• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • tjockisbullen
    Roos26 skrev 2012-08-10 20:21:48 följande:
    Oj där gick slemproppen! Inte så konstigt kanske varit å gått på stan sen kl 12 å hemma nu först .....med Alicia kom förlossningen igång 2 dagar efter . Men som man läst här verkar ju många gått flera veckor efter slemproppen gått... :P men håller tummarna än då:)
    Min första förlossning gick slemproppen på morgonen, vattnet på eftermiddagen och ungen kom ut dagen efter:) 
  • Angelica1991
    Aprilia1977 skrev 2012-08-10 20:09:03 följande:
    Har en fråga.... 

Hur är det med kudde till bebis i spjälsäng? Ska man ha... eller inte ha?? 
    min dotter har en kudde och som sommaren12 skrev så ska dom ha kudden ända nere vid axlarna. det ska tydligen avbelasta bakhuvudet med kudde :) hon har bara kudden när hon ligger på rygg =) 
  • Aprilia1977

Tack Sommaren12 och Angelica1991. Man är rädd att man gör fel!

ღ..Störst, bäst och vackrast, det är superlativen..ღ
  • fru Elle

Grattis DetGodaLivet till er flicka Lillemor! Även grattis till sonen FruKå och givetvis grattis om jag har missat någon mer som har fått sin bebis nu. 

Har inte startat min dator sen vi åkte till förlossningen i måndags, har lagt över lite bilder till datorn nu, ska se om jag lyckas lägga upp i bildtråden. Åkte hem från förlossningen igår, har alltid varit sådant problem för mig med amningen och ville gärna se om jag kunde få igång det denna gången. Lugn och ro på BB och bara att ringa på någon om man vill ha hjälp med amningen. Verkar fungera mycket bättre med amningen denna gången , sonen har bra sugteknik och har god aptit, är nöjd efter han har ätit. Stor skillnad mot de tidigare gångerna. När vi vägde honom på BB igår hade han bara gått ner 6 %, då var han tre dagar gammal. Har inte behövt tilläggsmata någonting. Känner mig hoppfull att det kommer fungera

Såg att ni hade pratat igångsättning och värkstimulerande. Jag vill ju egentligen att det ska starta spontant och så naturligt förlopp som möjligt. Anledningen att jag valde induktion var att det har gått så fort tidigare. Var inte riktigt mogen för igångsättning i fredags så då gjordes det en hinnesvepning, fick lite fler värkar under helgen men förlossningen startade inte. Hade ny bedömning inbokad på måndag, fick träffa läkaren vid 10.30. Var då öppen 3 cm och det ville det man skulle vara för att ta hål på hinnorna. Men han låg för högt upp, ruckbar så de ville sätta värkstimulerande dropp först, så han var längre ner innan de tog hinnorna. Sa att jag ville att de plockade bort droppet när värkarna hade kommit igång.

Vid 11.00 satte BM droppet och ökade det varje halvtimme. Fick värkar men kände knappt av dem, 12.40 kommer det värkar som känns mer och jag andas igenom dem. Värkarna jag har haft med droppet har gjort lite nytta och sonen ligger nu inte lika högt upp. 12.45 är jag öppen 4 cm och de tar hål på hinnorna. Strax efteråt så tilltar värkarna och jag ber BM stänga av droppet. Vill gå och sätta mig i duschen och spola varmt vatten när jag har värkar. Pga det värkstimulerande droppet så måste de ha koll på barnet och BM får ok av en läkare att koppla bort CTG.

Under tiden som jag duschar så kollar BM hjärtljuden på barnet med en annan maskin när jag är i duschen, liknande den som MVC mäter hjärtljud med. Efter 30 minuter i duschen så ändrar värkarna karaktär och jag måste ta lite lättare andetag i värkarna, samt att det börjar trycka på lite nedåt. Känner av värkarna innan de kommer och lyckas slappna av mellan värkarna även om det inte är någon direkt paus mellan. Men avslutar värkarna med ett djupt andetag och känner mig avslappnad i alla fall. Är fullt fokuserad på värkarna men hör BM fråga min man om det är så jag brukar låta i värkarbetet när det är dags och hör min man säga att det är det. Har dock inte fått några krystvärkar än.

BM tycker det är dags att gå ur duschen och jag lägger mig på sidan i sängen som jag födde sist, är öppen 8 cm, klockan är då 13.40. Får två värkar till och sen kommer det en krystvärk. Har skrivit i förlossningsbrevet att jag vill att BM ska guida mig igenom krystvärkarna för att undvika bristning. BM har bett mig andas när krystvärkarna kommer. Men första krystvärken kommer så kraftigt och hela kroppen vill trycka på men hejdar mig och andas igenom delar av den krystvärken. Huvudet blir synligt på den värken. BM påminner mig att andas nästa värk och hon håller mot huvudet. Är knappt någon paus mellan krystvärkarna och det är svårt att låta bli att trycka på. Krystvärkarna startade 13.45 och sonen föddes 13.52. Han skrek direkt och fick upp honom till mig. Även om jag tyckte att det var jobbigt att andas istället för att trycka på när krystvärken kom så var det så värt det. Behövde inte sy ett enda stygn. Sen så kom moderkakan ut efter 5 minuter denna gång, har tagit lång tid de andra förlossningarna. Fick sen avnavling och vi fick vara ifred på rummet som jag ville efter han var född.

Han var 47 cm lång och vägde 2895 gram när han föddes, huvudmått 34 cm.

Molly 2008, Harry 2010 och BF 13/8 2012
  • Gadget

Är det någon som vet om man kan få gravidklåda en vecka efter förlossningen? Har inte haft det under graviditeten men nu kliar mina fötter överallt - under och över och på sidorna så jag håller på att bli tokig. Vad kan man göra?

• Issan8

Hej tjejer, idag kom jag hem från sjukhushotellet med vår lilla Felicia. Jag ska sätta mig och läsa ikapp någon dag, har ingen som hellst koll på vilka fler som hunnit få sina små. Vet inte om någon noterade att jag i söndags kväll + måndags morgon frågade er här inne angående att jag hade börjat blöda. Det var hur som hellst fostervatten visade det sig när vi kom in till sjukhuset måndag morgon. Tog inte så lång tid på sjukan innan det börja sippra på ordentligt med vatten, sen var förvärkarna i gång. Klockan 19.55 måndag kväll föddes hon, och jag avundas er som lyckas klämma ut på 3-4 krystvärkar. FÖr att krysta ut henne tog det mig 30-40 min uppskattar mannen som var lite mer medveten om tid än jag....hela öppningsarbetet var en fis i rymden jämfört med dessa krystvärkar, den smärtan glömmer jag aldrig!

Lyckan är givetvis total, svårt att förstå hur mycket man kan älska en så liten varelse. Ibland när vi sitter med henne å bara tittar kan jag inte låta bli att börja böla hahaha....

Nu några frågor till er, Felicia vill under dagtid ha bröstet nästan en gång i timmen men jag lyckas hålla det till varannan timme. Barnmorskorna gav mig lite olika meningar om hur ofta man ska amma men jag undrar lite vad ni tänker om amningen? Är det för ofta med varannan timme el ska jag låta henne dricka eftersom hon blir så ledsen annars?
    Min mjölk håller nog fort på att rinna till och jag tror inte den är tillräckligt tjock än vilket oroar mig en del, men hoppas givetvis den tjocknar på sig snart så hon blir ordentligt mätt. Nu måste jag nämligen ge henne ersättning innan natten, annars blir det gråt mest hela natten (vi hade första 3 nätterna så innan vi började med kvällsersättning).

Sedan detta jäkla avslag, fy blir typ äcklad av mig själv. Måste typ byta binda en gång i timmen, är det normalt eller ? Jag blöder inte floder men en del är det ju, och det luktar inte hallon....skönt när det slutar, känner sig så ofräsch.

Hoppas iallafall att allas bebisar är ute snart, jag kommer ha så mycket nytta av tråden sen när vi alla kan delge varandra om hur vi gör med våra små. Nu ska  jag slänga upp en bild på Felicia i bildtråden.  

• FruKå

Tack för alla gratulationer! Ligger och tittar på lugna plutten, är skönt nog ensam i en sal. Lyssnar på bandit rock och är heelt slut efter mer än ett dygns vakenhet o värkar.
    Det är så underbart. Kan inte förstå att den lilla personen kickat och hickat inuti magen. Nu fyller han 13 timmar :) tog nyss bröstet efter hjälp av en bm.
    Läser ikapp era inlägg imorrn. Wifi funkar inte här. God natt!

• FruKå

Grattis Issan! Sorry om jag missat någon! Läser som sagt sllt imorrn!
    Krystade oxå en hslvtimme! Helvetes smärta :-/ fyy tusan. Min eda hjälpte inget på de 9 h jag hade öppningsvärkar,... Heter d så? Allt känndes som en mardröm. Berättar mer imorrn

• SandraDa
    FruKå skrev 2012-08-10 21:57:32 följande:
    Tack för alla gratulationer! Ligger och tittar på lugna plutten, är skönt nog ensam i en sal. Lyssnar på bandit rock och är heelt slut efter mer än ett dygns vakenhet o värkar.
    Det är så underbart. Kan inte förstå att den lilla personen kickat och hickat inuti magen. Nu fyller han 13 timmar :) tog nyss bröstet efter hjälp av en bm.
    Läser ikapp era inlägg imorrn. Wifi funkar inte här. God natt!

GRATTIS :)
    Mys på ordentligt nu!
  • Kampis

Stort gratis til alla bebisar och otroligt glad för eran skull A R!

Här har verkligen varit sjukt lugnt idag. Inget molande,inte behövt kissa så mycket, bebis har knappt märkts av, fogarna har varit bra och inget äckel har kommit ut.  Känns helt stiltje, såhär kan jag gå tre månader till.
    MEN, bf på söndag =)   

Fyndade helt sjukt sent i går kväll på fb loppissida, en babysitter/gunga från fischer price för hundra spänn! Sambon var och hämtade den ikväll och den var som ny, så helt sjukt NÖJD är jag! Kollade vad de ligger på annars och mellan 400-600 begagande!