• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Novalina
    Gadget skrev 2012-01-20 11:12:27 följande:
    Hemma och lycklig som aldrig förr!

Fick göra VUL och det kändes som tusen år från det att han stoppade in den där staven tills jag fick se något som rörde på sig där inne. Men ååååhhhhh. Höll min sambos hand hårt och så plötsligt såg man hela den stora (!) bebisen. Den rörde på armarna och benen drog den ihop och sträckte så där som små spädbarn gör. Hjärtat slog så fint, hjärnan såg vi, ryggraden, till och med en hand zoomade han in. Och i magen låg fostervatten vilket tydligen betyder att den kan svälja redan och det var bra. Så fint och så overkligt att den ligger där inne och rör sig i min mage. Fick några tårar i ögonen....

Men stor var den, och blir bara större och större (för sin ålder). Så här har det sett ut.

VUL 1 i 5+0 - hinnsäcken man ser motsvarar 5+6
    VUL 2 i 8+1 - bebisen motsvarar 8+5
    VUL 3 i 12+1 - bebisen motsvarar 13+0!!!!!

Tror inte jag kan skylla på att läkaren mäter slarvigt. Vid nästa UL vilket borde vara om ca 8 veckor (motsvarande ert RUL i Sverige gissar jag även om jag då är i v 20+) säger han väl att den är färdig att komma ut! Har ni sett senaste Twilight förstår ni hur jag känner....

Försöker ladda upp en bild i bildtråden. 
    Ååå vad underbart, jag blev rörd till tårar då jag läste!

Själv har jag gjort en kovändning och ska genomgå kub-test (är 35 år, så gratis för mej där jag bor pga det), fast jag varit emot det tidigare pga bl.a. etiska skäl.

Jag vill helt enkelt få det UL som ingår, så jag ser att allt är bra med lillbebben därinne. Så jag tog blodproverna hjos min bm på inskrivningen tidigare denna v., och ska på UL 30/1 (är då i v.12+5), och får då reda på vad alla prover visar och så. Jag har dock bestämt mej för att inte göra nåt fostervattenprov, vad än proverna visar för siffror och procentsatser. Jag är nämligen starkt emot detta att selektera bort och döda bebisar i magen bara pga att de har t.ex. downs syndrom. Jag tycker det är som att göra som de gör i Kina, där de aborterar flickfoster för att de vill ha bara pojkar = hemskt... Skäms

Vet jättemånga som har barn med DS och som älskar de jättemycket, och inte ångrar de en sekund.

Känns iaf skönt att ha tagit ett beslut för min del, och ser nu jättemkt fram emot UL:et... Drömmer

I Karlstad där jag bor, så skiner solen idag, och det är faktiskt lite vitt ute med, härligt! Solig

Önskar er alla en underbar helg!

(Har inte läst här på länge nu, och ni skriver ju så fantastiskt mkt att jag ger upp i att läsa ikapp sisådär 300 sidor... )

((Kram)) Hjärta
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • FruuMee
    Gadget skrev 2012-01-20 11:27:20 följande:
    Välkommen MrsMee. Vi har väldigt olika stora magar här inne i tråden också utan att för den delen de största väntar tvillingar. Så det behöver ju inte vara så. Synd att du ska behöva vänta så länge på UL bara.
    Om du vill kan du kika in i vår bildtråd och titta på magar och jämföra din egen.

Är det för övrigt någon av våra tvillinggravida som laddat upp bild? Tror inte det...

Jättefina magar ni har =) Bm sa till mig att livmorden hade "högt i tak" alltså att den var långt upp, stor. Har era kännt efter och kännt likadant? Får försöka ta någon bild och lägga upp så får ni väl säga om ni tycker jag är stor eller inte =) Jag har ju hört att om man redan vart gravid så bli man ofta större andra gången men..

Vilket underbart kort på din lilla bebis i bildtråden Gadget, måste vara underbart att få se! 
  • Novalina
    Gadget skrev 2012-01-20 11:27:20 följande:
    Välkommen MrsMee. Vi har väldigt olika stora magar här inne i tråden också utan att för den delen de största väntar tvillingar. Så det behöver ju inte vara så. Synd att du ska behöva vänta så länge på UL bara.
    Om du vill kan du kika in i vår bildtråd och titta på magar och jämföra din egen.

Är det för övrigt någon av våra tvillinggravida som laddat upp bild? Tror inte det...
    Varmt välkommen MrsMee!

Jag har lika stor mage nu i v.11+2, som jag hade då jag va gravid med sonen i v.20! Har hört att månag får större mage tidigare med 2:a barnet. Jag vet oxå att det bara är en bebis därinne, för jag va på VUL 23/12.
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • FruuMee
    Novalina skrev 2012-01-20 11:49:11 följande:
    Varmt välkommen MrsMee!

Jag har lika stor mage nu i v.11+2, som jag hade då jag va gravid med sonen i v.20! Har hört att månag får större mage tidigare med 2:a barnet. Jag vet oxå att det bara är en bebis därinne, för jag va på VUL 23/12.

Tack Arba =)

Jag la in en bild på min mage i bildtråden så får vi se vad ni tror =)
    Jag tror egentligen att jag bara är stor, men min dumma bm sätter griller i huvudet på mig haha 
  • Augustimamman

Jag mannen och magen är på väg till Malmö för att träffa vänner. Ska sova hos svärföräldrarna som ännu inte vet. Senaste dagarna har min mage blivit ordentligt synlig. Vill inte berätta än dock... Ska bli intressant å se om de märker nåt, jag gissar att det blir svårt att dölja. De andra vi ska träffa vet redan.

• Lillismaj
    Hejåhå skrev 2012-01-20 07:31:53 följande:
    Jag ser fram emot att vara gravid på sommaren, förra vintern var inte kul med ishalka och foglossningar. Inte få på och av vinterskorna utan hjälp, köpa dyr vinterjacka. Jag tänker att det bara är att hoppa i flop-flopen, luftiga klänningar och hålla sig i skuggan. Nätterna lär dock spenderas med ett kylblock invirat i ett örngott nere vid fötterna.

Bada kan man göra tills slemproppen gått.

Vi åker till Kanarieöarna över påsk. Resa bokad och betald. Det lär inte bli så mycket pressande som förr i solen, lillan kommer vara 13 månader och det blir lite skönt poolhäng i skuggan för vår del. Vi ska gifta oss där. Det är dags nu efter 14 år! :) Så nu är jag en bridecilla för fullt, kollar klänning, hår, bokar frisör, make-up, restaurang, tårta osv. Mycket som ska göras!
    Å vad kul! Hade gjort vad som helst för att få åka utomlands nu snart.
    Vi gifte oss i en liten by på en udde vid havet som ligger utanför Alcudia. Dottern var då lika gammal som eran.
    Efteråt åt vi på en restaurang som låg precis vid havet. Det var så fint. Den stämningen går ju aldrig att få här i Sverige. Du har något fantastiskt att se fram emot!
  • Novalina
    FruuMee skrev 2012-01-20 12:09:57 följande:
    Tack Arba =)

Jag la in en bild på min mage i bildtråden så får vi se vad ni tror =)
    Jag tror egentligen att jag bara är stor, men min dumma bm sätter griller i huvudet på mig haha 
    Fin magbild! Ser faktiskt ut som min i stl och så!
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • AnnaSv

Arba: jag ska också göra kub den 30! Ds är jag inte så orolig för.. Får jag däremot riktigt dåliga siffror på de andra trisomi 13 och 18 (är det väl dom kollar?!) så kan jag överväga fvp.. Eftersom barnet oftast inte överlever graviditet/förlossning i dom fallen.. Jaja, vi får se hur det går!

• fru Elle

Ska med göra kub den 30/1. Om vi får dåliga siffror så kommer jag göra fvp. När vi gjorde kub med dottern fick vi väldigt bra provsvar, risk på 1 på ca 20000 och 1 på 14000. Med sonen fick vi siffror på 1 på 400 på siffran med högst risk. Minns att jag tyckte det var dåliga siffror, men 1 på 400 är inga dåliga siffror. Var bara att jag jämförde med de siffrorna vi fick förra gången. Tror man blir erbjuden FVP om man får 1 på 200. Men vet inte om jag tycker att det är tillräckligt hög risk. Känner mer om jag får 1 på 50 då vill jag nog veta.

Svar på tråden Augustibebis 2012