• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Sommaren12

Aprilia: Ja jag vet det är svårt. Man får besluta själv. Men just det här med kudde tycker jag alla gör olika med och jag tror inte varken det ena eller det andra eg är bättre. Rekommendationerna har varit olika fram och tillbaka och jag är fortfarande inte säker på vad som gäller nu, men jag tror socialstyrelsen rekommenderar kudde mot platt huvud. Så gör som du känner, det blir säkert bra! :)

Kampis: Wow vilket fynd! :) 

• fru Elle

Vi använder med en kudde nu när de sover på rygg och är så små. När barnen börjar vända sig själv och våra brukar då somna på mage tar vi bort kudden.

Vill få igång amningen ordentligt då det alltid har krånglat tidigare. Jag erbjuder bröstet när sonen visar tecken på att vilja äta. Går olika lång tid mellan målen, vissa tider på dygnet äter han mer intensivt och har uppehåll på kanske 30 minuter mellan målen medan det kan dröja flera timmar mellan andra måltider.

Kul med loppisfynd. Brukar sällan komma iväg på loppisar själv men i sommar har jag varit på en. Hittade en bumbostol för 90 kr och den ser jättefin ut.

Molly 2008, Harry 2010 och BF 13/8 2012
  • V3ritas
    Issan8 skrev 2012-08-10 21:52:25 följande:
    Hej tjejer, idag kom jag hem från sjukhushotellet med vår lilla Felicia. Jag ska sätta mig och läsa ikapp någon dag, har ingen som hellst koll på vilka fler som hunnit få sina små. Vet inte om någon noterade att jag i söndags kväll + måndags morgon frågade er här inne angående att jag hade börjat blöda. Det var hur som hellst fostervatten visade det sig när vi kom in till sjukhuset måndag morgon. Tog inte så lång tid på sjukan innan det börja sippra på ordentligt med vatten, sen var förvärkarna i gång. Klockan 19.55 måndag kväll föddes hon, och jag avundas er som lyckas klämma ut på 3-4 krystvärkar. FÖr att krysta ut henne tog det mig 30-40 min uppskattar mannen som var lite mer medveten om tid än jag....hela öppningsarbetet var en fis i rymden jämfört med dessa krystvärkar, den smärtan glömmer jag aldrig!

Lyckan är givetvis total, svårt att förstå hur mycket man kan älska en så liten varelse. Ibland när vi sitter med henne å bara tittar kan jag inte låta bli att börja böla hahaha....

Nu några frågor till er, Felicia vill under dagtid ha bröstet nästan en gång i timmen men jag lyckas hålla det till varannan timme. Barnmorskorna gav mig lite olika meningar om hur ofta man ska amma men jag undrar lite vad ni tänker om amningen? Är det för ofta med varannan timme el ska jag låta henne dricka eftersom hon blir så ledsen annars?
    Min mjölk håller nog fort på att rinna till och jag tror inte den är tillräckligt tjock än vilket oroar mig en del, men hoppas givetvis den tjocknar på sig snart så hon blir ordentligt mätt. Nu måste jag nämligen ge henne ersättning innan natten, annars blir det gråt mest hela natten (vi hade första 3 nätterna så innan vi började med kvällsersättning).

Sedan detta jäkla avslag, fy blir typ äcklad av mig själv. Måste typ byta binda en gång i timmen, är det normalt eller ? Jag blöder inte floder men en del är det ju, och det luktar inte hallon....skönt när det slutar, känner sig så ofräsch.

Hoppas iallafall att allas bebisar är ute snart, jag kommer ha så mycket nytta av tråden sen när vi alla kan delge varandra om hur vi gör med våra små. Nu ska  jag slänga upp en bild på Felicia i bildtråden.  
    Amma så ofta du orkar, det är ju nu mjölken ska till att komma igång och anpassas till din bebis behov. Dom kan vara snuttiga i början men det är ju för att få igång produktionen ordentligt.. :) Hon var otroligt söt förresten! :)
  • mammsen

Hej allihopa! Var en sväng på förlossningen idag. Ringde dit då jag haft förvärkar med 7 - 20 min mellanrum em och kväll igår samt nästan hela natten, och när det startade igen på förmiddagen stod jag inte ut längre! Jag blev så ivrig att jag var tvungen att få komma in på en kontroll! Jag förklarade läget i telefonen och sa att ja, jag förstår att jag med största sannorlikhet får åka hem igen men jag måste få veta att det gjort någon nytta och samtidigt kände jag sån oro över att det ska gå sådär snabbt som första gången att jag var tvungen att höra hur det stod till där nere, jag vet ju iof att det inte säger så mycket hur mycket öppen man är de första cm:arna men men.. Hon jag pratade med var supertrevlig och jag fick en tid vid kl 5. Det var dock superfullt upp på avdelningen och vi fick vänta ca en timme, det jag snappade upp var att en var på op en stod på kö till op, 2 st födde samtidigt, en av dem var i säte och de hade en kvinna med hela sin släkt som inte kunde svenska. I korridorerna vaggade en kvinna med droppställning och varenda rum lös upptaget typ.. Stackarna på förlossningen hade fullt upp på näl idag! CTG:n mätte 5 sammandragningar på 35 minuter och bebisens hjärltljud såg helt ok ut :) Dock var tappen aningen omogen och fortfarande 3 cm lång men hade öppnat sig en cm. Så samtidigt som det kändes lite tråkigt så kändes det iallafall tryggt att åka hem vilket jag inte hade klarat av om jag var öppen över 3 cm! Hela resan hem så förklarade jag för sambon hur det är hans fel att bebisen inte är född än ;) Han vill inte ha sex av 2 anledningar, 1. bebisens huvud och 2. jag har berättat att det lossnar slem. Men jag försökte värkligen få han att förstå att jag inte var ute efter hans kropp! bara hans sperma ;) Han tyckte jag skulle gå och knacka dörr med en plastkopp och samla ihop lite :P Skämt å sido, vi skrattade hela vägen hem men lite allvar var det i disskussionen, tänker inte pressa han.... (mer) .... (just för stunden) ... :P

Ninime - Men va fan! Kan inte din sambo ta pappledigt de 2 dagarna innan barnen går på dagis? Har du ingen släkting eller så som barnen kan få åka och hälsa på?? Låter jobbigt och jag förstår frustrationen! By the way så lagar man ju mat och ser till att det räcker till alla! Spec en nybliven mamma osm ammar.... Klantigt gjort av han! 

Aprillia1977 - Nu är ju rekomendationerna att de ska ha kudde i sängen, en tunn och mjuk sådan. Förr var rekomendationerna att de inte skulle ha det, men det var i samband med att de skulle sova på mage har jag för mig och det är ju ganska självklart, nu ska de ju ligga på rygg.. Och som sommaren12 skriver, både huvud och axlar ska ligga på kudden. 

Issan8 - Barnen reglerar ju själv genom hur mycket de ammar hur mycket mjölk som produceras. Därför brukar ju rekomendationerna vara att de ska få amma hur mycket de vill i starten. Men det kan ju bli påfrestande för brösten om bebis vill amma hela tiden i starten såklart.. Man får nog ta alla tipps och råd från både barnmorskor och andra mammor med en nypa salt och själv göra vad som känns rätt sålänge det känns bra helt enkelt :) Vill man öka mjölkproduktionen ska man amma så mycket som möjligt på natten för då producerar man tydligen som mest och frammåt kvällen efter dagen så är den som tunnast. Du kan ju amma en liten stund innan du ger ersättning om det inte blir för omständigt eller ge lite ersättning på kvällen inför natten.  

OCH!! Måste bara mede3la med tanke på det jag skrev i början att när dottern lagt sig och jag höll på läsa ikapp här i tråden så "lockade" sambon på mig ;) Vi hade det riktigt mysigt och efteråt kollade vi på en halv film tillsammans och bara kramades :) Nu har jag avslutat här och ska gå och krama kudden :) Natti natti!! Hoppas att det hjälper lite på traven nu så han slutar kalla mig för omogen hela tiden ;) 

• Roos26

Tjockisbullen: Vore underbart om de blev likadant för mig:) Issan8: ang amning är de ända rådet jag kan ge som passade mig å min dotter var att ge henne bröstet när hon bad om de. De är ofta väldigt törstiga i början å de ger med sig efter ett tag. För min del var de bra för mjölkproduktionen oxå :D

• Challelotten

Har haft fina värkar nu på kvällen och nu är allt som bort blåst ;0( jag och sambon ska ut på promenad och se om man kan få igång det igen. Så tråkigt när det inte vill komma igång ordentligt.

• Albasmamma

Ninime: känner så igen mig, har två trotsiga storasyskon här hemma som har haft ett väldigt långt sommarlov tillsammans vilket resulterar i massor av dagliga bråk. Dottern börjar inte på lekis förrän den 21:a, sonen ska få börja på dagis till veckan. Hoppas att du får lugna dagar och att det känns bättre snart. Kram!

Issan: grattis till fina dottern! Min pojke vill också snutta ofta, men det blir bättre och bättre. En bra sida med massa tips är amningshjalpen.se

FruKå: stort grattis!

Ellenbmt: men vad härligt! Nu ska du se att bebisen kommer när du får lite avlastning.

Mammsen: skönt att få en ordentlig koll, snart är det din tur.

Nä, nu ska jag försöka sova. Alla barnen + mannen sover gott redan. Hoppas få läsa om fler nyfödda imorgon. God natt alla fina!

• Challelotten

Synd att vi inte har lingonsylt hemma, annars hade jag testat det med.

Får ta och sova lite och hoppas att det startar igen. Bf om 15 min ;D