• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Novixi

Åh va spännande Ellenbmt! :D håller tummarna för att du snart får gosa med din lilla bebis!

• carran no1
    irruz skrev 2012-07-27 06:35:32 följande:
    hej carran! vem går du hos i vanliga fall o vem är det du fick komma till nu? var också till bm igår o hon jag får träffa istället för min ordinarie är ett riktigt stolpskott, blir så less.... :P
    I vanliga fall går jag hos Helena men igår fick jag gå till Carina Gustavsson.. och hon va verkligen huuuuur bra som helst!! Helena e oxå bra iof men d känns liiiiite som om hon är stressad. Vem går du hos i vanliga fall och vem fick du komma till nu!?
  • Sommaren12

Heja ellenbmt!

Inser ju att alla har olika förlossningar och olika erfarenhet av eda. Eftersom jag helst vill klara mig utan känns det dock skönt att läsa de där fallen då ni klarat er bra utan eda. Känns hoppfullt för mig liksom. Det är inte komplikationer jag är rädd för. Jag är fruktansvärt rädd för att inte själv känna min kropp och när jag ska krysta. När jag var nyopererad nån gång fick jag känna på känslan att va kissnödig men inte kunna kissa och tyckte det var skitobehagligt. Det är det där med att kroppen liksom stänger av som skrämmer skiten ur mig med kontrollbehov. Känns för mig otäckare en smärtan. Men som sagt, jag vet inte vad som väntar och kanske känner jag annorlunda för eda där och då.

• RockTheRebell

Vilken tur ni skrev det! Jag har 2 diskbrock i "svanken" och ett i bröstryggen. Inget de har nämnt nåt om som skulle vara att tänka på när vi gått igenom mig.

• eightythree

Grattis Tjockisbullen och hejja Ellenbmt!!! Vad spännande!

Här funderar jag om det närmar sig med. körig mage och tror proppen kom igår. Hoppas faktiskt i denna olidliga väntan att den inte kommer under morgondagens dygn då min 3åring fyller den 28:e. före eller efter midnatt innan och efter den 28/7 är ok. =) Vilka krav va?! haha! Har dessutom ingen chaufför ikväll heller, då det är "hemvändarhelg" och jag skickade iväg sambon på grabbgrillning ikväll. =) Ouups! Bara att hålla tummarna nu för ett dygns lugn - motsatt till mina egentliga önskningar...haha!

• irruz
    carran no1 skrev 2012-07-27 21:14:01 följande:
    I vanliga fall går jag hos Helena men igår fick jag gå till Carina Gustavsson.. och hon va verkligen huuuuur bra som helst!! Helena e oxå bra iof men d känns liiiiite som om hon är stressad. Vem går du hos i vanliga fall och vem fick du komma till nu!?
    går i vanliga fall hos jenny, gjorde det sist också o trivs jättebra med henne. skulle ha fått gått till carina jag också först nu när jenny är på semester men så hamnade jag hos en irene istället o jag är så jäkla missnöjd att jag ställt in mitt nästa besök där.. åker bara ner o lämnar urinprov o blodtryck hos undersköterskan istället. typiskt då att jag inte fick komma till carina jag också :P
  • Husmodern

Trist när man inte känner sej bra bemött .. Jag ska oxå få en ny BM under min egnas semester får se hur det blir ..

• strangeryoutwo

Hur mycket/ofta känner ni rörelser? För mig har det blivit mycket mindre än tidigare. Men det har inte varit en plötslig förändring från en dag till en annan. 

• astro
    Kampis skrev 2012-07-27 19:00:52 följande:
    det får stå för dig! ;).. , smärta är ju olika för alla och alla känner den olika. En del har ju bara lätta sammandragningar och *tjoff* är de öppna 5 cm, medan en del håller på at dö utan att det hänt så mycket... Längden på förlossningen spelar ju också in, har man hållt på länge och kroppen är slut blir man ju mer smärtkänslig så för alla räcker det inte med bra andningsteknik
    Julies skrev 2012-07-27 19:30:28 följande:
    Forts ang Eda och att det medför mkt komplikationer. Det går i många fall väldigt smidigt också, helt utan komplikationer och ger mamman chans att spara sina krafter att orka genom hela förlossningen.

Alla är individer-finns inga rätt eller fel. Det som inte fungerar för DIG är helt rätt för någon annan!!!!
    Bara så det inte blir något missförstånd, jag anser inte att förlossningen är någon duktighetstävling och jag är inte det minsta stolt över att ha fött utan EDA. Det var inte vad jag var ute efter att säga. Vad som stör mig är att sjukvården ofta framställer EDA som det där alternativet som du kommer att skrika efter för att det gör så j-a skitont att föda och det kommer inte du att fixa. Och så slarvar de med att tala om vad EDA kan innebära, inte bara i komplikationer räknat utan rent praktiskt i form av sämre kontroll (bättre för dem, sämre för patienten) etc.

Jag är ingalunda någon tuffing utan är tvärtom rejält smärtkänslig, grinar nästan om tandläkaren måste bedöva och blir helt lamslagen av en stukad fot osv. Bara så ni vet. Men det är som sagt ingen duktighetstävling (tur för mig).

Det jag faktiskt tycker är att det är helt orimligt att det inte finns bättre och säkrare smärtlindring i förlossningsvården. Och att informationen som delas ut är så bristfällig, inte på alla sjukhus men på många.

Jag är också helt med på att olika kvinnor vill ha det på olika sätt. Men läser man förlossningsberättelser (även de komplikationsfria, "lyckade" förlossningarna) så känns det inte som om nästan någon födande kvinna faktiskt får den förlossning hon egentligen vill ha och det tycker jag är bra trist.
    Nettan1982 skrev 2012-07-27 18:59:53 följande:
    Grattis till en söt liten Nelson, Tjockisbullen!

Astro: Hoppas det går bra att jag frågar... Har dina graviditeter, förlossningsstartar och förlossningar varit lika eller har de skiljt sig åt totalt eller lite? 

Är en kontroll människa och vill oxå ha kontroll på saker och ting. Kanske därför jag mår så sanslöst dåligt över att bara gå och vänta nu... Ena stunden känner jag mig larvig för jag vet ju att det inte kommer vara i all evighet men iaf. Är trött på det här nu! Vill ha tillbaka min kropp! 
     Nej, jag kan verkligen inte påstå att något har varit sig likt ö h t
    Utom att vattnet bara gått spontant en gång (med nr 3) och ingen av mina förlossningar har varit riktigt långdragen. Men annars har det varit helt oförutsägbart tycker jag. Olika krämpor, olika värkstarter, olika helt enkelt. 
    Genomgående har det för mig varit så att de riktigt negativa upplevelserna har mer eller mindre orsakats av sjukvården och inte av något fysiskt eller slumpmässigt. Av sex förlossningar är det en enda som blivit som jag ville ha den, en enda där BM verkligen lyssnade och följde med i min rytm (det var min andra förlossning och den blev fantastisk). 

Visst har vi bra sjukvård i Sverige men just i förlossningsvården upplever jag att det finns riktigt mycket som skulle kunna bli bättre. Holistiskt sett om inte annat. 
  • Ellenbmt

Värkarna avtog kl 3 i natt. Så jävla värdelöst känns allt nu. Hem å gå igång skiten igen.... Öppen fyra fortfarande, men allt tryck mot mellangården är som bortblåst. Känner mig så jävla lurad.... Bajs åxå