• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Saaajmon
    FruMii skrev 2012-01-31 18:35:46 följande:
    Jag är bla reumatiker och bär på speciella antikroppar som gör att barnet kan riskerar att få hjärtfel, så jag måste gå på täta kontroller, speciellt mellan vecka 18-24, för att kontrollera hjärtljuden. Sen så gör även min sjukdom att jag kan få små (tillväxthämmade) barn och för tidigt födda.. Så oron släpper inte här bara för att man passerar de magiska 12 veckorna utan då har man nästa sak att oroa sig för.. Men men, jag är glad att dom har så bra koll på mig, känns lite lugnande. Hur är det med dig? Vad har du för "bekymmer"?
    Min mamma är reumatiker, men där blev det inga extra kontroller. Men detta var då 93-34 så det är kanske därför. Men jag är fullt frisk 17 åring idag med några allergier idag och gravid förstås ;) 
    7 Augusti ♥
  • Sommaren12
    Blomsterfröna skrev 2012-01-31 18:33:58 följande:
    Sommaren12- hur gick de idag på KUB??
    Hej kära du! Jag har lagt upp bild och lite hur det gick i bildtråden, men allt såg fint ut! :) Kom dock på såhär i efterhand att han bara sa värdena för DS. Alla de där trisomierna (eller vad det heter) sa han inget om. Obestämd Var bara så överväldigad och lycklig då så jag tänkte inte alls på det. Men men...
    FruMii skrev 2012-01-31 18:35:46 följande:
    Jag är bla reumatiker och bär på speciella antikroppar som gör att barnet kan riskerar att få hjärtfel, så jag måste gå på täta kontroller, speciellt mellan vecka 18-24, för att kontrollera hjärtljuden. Sen så gör även min sjukdom att jag kan få små (tillväxthämmade) barn och för tidigt födda.. Så oron släpper inte här bara för att man passerar de magiska 12 veckorna utan då har man nästa sak att oroa sig för.. Men men, jag är glad att dom har så bra koll på mig, känns lite lugnande. Hur är det med dig? Vad har du för "bekymmer"?
    Vad jobbigt! Förstår din oro då. Rynkar på näsan Vad är riskerna med tillväxthämmade barn? 
    Jag har en komplicerad leversjukdom samt ett tillstånd (i den sjukdomen alltså) som jag är väldigt ensam om, tror inte det finns fler än jag i Sverige som man känner till iaf, så lite av en försökskanin på medicinfronten är jag. Har i alla fall inte haft några skov på två år nu för ovanlighetens skull så det känns bra. Med en autoimmun sjukdom löper man också större risk för att drabbas av fler autoimmuna sjukdomar så jag har också haft giftstruma och fått operera bort sköldkörteln. Har så många bra läkare runt mig så jag känner mig ändå ganska trygg med graviditeten. 

• Bellatrixx

Lite funderingar såhär på kvällskvisten, någon som är duktig på genetik och DNA-grejer?
    T.ex. jag vet att grönt är en mutation och egentligen ingen färg och då om killen har blå, är det då det dominanta då grönt som sagt är en mutation? Ingen av oss har bruna ögon i släkten.

Och jag är mörkt rödhårig, typ kastanjebrunt och han är mörkbrun, är det då störst chans att barnet blir rödlätt eller brunt? Det finns mest brunt och blondt i släktena men även lite rött. Är lockigt hår dominant över rakt? Jag har väldigt lockigt och han rakt. 

Haha, bara funderingar som sagt. Bara för man är nyfiken och att man undrar vad den största sannolikheten är men att egentligen kvittar det ju, glad kommer man ju bli hur den lille än ser ut Skrattande 

• FruMii
    Saaajmon skrev 2012-01-31 18:39:41 följande:
    Min mamma är reumatiker, men där blev det inga extra kontroller. Men detta var då 93-34 så det är kanske därför. Men jag är fullt frisk 17 åring idag med några allergier idag och gravid förstås ;) 

Min mamma är med det, men hon hade inte fått sin diagnos när hon var gravid så hon gjorde heller inga extra kontroller =)
    Alla reumatiker gör inte extra kontroller utan bara de som bär dessa antikroppar. 
    Jag fick min diagnos för bara ett par år sedan så jag var ca 25 år när jag blev dålig.. Innan dess var jag frisk som en nötkärna.. Tråkigt men sånt är livet. 
  • Hejåhå

Jag veeet att bf är ett magiskt datum...men bebis tittar ut när h*n behagar. Själv har jag bf 21-22/8 ;)

• Juliette
    Bellatrixx skrev 2012-01-31 18:58:22 följande:
    Lite funderingar såhär på kvällskvisten, någon som är duktig på genetik och DNA-grejer?
    T.ex. jag vet att grönt är en mutation och egentligen ingen färg och då om killen har blå, är det då det dominanta då grönt som sagt är en mutation? Ingen av oss har bruna ögon i släkten.

Och jag är mörkt rödhårig, typ kastanjebrunt och han är mörkbrun, är det då störst chans att barnet blir rödlätt eller brunt? Det finns mest brunt och blondt i släktena men även lite rött. Är lockigt hår dominant över rakt? Jag har väldigt lockigt och han rakt. 

Haha, bara funderingar som sagt. Bara för man är nyfiken och att man undrar vad den största sannolikheten är men att egentligen kvittar det ju, glad kommer man ju bli hur den lille än ser ut Skrattande 
    Jag är absolut ingen expert men det är väldigt intressant med genetik. Vad jag har lärt mig så är grönt också dominant. Har dock inte hört att det är en mutation utan bara att det finns olika varianter av brunt och blått, exempelvis grönt och grått.

Det är ju så att brunt är dominant och att två blåögda föräldrar inte borde kunna få brunögda barn. Detta stämmer dock inte till 100%, det finns undantag. (Tur att jag sa det till en klass där en brudögd kille räckte upp handen och sa att både mamman och pappan hade blå ögon! Flört)

Lockigt hår ska vara dominant men den röda färgen är jag osäker på.
  • Sommaren12

Om jag inte missminner mig så tror jag att det räcker att det finns rödhåriga på mammas sida för att barnet ska få rött hår. Nåt sånt hehe. Min brorson har rödblondt hår men på vår sida finns inga rödhåriga. Har för mig att hon sa det då, men är inte helt säker.

• Mamma070912

Ang ont i svanskotan, är ganska säkert foglossningar. Det var det för mig iaf, började tidigt i v 8.

Äntligen kom vår efterlängtade lilla Julia
Svar på tråden Augustibebis 2012