• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • LillaMy85
    Aprilia1977 skrev 2012-01-12 16:28:40 följande:
    Hej tjejer!

Min fysiska hälsa har verkligen varit en berg-och-dalbana. Jag har mått så otroligt illa. Kvällar och nätter mest. Dagarna rullar på på jobbet.

Hade migrän i fredags och idag, märker att jag är extremt känslig för solljus och får blixthuvudvärk under kvällen och dagen efter. Har kräkts idag, då migränen varit ett rent h*lvete.

Är det någon annan som blivit extra känslig och har lätt till huvudvärk?

I och med illamåendet har jag nu inte gått upp mer än kanske 400g. Vikten visar lika mycket som innan graviditeten och gick precis in i v. 10 idag.

Och inte nog med det, så blir jag lite orolig när jag inte mår illa....

Jaja, jag försöker att tänka, en dag i taget, men det är så svårt. Jag vill att tiden ska gå snabbare, jag vill vara 100% säker på att allt är bra. Men jag vet att det inte finns några garantier. Tyvärr....

Nästa vecka har jag fått tid till inskrivning, så får väl se om jag blir mindre orolig då.

Lycka till alla!

Hjärta                 
    Jag lider av migrän men har ännu inte fått något anfall under graviditeten. Min barnmorska sa att ungefär hälften av de som har migrän får det bättre när de är gravida och andra hälften får det sämre. Hon sa också att om man får det jobbigt så kan man få tabletter utskrivna då Alvedon sällan hjälper (aldrig hjälper enligt mig) och man inte får ta så mycket annat receptfritt. 

När det gäller illamåendet så är det ju inte ovanligt att det kommer och går och att det helt går över efter ett tag. Mitt försvann i vecka tio, nu mår jag endast illa om det går för lång tid mellan måltiderna, om jag glömmer äta lunch t.ex. och inte får i mig något förrän vid halv tre.

Känner så igen mig i det där att vara orolig,första veckorna visste jag inte vart jag skulle ta vägen för jag kunde knappt tänka på något annat. Dock tycker jag att jag lugnat ner mig lite nu, kanske för att jag går in i vecka tolv på tisdag och börjar se slutet på den första kritiska perioden.  Kan inte ge så mycket andra råd än att försöka tänka på annat och hålla sig sysselsatt så att tiden går. 

Kram till dig och lycka till!
  • babyhummingbird

Mästerkatten: Har ringt och pratat med barnmorskan och ska in och prata med henne imorgon. Annars håller jag mig levande genom nyponsoppa! Köpte upp de sista förpackningarna på Willys, haha :)

• Ari Gold
    April1977: Jag har migrän i vanliga fall men har inte kännt mycket av det under graviditeten som tur är.

Har fått citodon utskrivet då vanliga medicinen inte är OK. Det är ju viktigt att ta medicin snabbt vid migrän, helst vid de första känningarna, för att få effekt. Så se till att ha tilåtna piller till hands.   
  • Ari Gold

Såg att det pratats DOP Vi är ateister så det kommer inte på tal för vår del...tycker inte heller det är en särskilt trevlig tradition att skriva in ett barn som inte kan välja i en religiös församling. Skulle aldrig komma på tanken att skriva in dem i ett politiskt parti heller och det är precis likvärdigt. Så tänker jag.

• 05091112

Oj dooop, mysigt!
    Vi har alltid haft sommardop, sådär äckligt svettiga dagar. Så jag ser fram emot ett höst/vinter så man inte plaskar omkring i kyrkan

Mina barn är födda i mars och april så jag har aldrig gått gravid under sommaren förutom då i början och det räknas knappt för man mår som FAN rent ut sagt.

Ska bli mysigt med mage i sommar =)

• Marmite

Nej, jag kommer inte heller låta döpa barnet... Dopet är till för att välkomna barnet in i församlingen och vi kommer inte vara delaktiga i kyrkans verksamhet så det känns lite fånigt.

Fast det där med att fatta beslut åt barnen, det kommer man ju göra ändå... Jag har funderat en del på det här med mat. Jag är halvvegetarian, äter ibland grönlistad fisk och skaldjur, och funderade på om det är rätt att "göra barnet till vegetarian". Det är en sak hemma, där tycker jag det är naturligt att barnet äter vad jag lagar och jag lagar inte kyckling... men på dagis? Det har jag inte riktigt bestämt mig för... Samtidigt är det ju lite konstigt att jag inte kan tänka mig äta kött själv av både miljömässiga och etiska skäl, då borde jag ju inte pådyvla det stackars barnet det jag inte själv kan tänka mig äta? Tur att man har ett tag på sig att fundera :)

• babyhummingbird

Det blir inget dop här heller.. namngivning blir det däremot. Ett bra sätt att få ihop båda våra familjer vilket aldrig händer direkt annars. Hade väldigt gärna velat ha det på sommaren.. men då får vi vänta tills han/hon är hela 10 månader vilket känns lite sent.. så kanske blir på vintern istället. Vi får se helt enkelt!

• Saaajmon

Jag funderar också på dop. För om mitt barn vill gifta sig någon gång så får dem inte gifta sig om de inte är döpta tydligen. Och det är en tradition i båda på min mammas och pappas. Men eftersom att jag är buddhist så blir jag fundersam hur jag ska göra... :/ 

7 Augusti ♥
  • Saaajmon
    Saaajmon skrev 2012-01-12 17:21:57 följande:
    Jag funderar också på dop. För om mitt barn vill gifta sig någon gång så får dem inte gifta sig om de inte är döpta tydligen. Och det är en tradition i båda på min mammas och pappas. Men eftersom att jag är buddhist så blir jag fundersam hur jag ska göra... :/ 
    Mammas och pappas släkt * 
    7 Augusti ♥
  • Marmite
    Saaajmon skrev 2012-01-12 17:21:57 följande:
    Om du själv är buddhist kommer du väl sannolikt uppfostra ditt barn i den läran? Om barnet ändå skulle välja att bli kristet som vuxen kan det välja att vuxendöpas. Du stänger inga dörrar för att du inte döper ett spädbarn.

Det räcker också att en av de två som gifter sig är medlem i Svenska kyrkan för att man ska få rätt till kyrklig vigsel (varför man nu skulle vilja ha det när man inte är troende)
Svar på tråden Augustibebis 2012