Inlägg från: Aprilia1977 |Visa alla inlägg
  • Aprilia1977

Augustibebis 2012

babyhummingbird skrev 2012-01-07 15:22:00 följande:
    Då har man gjort det mest pinsamma hittills.. På väg hem från jobbet nu vid 15,00.. Har cirka 7min hem.. Halvvägs så börjar jag må riktigt illa.. Försöker hålla emot.. Men gick inte.. Kräktes upp hela lunchen mitt på gatan.. Detta hände för cirka 15min sen.. Fy fansiken vad pinsamt!! Drog upp huvan och småjoggade hem i hopp om att ingen sett mig.. nu får det vara nog med illamåendet.. Vecka 12 snart.. Håller tummarna för att det försvinner snart!
    Inget att skämmas för, men stackars dig. Det är så otroligt jobbigt. Jag har nu haft två otroligt jobbiga dagar och undrar hur det kommer att vara på måndag, när jag sätter igång och jobbar igen. I torsdags var det riktigt illa.

jag liksom andas lugn för att inte kräkas!

Jag önskar oxå att allt lugnar ner sig...
  • Aprilia1977

Hej tjejer!

Min fysiska hälsa har verkligen varit en berg-och-dalbana. Jag har mått så otroligt illa. Kvällar och nätter mest. Dagarna rullar på på jobbet.

Hade migrän i fredags och idag, märker att jag är extremt känslig för solljus och får blixthuvudvärk under kvällen och dagen efter. Har kräkts idag, då migränen varit ett rent h*lvete.

Är det någon annan som blivit extra känslig och har lätt till huvudvärk?

I och med illamåendet har jag nu inte gått upp mer än kanske 400g. Vikten visar lika mycket som innan graviditeten och gick precis in i v. 10 idag.

Och inte nog med det, så blir jag lite orolig när jag inte mår illa....

Jaja, jag försöker att tänka, en dag i taget, men det är så svårt. Jag vill att tiden ska gå snabbare, jag vill vara 100% säker på att allt är bra. Men jag vet att det inte finns några garantier. Tyvärr....

Nästa vecka har jag fått tid till inskrivning, så får väl se om jag blir mindre orolig då.

Lycka till alla!

Hjärta                 

• Aprilia1977
    Albasmamma skrev 2012-01-13 19:51:08 följande:
    Naimisen: De inre järndepåerna är kroppens "reserv" och det var bra att hon kollade upp det. Jag blev lite sur på min BM för jag sa att jag ville kolla upp mina men fick bara lämna ett vanligt HB. Jag fick diagnos celiaki (glutenintolerant) för drygt ett år sen och innan diagnosen hade jag nästan inga järndepåer alls kvar i kroppen trots att "vanliga" HB var okej. Därför ville jag gärna kolla upp det nu när jag ändå skulle lämna prover. Ett tips, testa blutsaft om du inte vill äta vanliga tabletter.

Idag är faktiskt första dagen som jag inte alls mår illa och inte känner mig lika dödligt trött som tidigare. Men samtidigt så kommer ju oron, är allt ok? Nåja, ska försöka släppa dem tankarna nu och njuta av fredagskvällen.        

Jag har nu försökt att undvika gluten i ca 4 månader och upptäcker att jag mår mycket bättre, men att hitta ett substitut för pasta eller bröd är svårt. Har svårt för smaken av glutenmaten. Jag har inte varit på någon utredning för att fastställa att jag verkligen är intolerant.  Men idag gjorde jag världens tabbe.

Bad sambon köpa hem pizza, efter ca 5 minuter började jag få ont i magen. Och efter 20 minuter hade jag sådan fruktansvärd illamående och nu har magen svullnat upp och har en otrolig magknip.

Det är nog på tiden att jag går och undersöker mig för att verkligen se om det är det jag har.

Jag förstår din oro, det är likadant hos mig. När illamåendet inte finns där så önskar jag att den vore där... Det är klart att man ska försöka att slappna av och inte tänka, men det är svårt.    
  • Aprilia1977
    Juliette skrev 2012-01-13 20:29:23 följande:
    April1977: Det låter verkligen som att din mage inte gillar glutenSkäms. Men jag har en vän som också misstänker gluten och hon sa att läkare inte rekommenderar att man utesluter gluten på egen hand utan att man går och testar sig. Detta för att alla, allergiker eller ej, mår bättre av en glutenfri kost.

Detta får mig att fundera, om man nu mår så mkt bättre utan, varför äter man så mycket pasta, bröd osv? Har ätit kolhydratssnålt i perioder och jag mår verkligen bättre. Hrm... Just nu är ju kolhydrater det jag är mest sugen på förstås :).

Ja, vet du, när jag har dietat (dvs när jag tränat) då har jag helt uteslutit vitt mjöl och det var bland annat därför som jag började fundera på varför jag mått illa i så många år, nu talar vi om ca 3-4 år, kanske mer. Men när jag skött min kost, då jag tränat seriöst i perioder, har jag mått så otroligt bra.

Ringde vårdguiden för en timme sedan, sjuksköterskan tyckte även hon att det var dags att söka hjälp, dels för att fastställa vad jag har för problem och dels om det nu skulle vara så att det var gluten så får fostret inte i sig den näring som behövs, och inte jag heller för den delen.

Jag har även som du funderat över varför man äter så mycket pasta och bröd, men man är ju uppvuxen på det sättet. Men men...      Foten i munnen Dags att äta potatis istället... 
  • Aprilia1977
    Albasmamma skrev 2012-01-13 20:12:31 följande:
    April 1977: Ja, absolut tycker jag att du ska gå och kolla upp det. Däremot så bör du äta gluten igen ett tag för att de ska kunna fastställa en diagnos.

Ja, det är ju konstigt. Man tycker ju inte om att må illa, men den när man inte gör det så blir man orolig.   

Ja, jag gick ut och surfade runt lite... och du har rätt. Man skulle tydligen inte utesluta glutisarna... Förvånad innan man besökt en läkare! Men jag fasar för att göra en sådan där gastroskopi, jag kräks bara vid blotta tanken... bläää
  • Aprilia1977
    Värmeljuslyktan skrev 2012-01-13 21:12:28 följande:
    Hej tjejer! Tänkte ta och tacka för mig, vi har fått missfall nu i v 11, fostret dog för en vecka sedan ca :( varit inne och gjort en skrapning idag. Mår bra men är väldigt ledsen.

Önskar er alla ett stort lycka till! Kram

Oj, Jag är verkligen så ledsen för din skull, verkligen. Vet precis hur du mår...

Jättestor varm kram till dig och din man!   
  • Aprilia1977

Hej!

Jag har inte heller några saker som magen skriker efter, däremot kan jag idag vara sugen på leverpastej, för att i morgon äcklas av det. 

Har slängt en hel del mat som jag tillfälligt varit sugen på, ätit lite på och sedan mått så otroligt illa.

Tänk vad allt är konstigt hur kroppen reagerar!     

• Aprilia1977
    Albasmamma skrev 2012-01-14 11:45:39 följande:
    April1977: Ja, jag har gått länge utan att veta varför jag var så trött och orkeslös. Trodde mest att det berodde på små barn och alla är ju mer eller mindre trötta i perioder. Innan jag fick min diagnos ville jag knappt stiga upp på morgonen. Men jag håller med, gastroskopin är ingen höjdare men det går väldigt fort så är det över. Lycka till!
    Tack! Obestämd
  • Aprilia1977
    MrsTM skrev 2012-01-14 17:02:26 följande:
    Någon mer som blivit totalt osugen på animaliskt protein under graviditeten? Fattar ingenting, jag brukar älska alla sorters kött, även fisk och kyckling. Nu får jag knappt i mig nånting sånt utan vill bara ha spannmål, mjölkprodukter och en del frukt & grönt. Helknäppt!

Jag känner precis som du. Äcklas av kött, men äter frukt och grönt. Det kan ju inte vara bra för fostret. Jag får inte ens i mig mjölk.
  • Aprilia1977
    Gadget skrev 2012-01-15 08:56:26 följande:
    Får du i dig ägg? Eller kanske keso och/eller kesella även om du inte kan dricka mjölk? Känns som om kroppen din behöver lite protein, även om jag inte tror det är någon fara om det inte sitter i hela graviditeten förstås.

Men mina favoritmellanmål just nu är just antingen ett kokt ägg, eller lite keso på hårt bröd eller den bästa - en halv burk kesella (gärna 1%, det är proteinet jag vill åt inte fettet här) i vilken jag mosar lite upptinade hallon. Supergott och fräscht. 

Ja, ägg får jag i mig, men så fort det magiska orden "mjölk" ringer i mina öron, blir det bläää..... keso, kesella, yoghurt, etc, det bara går inte! Kesella med lite funlight jordgubb i var min favvo när jag tränade. Nu har jag inte tränat på 3 månader (mår illa).

På tisdag ska jag skriva in mig hos BM och jag har en mängd frågor till henne, då kommer jag att ta upp det här med maten.
Svar på tråden Augustibebis 2012