Inlägg från: Stövelkatten |Visa alla inlägg
  • Stövelkatten

Augustibebis 2012

Har börjat nojja för det ena och det andra... hur säker kan man vara på könet efter rutin UL? Maskinen de använder på MamaMia är ju ingen gammal skrutt direkt, och barnmorskan lät helt bombsäker, i journalen står även könet angivet, men... man läser om så väldigt många på familjeliv som fått fel besked och jag är faktiskt riktigt orolig för det nu. Inte för att en pojke skulle vara sämre, men för att en stor del av min mentala föreställning av barnet bygger på att vi visste vilket kön hen har. Några tankar?

• Stövelkatten
    mrsnoname skrev 2012-06-01 22:54:32 följande:
    Stövelkatten: har samma nojja och pratade med min BM om det idag. Hon sa att det är jätteovanligt att de tar fel och att hon bart med om det EN gång under tiden hon arbetat som BM och hon är inte direkt ny utan snarare närmare pension. Så försök å inte oroa dig. Kändes mkt bättre för mig iaf när hon sa så :)

Tack för ditt svar! Nu känns det lugnare. så är det antagligen som vanligt på fl; "det hände en jag känner!"

• Stövelkatten

Jag har ett ganska stort dilemma; min sambo vill inte riktigt vara det stöd jag behöver under förlossningen. Han vill inte läsa på, ta del av förberedelser osv. Är en doula något jag bör fundera på? Jag känner mig lite olustig med att betala helt främmande människa för att vara mitt stöd, samtidigt så vill jag ju ha någon att förbereda mig med osv. Och jag kan absolut inte tänka mig att mamma eller någon kompis är med.

Några tips eller tankar?

• Stövelkatten
    Ellenbmt skrev 2012-06-02 07:20:07 följande:
    Katten- vad säger han då? Vill han närvara men ändå inte stötta? Låter ändå som en vanlig situation, er förra fl kanske skrämde honom? Jag skulle inte tveka att anställa en doula om min sambo samtyckte? Vad säger han om du säger att du vill ha en doula? Jac är säker på att den personen kommer att ta sitt jobb på lika stort allvar som det är menat! Det jag hört, har ingen egen erfarenhet, men en väns, är att "hon var underbar och hon fick tom med mannen på ett hörn då och då" som en bästis man inte är blyg inför. Dessutom hinner ni ju ses innan !

Han säger att han kommer vara redo när det är dags, men vill inte "jobba ihop sig" innan, vilket känns väldigt otryggt för mig.

Han är så himla dålig på att prata känslor, men jag anar att han kanske "bara" är rädd. Han har aldrig varit med om en förlossning innan, hans första biologiska barn.

Ska nog ta upp detta med doula helt seriöst vid tillfälle. Sist det nämndes tyckte han det var onödiga pengar, men det kan det ju vara värt om vi båda kan känna oss trygga.
  • Stövelkatten

Tack för alla era tankar! För att förtydliga; för mig är det alltså viktigt med förberedelse tillsammans. Målet är en så naturlig förlossning som möjligt och jag vill kunna andas mig igenom värkarna på ett effektivt sätt. Jag vet hur jag reagerar på smärta, och vet att jag behöver någon som coachar aktivt. En barnmorska är ju som sagt inte närvarande hela tiden.

Jag hade en ganska traumatisk första förlossning och drabbades efteråt av allvarlig förlossningsdepression, jag vill göra allt för att inte hamna där igen. Så, kortfattat är det viktigt för mig att vi båda är förberedda och pratar om den tiden som komma skall. Det luriga är ju att sambon inte kan eller vill ens ha några idéer om hur han vill ha det, utan vill helt enkelt inte fundera på detta alls.

• Stövelkatten
    Gadget skrev 2012-06-02 11:21:43 följande:
    Min man (som ju även han är tysk om nu det har med saken att göra ) uttryckte vid något tillfälle när jag var besviken över att han inte ville läsa på, att han ville ta det som det kom och inte ha så mycket föreställningar i huvudet. Men då sa jag att förlossningen handlar faktiskt inte om honom, om jag BEHÖVER honom där så får han faktiskt anpassa sig och göra vad han kan för att stötta MIG. Detta resulterade förvisso inte i att han satte sig och läste massa böcker, men vi kunde åtminstone prata om de tankar jag hade efter att ha läst på lite.

Jag vill också försöka mig på en så naturlig förlossning som möjligt och kan ju bara tänka mig att jag blir hjälpt av att någon hjälper mig att räkna ner värkarna och peppa mig mot målet.

Sen är han lite rädd för hur han kommer reagera under slutfasen och tyckte att jag beslutat över hans huvud att han ska vara med under förlossningen innan han ens hann fundera över det själv. På förlossningskursen den kvällen männen var inbjudna menade nämligen BM att det inte är självklart att mannen ska vara med. Men då kände jag efter och sa att jag tror faktiskt att jag klarar krystfasen utan honom (för då har man väl ändå en BM där hela tiden?!) om det skulle vara för mycket för honom. Jag tror att jag ändå kommer gå in i mig själv när det är som värst och inte märka om han är där eller inte. Fast självklart vill jag ju dela upplevelsen när bebisen kommer ut tillsammans med honom. Men nu tror jag förvisso inte att han kommer behöva gå ut. Om han håller sig vid min huvudända tror och hoppas jag att han kan ta att jag har ont. Men mest vill jag ha honom där under tiden när det går långsamt och för att hjälpa mig att andas igenom värkarna under öppningsfasen. 

Jag tror det ligger en del i det du hintar; det är en viss skillnad på inställningen av deltagande, och även hur förlossningen går till. Min sambo har bland annat sagt att han inte vill läsa om allt som kan gå fel, det är alltså det han tror böckerna handlar om.
  • Stövelkatten

En fråga, gärna till er som med säkerhet VET Vad dras det i skatt på FP? För det är ju inte samma som kommunalskatten, som jag förstått det. Jag har tex. skattetabell 33 (bor i Haninge, men är med i Finska församlingen) och har hittat skattetabeller att kika på, men vad jag kan kommer det bara dras 28% av FK i skatt, medan preliminära uträkningen visade ett skatteavdrag på 30%. Är detta bara för att det är en preliminär uträkning, eller missförstår jag något?
    Tabellen jag tittat på är www.skatteverket.se/download/18.71004e4c133e23bf6db80007507/SKVFS+2011.14+f%C3%B6rh%C3%B6jt+grundavdrag.pdf

• Stövelkatten
    Challelotten skrev 2012-06-02 20:42:27 följande:
    Man får be fk att dra den skatten man har annars drar de den som som du skriver.

.

Hur menar du? Jag ska betala 28% på föräldrapennIngen, men under den preliminära uträkningen står det att det kommer dras 30% skatt. Vilket menar du att fk faktiskt kommer gå efter?
  • Stövelkatten
    Blomsterfröna skrev 2012-06-02 23:16:48 följande:
    Stövelkatten-

Jag tror att när du fixar dina dagar på

Nätet så kan du ändra skatten där om du vill att dom ska dra mer för tror dom går på 28%. så har de varit för mig iaf ..

Okej, var det jag ville veta. :) alltså att de drar rätt skatt. Antar att de bara skriver 30% som preliminär skatt då.
  • Stövelkatten

Bäst idag: min kusins examensmottagning.

Sämst: att höra kommentarer om hur tjock jag är, om vi är säkra på att det bara är en, om jag ska föda idag osv.

Fick dessutom veta idag att en kompis dött och att mitt älskade landställe i Finland ska säljas snarast, vilket betyder att jag inte hinner se det igen innan allt är borta. Skitdag, med andra ord.

Svar på tråden Augustibebis 2012