graaf vid EDA var ju hemsk, verkar dock inte vara så vanligt. Var inget jag visste innan. Vet flera som har tagit EDA och varit väldigt nöjda med det och inte fått några komplikationer. Sen för vissa har lustgasen varit helt otänkbart att ha varit utan medan vissa har mått illa av den.

Ni känner era kroppar bäst och prova det ni tror ni vill ha. Hoppas att ni snart får träffa bebisen som bor i magen och att ni får bästa möjliga upplevelsen vid barnets födelse oavsett vilket sätt det blir.

• Stövelkatten

Ellenbmt: skiiiiit!!! Förstår hur det känns, man blir så less av att bli lurad så. Jag håller alla tummar och tår för att marknaden sätter fart på värkarna igen!

Astro: jag tycker du överlag är väldigt ödmjuk i framförandet av dina åsikter och erfarenheter! Mycket nyttigt att få ta del av olika tankar.

Trots att mjölk finns i brösten så har jag bestämt att lägga ner amningen nu... Jag pallar inte med de hormoner det ger med sig, blir helt knäckt! Om jag ska räcka till som människa tror jag att så mycket som möjligt måste vara "som vanligt".

Lilla grisen hade en trasslig kväll och gav upp illtjut i ett par timmar och jag fick genast sån oerhörd ångest att jag skakade i kroppen. (för er som inte har bebisar innan så är det inte alls så farligt som min hjärna vill det till, så bli inte avskräckta!)

Jag hoppas denna brutala ångest ger med sig ganska fort. Nu ska jag bara se till att inte få mjölkstockning eller så.

• fru Elle

NiniMe jobbig med så mycket vätska i kroppen. Hoppas det startar igång på riktigt snart. Fast inte förren imorgon då om du hade andra planer .

Ellenbmt, trist när det stannar av så, hoppas med att det kommer igång på riktigt snart.

• Ep

Hjälp! Hur stora magar har ni? Jag är i v 36 o min mage är bara 31!!! Jag o min sambo börjar bli oroliga!!

• Challelotten

Vad tråkigt Ellenbmt :0( det tar nog inte länge förrens du har din bebis i famnen :0)

Det är ju tur att lustgasen finns iaf :D

Tredje dagen av dårlig i magen. Det är ju tur att man ska till bm på tisdag. Får höra om det kan vara nått om det fortsätter.

V.38+0 idag :D

• Ellenbmt

Åh katten! Vad duktigt av dig att dels orka de dagar du orkat, och att ta beslutet som kommer ge både dig och bebisen lite mer ro nu! Lycka till med allt! Och tack för orden!

Tack alla, jag är så uppgiven. Det var så verkligt... Så nära och så Pirrigt.

Ninime- ta tempen på dig? Jag hade feber i natt och då gick bebisens hjärta upp till nästan 200!

• tjockisbullen
    Tack för alla grattis!

Min förlossning denna gång kommer inte vara ett bra minne! 
    Den var hemskare än hemsk, bad om eda från torsdag kväll samt under hela natten till fredag och hela fredag morgon men jag nekades!
    Förra gången hade jag EDA och det var just den som återgav mig kontrollen av min förlossning den gången, denna gången var jag inte närvarande alls o minns i princip ingenting av hela morgonen igår förrän de tagit ut honom ur rummet och alla kom o sade grattis vad duktigt osv.......
    Hade ingen kontroll över värkarna, mig själv, mitt beteende eller min närvaro vilket var otroligt läskigt!

Lycka till ALLA som är på G - hoppas alla era förlossningar kommer bli ett bra minne! :)