• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • novaunique

Jag ska göra KUB på måndag jag. Måste betala eftersom jag ännu inte fyllt 35 (fyller i mars).
    Måste berätta - satt och åt lunch med dottern tidigare idag ocv TJONG så fick jag en liten kick i magen. Denna gång är jag säker på att det inte var tarmarna Har moderkakan i bakvägg, tror det är därför jag känner av så tidigt (vecka 12+2).
    Visst är det fler av er som känt av de små?

• LillaMy85

Verkar väldigt olika det där med KUB och om man får betala själv eller inte. Jag, och många med mig, är inte heller 35 men får göra det gratis. Kanske är olika i olika landsting?

• Mita1973

Hej  jag är i  vecka 10 + 5  och ska göra kub 1 februari.. nån som gjort kub innan och vet vad som händer?

• Stövelkatten
    LillaMy85 skrev 2012-01-20 16:27:07 följande:
    Verkar väldigt olika det där med KUB och om man får betala själv eller inte. Jag, och många med mig, är inte heller 35 men får göra det gratis. Kanske är olika i olika landsting?
    Stämmer, det är olika regler i olika landsting. Glad
  • fru Elle

Verkar vara lite olika hur KUB-UL går till. Men man lämnar ett blodprov innan man gör UL. När man sen gör UL så tittar de och mäter hur bred vätskespalten i nacken är. Där jag har gjort KUB har de även kollat de man brukar kolla på RUL, så de har inte bara mätt vätskespalten. Sen så räknas det fram ett resultat beroende på svaret på blodprov och vätskespalten när du är där. Jag har för mig att man även tar hänsyn till mammans ålder. Är inte heller 35 så jag får betala själv, kostar 1500 kr. Går hos en privat BM-mottagning i Göteborg och kommer göra undersökningen där.

• 3apåGång

MrsMee: Ja det är ju en stor mage! Tycker själv att min är jätte stor och jag är i v. 10+6 men din är större. Kan du dra in den? Det kan jag men orkar ju inte.

• tesked83

Hur långt gången kommer ni vara som ska göra KUB? Vi tänkte först ta det när vi är i v 12+1 men funderar lite på om det kanske är för tidigt, eller snarare att det kanske är roligare att göra det så sent som möjligt samtidigt som det känns sent att vänta till 13+6. Hur tänker ni andra?

Svar på tråden Augustibebis 2012