Inlägg från: Mamma070912 |Visa alla inlägg
  • Mamma070912

Augustibebis 2012

A R så hemskt, men så skönt att det gick bra! Var med om samma sorts blödning i min första graviditet, så jag kan känna din panik i hela kroppen. Det gick bra här med, men jag visste inte då att man kunde få blödningar så jag var helt säker på att det var kört...
    Fick en 2 veckor senare då också, så det kanske inte är helt över även om man är lite lugnare om det händer igen

Äntligen kom vår efterlängtade lilla Julia
  • Mamma070912

Ang ont i svanskotan, är ganska säkert foglossningar. Det var det för mig iaf, började tidigt i v 8.

• Mamma070912

Mycket ämnen i tråden nu

Jag går hemma på vårdnadsbidrag (3000kr skattefritt i månaden), med lilla tjejen. Gäller till barnet är 3 år och det fyller hon i augusti. Och då kommer det ju ett lillasyskon och tar över Man får inte ta ut föräldrapenning eller ha barnet på dagis samtidigt som man får vårdnadsbidrag, men man får jobba hur mycket man vill om man ordnar egen barnpassning.
    Så jag jobbar 1 dag ena veckan och 2 dagar andra, dels för att inte komma helt från jobbet (älskar mitt jobb) och så för att dryga ut kassan. (3000 är ju inte så mycket, men jag har handelslön och tjänar inte mycket annars heller).

Idag var det min jobbdag, var väldigt bra fram tills lunch. Gick på toa och såg att det kommit rosa flytningar. Vet ju att det i princip inte betyder något och att det är vanligt men blev skakig och jättenervös iaf. Så det var bara att åka hem. Tog fram min lilla doppler och letade och letade. Tog säkert 5 minuter före jag hittade hjärtljudet. Är så glad att jag har den. Annars hade det blivit vidriga dagar av väntan tills man var säker på det ena el andra och ev besök på sjukhus.
    Försöker att använda den väldigt sparsamt om det nu är så att det medför någon risk, men vid såna här tillfällen är den ovärderlig.

Med mitt första barn gjorde vi förmodligen upp mot 10 ul. Först vul (för att vi har ivf-barn), sen stor blödning i v 12, återbesök efter 2 veckor. Rul och sen ville vi kolla könet(!) Sen visade det sig att hon var liten så vi fick gå på tillväxtkontroller ett antal gånger. Frågade då om det var farligt med alla ul och fick till svar att det inte är någon fara och att man får se till riskerna med att inte göra något ul. Det är bättre att hålla koll, såklart. Med andra flickan blev historien väldigt lik, hoppade då över extra könkoll eftersom vi kunde fråga på något av alla de andra ul. (De vill egentligen inte berätta på vårt sjukhus vad de ser, därav den extra turen till privat klinik).

Angående träning, är ju så himla individuellt. Tror att kroppen behöver återhämta sig ganska länge innan man börjar köra pass igen. Styrka går ju bra efter ett tag men undvik magmusklerna. Dom behöver återhämta sig. För att slippa delade magmuskler har jag för mig att jag läst att man inte ska göra situps det första halvåret? Är jag helt ute och cyklar? Och då ska man börja med de inre musklerna, inte rutorna på magen... Kolla noga på tränings råd för efter gravida så det inte blir fel, om man nu är noga med att bli platt igen. Lätt hänt att man ser gravid ut fast man är vältränad, om magmusklerna inte går ihop.

Jises så långt inlägg, ni kanske somnade efter halva Trevlig helg hela högen!

Äntligen kom våra efterlängtade prinsessor!
  • Mamma070912
    jannonym skrev 2012-02-04 13:42:42 följande:
    Jag är i vecka 11+4 idag.
    Sitter på lek och bus där mina barn får leka av sig. Jag sitter här och tänker...

Köpte en angelsound igår och försökte höra hjärtljud igår kväll vid tre tillfällen men hörde inte ett skvatt. Fan va dum jag var som köpte den. Nu är jag ju övertygad att det inte finns någon bebis där inne... Sen två dagar tillbaka har jag fått tillbaka aptiten och mår inte ett dugg illa.
    Har inte blödigt något under hela graviditeten. Men det behöver man ju inte göra om det är ett missed abortion.

Fan fan fan... Min mage är helt platt dessutom. Min livmoder är bakåtlutad så med mina andra barn dröjde det oxå innan det började synas. Men när jag ser alla era fina magar så blir jag mer övertygad att nått är fel.

Ligger jag på rygg och känner var livmodern är så är den ca 5-7 cm ovanför blygdbenet. Hur högt är er livmoder? På era bilder ser den ut att vara ovanför naveln redan :/

Det här skulle bli vår fjärde... Graviditeten kom som en chock och var inte alls planerad. Men vi tänkte redan från början att det är vårat barn och vi älskar det fast han/hon inte var planerad. Det tog ett tag att vänja sig vid att vi skulle ha en till, och nu när vi är helt inställda på att bli fyrbarnsföräldrar ja då kanske det skiter sig. Gud va ledsen jag kommer att vara om det inte blir någon bebis :(

Jag ska på Kub på tisdag, har tagit semester hela den dagen för jag e så säker på att de inte kommer se någon bebis eller att bebis dött för flera veckor sedan. Vill kunna gå hem och gömma mig under täcket och slippa möta mina jobbar kompisar.

Jävla skit maskin den där angelsound... De borde inte få sälja sånna. Ma blir ju helt knäpp i huvudet!!!

Piss!!!!
    Prova igen, är jättesvårt att hitta. Som någon annan skrev: Håll precis över blyggdbenet och rikta neråt. Jag måste ligga platt på rygg, trycka ganska hårt, leta lite fram och tillbaka, sist så låg den lille under benet ner till höger. (En dum fråga bara, men du har väll något glidmedel mellan magen och angelsoundet?) Hoppas det går vägen, vet att det är så jäkla jobbigt med den oron du känner nu. Bra att ni ska kolla på tisdag.

Kände du dig orolig innan du inte hörde några ljud? Du skriver att magen är platt och aptiten är tillbaka, men var det något du tänkte på innan?
    Jag hade liknande i veckan när jag freakede ut i fredags. Jag hade normal aptit igen (ätit massor innan) och gått ner 1 kg på 3 dagar. Magen kändes platt och jag tänkte att det var ju bra då. Det kanske inte blir så många kilon som jag först fasat för... Sen fick jag rosa flytningar och +ade ihop det med min minskade mage och blev jätteorolig istället. För mig var det ju räddningen med angelsoundet:-S
  • Mamma070912

Novalina: Har du fler funderingar angående vårdnadsbidrag så ska jag gärna försöka svara. Jag har det för att vara hemma så mycket som möjlig med barnen och vi aktiverar oss främst med öppna förskolan för att hon också ska lära sig samspel och gruppaktiviteter. Hon har gått på dagis ett halvår, när jag jobbade en hel del för att spara till denna ledigheten. Stora tjejen har också gått på dagis i perioder och varit hemma med vårdnadsbidrag. Nu går hon på allmän förskola, är 4 år.

• Mamma070912

15 timmar gäller här med, alla barn över 3 år har rätt att gå i allmänförskola. 

• Mamma070912

Ja precis, när de börjar förflytta sig själva ganska lätt är det kul att kolla in kompisar och alla leksaker. Sitta och sjunga och läsa lite.
    Tycker det är bra att öva på att sitta i grupp och koncentrera sig på sång en stund, vänta på sin tur osv. Funkar väll från ca 1,5 år. Iaf på mina. Gå ifrån mamma och lyssna på saga med fröken och så...

• Mamma070912

Det var ju inte meningen att avsluta all aktivitet i forumet Vad har ni för er allesammans?

• Mamma070912
    Ellenbmt skrev 2012-02-05 20:29:40 följande:
    Jag ligger och nattar dottern, vi är på minisemester i Kungälv. Ska åka hem igen i morgon.
    Ska snart kila ner till de vuxna och tigga till mig något gott ;)
    Mysigt med semester Kungälv= Kexfabrik;-D
  • Mamma070912
    Issan8 skrev 2012-02-05 20:42:47 följande:
    jag tycker personligen utifrån mina erfarenheter att de är lite sent för barn som är 3 år att för första gången börja i förskola så sent. Är själv förskollärare och de barnen jag har träffat som har vart hemma med mamma och eventuellt små syskon till de är 3-3.5 har haft svårt att komma in i den ganska livliga men också tuffa miljö som den faktiskt är i förskolor då grupperna är så stora som de är (Jobbat i förorter till Sthlm och där är det aldrig mindre grupper än 16-20 barn på 3 pedagoger).

Jag kan dock inte säga någon om hur det blir senare när de är 6-7 år, då kanske de har "tagit igen" den sociala träning som de ev kan ha missat innan de började förskola. 

Det där med föräldrapeng känns bara ångest för min del, jag har jobbat i Sverige i 8 års tid, betalat skatt såklart. Men så flyttade vi utomlands och jag har fått tjänstledigt 1.5 år. Vi kommer flytta tillbaka till Sverige när bebisen är född och då blir det bara lägsta nivå för mig. Känns sådär när man gjort rätt för sig i så många år men det är bara å gilla läget...

Ja så är det säkert för en del, vi har som sagt haft barnen på dagis ganska mycket i perioder och lagom är bäst. Skitjobbigt att lämna ungarna heltid och tråkigt för dom om de inte får vara med alls. Men detta passar oss bäst just nu. Min lilla är en väldigt tuff liten tjej och jag är övertygad om att hon kommer anpassa sig snabbt till dagis igen. (Under tiden går vi på öf). Den stora tjejen är mer blyg och tillbaka dragen men har verkligen blomstrat upp sen hon blev äldst i dagisguppen. (Vilket är en helt underbar grupp utan mobbing och alla leker med alla och tar hand om varandra ). Vi har diskuterat väldigt mycket fram och tillbaka vad som passar barnen och deras personligheter och vår egen livs situation. Hoppas och tror att de flesta gör det.
Svar på tråden Augustibebis 2012