• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • iframtiden

Idag går jag in i v 11. Illamåendet och tröttheten försvann för 1 vecka sedan och jag vart ganska orolig, men igår kom illamåendet tillbaka. I natt har jag sovit 11 timmar vilket jag inte gjort sedan tonåren!

Andra symptom är bröst som verkar växa för varje vecka, andfåddhet, het som en kamin när jag promenerar och ingen aptit men ändå hungrig.

Symptom som ändrat sig är; molandet som nu bara kommer lite på kvällen/natten, humöret är ganska stabilt (gråter inte till top model längre) och jag behöver inte sova middag längre.

Jag har ju ett kromosomfel som orsakar svåra missbildningar, så i morgon är det dags för tredje VULet för att dels se om allt är som det ska, dels se om moderkakan ligger rätt så de kan skicka remiss för moderkaksprov kommande veckan. Sen blir det en tre veckor lång väntan att se om allt är bra eller om det blir abort i v 15-16 :(

Dettta har jag fasat för i två år då jag blev gravid första gången, men denna gång känner jag mig ändå väldigt lugn, tror inte det är sjukt om jag klarar mig så långt.

Så alla ni andra som nojjar, tänk på min situation så kanske det känns lite bättre och tryggare för er..

• Ari Gold
    05091112 skrev 2011-12-29 11:56:14 följande:
    Ja alltså, läkarna och barnmorskor räknar ju den veckan du är i på ett annat sätt, dvs "du är i vecka 7" då betyder det 7+.
    Jag antar att gravida tycker det är drygt och därför säger de att de är i vecka 8 när de är i 7+. Jag gör inte det för att slippa missförstånd osv.

Så när du gått 12 veckor och är i vecka 13, 13+, så är den där läskiga gränsen passerad.

Nja...jag skulle vilja nyansera det där med den "magiska v.12",

Det finns två kritiska "steg" för missfall...det första är när hjärtat ska börja slå, kring vecka 7. Detta är det största steget dvs de flesta missfall sker redan nu. Har man sett hjärtslag på VUL minskar missfalsrisken från ca 30% till 10%.

Nästa steg är när moderkakan ska ta över näringstillförseln runt vecka 11-12 men detta är ju inga exakta datum utan lite individuellt från person till person. Efter v. 12 sjunker missfallsrisken därför med ytterligare några procent men det första steget (hjärtslag) är en viktigare markör. 

Allra vanligast är mf direkt efter att man bivit gravid, vecka 5-6 ungefär.

Men en viss risk finns ju hela graviditeten ut.   

• 05091112
    Ari Gold skrev 2011-12-29 12:20:15 följande:

Det finns två kritiska "steg" för missfall...det första är när hjärtat ska börja slå, kring vecka 7. Detta är det största steget dvs de flesta missfall sker redan nu. Har man sett hjärtslag på VUL minskar missfalsrisken från ca 30% till 10%.

Nästa steg är när moderkakan ska ta över näringstillförseln runt vecka 11-12 men detta är ju inga exakta datum utan lite individuellt från person till person. Efter v. 12 sjunker missfallsrisken därför med ytterligare några procent men det första steget (hjärtslag) är en viktigare markör. 

Ja nu har du ju utvecklat det lite, jag pratade med om 12.eveckangrejen

• 05091112
    Augustimamman skrev 2011-12-29 12:03:03 följande:
    Vad menar du? Att du vill testa hela tiden? :) eftersom jag inte känner nåt alls å inte gjort det på hela tiden känner jag då och då ett need efter nya test. Fast nu har jag bestämt mig för att allt är bra tills motsatsen är bevisad så det blir minsann inget mer testande. Har gjort tre st hittills.
    Menar du mig?
    Sammanlagt har jag gjort....20 test
    Men jag har inte heller några symptom ALLS så.. Imorgon är det upp till bevis om det ens finns något växande där
  • Novalina
    Ari Gold skrev 2011-12-29 12:20:15 följande:

OK, på så vis. Tack för infon.
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Ari Gold

Idag mår jag förresten mycket bättre och har kunnat ta med min yngste son på badhuset. SKönt, känns inte som om jag fixar roligaste jullovet just nu¨och sambon jobbar. Igår tog mormor med dem på bio så det är bra att man har ett närverk runtom. Storbarnen for till sina "andra förädrar" igår så nu blir det några lugnare dagar.

• Novalina
    NiniMe skrev 2011-12-29 12:39:27 följande:
    Läste precis på babyärlden att det är vanligt att man går in i spökveckorna vid v.10
    Spökveckorna??
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • mammsen
    05091112 skrev 2011-12-28 21:56:00 följande:
    Förresten, någon som minns/vet om man ska ha full blåsa vid VUL?
    Bilderna brukar bli tydligare om blåsan inte är helt tom, men jag vte inte hur mycket skillnad det blir :/
  • 05091112
    mammsen skrev 2011-12-29 12:46:33 följande:
    Bilderna brukar bli tydligare om blåsan inte är helt tom, men jag vte inte hur mycket skillnad det blir :/
    Ja jag har med hört det.
    Jag vet ju vid vanliga VUL, när jag fick första och andra barnet, så skulle man inte kissa på jättelänge innan,
    När jag fick minstingen så skulle man kissat två timmar innan så man hann ju inte bli superduperkissig .

Men med VUL vet jag inte. Där är ju inte livmodern lika förstorad så den ligger ju helt bakom.  
Svar på tråden Augustibebis 2012