• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Ellenbmt

Har förstått av vänner som är gravida att det ör svårt att få ul utöver rul. Jag ska absolut fråga. Tror de har allting på mvc dör jag går.

• astro
    Augustimamman skrev 2012-01-09 15:07:18 följande:
    Corinnel: låter som att det kanske kan va problematiskt att sövas som gravid. Hade ringt och kollat.

Ellenbmt: har kollat flygbolaget, SAS, och de var förvånande generösa med hur länge man fick flyga. Tror till och med v 36 med intyg! Innan v 28 behöver man inget. Stödstrumpor ja! Minns att min kompis hade det när vi flög och hon var gravid. Varför? Löper man högre risk för blodproppar som gravid? Hade inga när jag flög till England nu i jul... :S
    Jo, gravida och nyförlösta får lättare blodproppar. Lättare betyder ju dock inte att det händer alla, bara att man är i en riskgrupp.

Värt att veta är också att en del läkare som ska testa för blodproppar använder ett standardtest som inte får användas på gravida. Inte för att det är farligt utan för att det ALLTID ger positivt utslag om man är med barn, proppar eller ej.

Jag råkade ut för detta och fick mitt livs skrämselhicka! Samt kostade akuten (som jag blev vidareskickad till) massor av lab- och läkartid. Innan det visade sig att testet var felanvänt - några proppar hade jag inte.

Min faster och farmor dog båda relativt unga av just proppar så jag har varit rädd för sådana sedan barnsben. Det var INTE kul!

• Hejåhå

MariaOstling: tog hon vällingen efter att du slutat amma, direkt i samband med det eller långt efter?

Jag vill så gärna att hon ska börja ta vällingen, men verkar inte gilla det.

• mammsen
    Ellenbmt skrev 2012-01-09 16:02:21 följande:
    Det var i gen som svarade sist så jag testar igen;) vet någon av er hur jag ska göra för att få ett vul/ul vid inskrivningen? Känner att jag blir galen av att inte veta hur det ser ut där inne?!
    Jag känner likadant! och på många platser i sve gör man rutinmässiga ul i v10-v14 det gjorder i min förra graviditet.. Men jag ska ringa min bm imorgon och förklara för henne hur mycket jag oroar mig över att det ska vara något allvarligt fel och inte få veta det försen efter halva grav.. Annars kommer jag ringa runt och höra med grannkomundérna vilka som erbjuder tidigt ul och ha min inskrivning där istället, alternativ 3 är att åka hela vägen till emma ultraljudsklinik i gbg och själv boka en tid för tidigt ul, det kostade 600 för 15 min, och det är det ju värt =)
  • Randiga Rut

Det har synts lite blod idag... :o Vi åkte faktiskt in till kk men fick en tid på torsd., känns som en evighet ju! Jag vet att det kan vara helt normalt osv. men oron bara växer! Jag har dessutom inte kräkts på två hela dagar. Jag är i 8+5 så sjuksyrran upplyste oss snällt om att en av fem grav. slutar i mf innan v. 12, då kändes det ju bättre! Not. :(

• Ellenbmt

Mamsen- Vad tror du bm säger? Jag är så rädd att jag ska börja böla eller nåt om hon säger nej, jag är så känslig!
    Men om jag tex ringer mvc i morgon, har tid för inskrivning 18e., och säger att jag är orolig så borde hon väl lyssna.
    Den där kliniken, finns det ingen sådan i Mellansverige?

• Lullaby
    Randiga Rut skrev 2012-01-09 16:53:26 följande:
    Det har synts lite blod idag... :o Vi åkte faktiskt in till kk men fick en tid på torsd., känns som en evighet ju! Jag vet att det kan vara helt normalt osv. men oron bara växer! Jag har dessutom inte kräkts på två hela dagar. Jag är i 8+5 så sjuksyrran upplyste oss snällt om att en av fem grav. slutar i mf innan v. 12, då kändes det ju bättre! Not. :(
    Håller tummarna för att det inte är någon fara! Det var ju inte riktigt uppmuntrande uttryckt av henne kanske. Men 4 på 5 klarar det!
  • Ellenbmt

Randiga Rut- håller tummarna att det bara var en engångsblödning och ingen fara!
    Otroligt klantigt av henne att upplysa om mf!

• Augustimamman

Randiga rut: så länge det inte kommer mycket färskt blod så håll dig vid mod. En vän till mig sa att det verkar va mer regel än undantag att lite blod kommer nån gång under graviditeten. Här kom det lite blod på bim, trodde det var mensen men sen kom det inte mer. Sen kom plusset och på vul förra veckan såg jag hjärtat slå. Jag håller tummarna för dig!

Ellenbmt: jag ringde en privat gyn med utrustning för att göra vul, de ifrågasatte inget alls utan bokade tid direkt. Kostade 300 kr men frikort gällde så för mig blev det gratis. Hos oss blir också alla erbjudna nupp vilket man gör v 11-13. Tänkte försöka få göra det så sent som möjligt så man samtidigt ksn passa på att få se pyret efter "den magiska gränsen" på 12 veckor.

• TheMaraja

Hejåhå: det tog ett tag, två månader ungefär. Jag hade testat rätt länge och hon har alltid vägrat sen så när vi var hemma hos hennes kusin som är sex månader äldre så snodde hon hans flaska och drack upp. (precis när jag sa att hon inte gillade välling).

Antar att man får testa lite då och då. Förr testade vill vanlig fullkornsvälling, det hon dricker nu är nestles fullkorn med päronsmak. Det är så skönt för vällingen är både skönare och enklare än gröten och hon verkar bli så skönt trött av det varma i magen

Svar på tråden Augustibebis 2012