• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • lovisen01

Såg att några har huvudvärk, det har jag också fått. Jag brukar aldrig ha ont i huvudet annars, men nu får jag verkligen svinont, och det kan sitta i ett par dagar. Vill helst bara gå och lägga mig och blunda och försöka sova, men det kan jag inte med heltidsjobb och 2 barn. Vill helst inte äta en massa alvedon heller, men jag tar en när det gör för ont.
    Kan det ha något med graviditeten att göra tror ni? Har tänkt att jag nog är stressad, för det är jag, och att det är spänningshuvudvärk. Eller så ska man kanske kolla upp det, men jag är en sån som när det går över så tänker jag "äh, det var inte så farligt", har lång startsträcka innan jag tar kontakt med vården :p 

• godisbit

FruFoxy: Perfekt start på dagen! =) Sömnbristen är bättre nu, vaknar fortfarande 1-3 ggr per natt men har kunnat somna om ganska snabbt de sista nätterna. Fortfarande är det bara en natt sedan i julas som jag har sovit helt utan att vakna, men så länge jag inte är vaken 2-3 timmar tidigt på morgonen så orkar jag med dagarna utan att måsta sova då också. Blir spännande att se om jag lyckas sova ngt på planet hem från Thailand dock, jag ska jobba dagen efter vi kommer hem från semestern nämligen!

• FruFoxy

godisbit:
    Vad tyckte T om det hela då? Fortfarande häftigt med snurran? Tyckte han nämde nått om den till S när ni varit på hälsosamtalet och var rätt fascinerad av den.
    Vad bra att det blivit bättre med sömnen! 

Kom just och tänkte på att vi nog inte bjudit er på A´s kalas? Den 4:e mars kl. 13.00 tänkte vi hurra lite och ni får hemskt gärna komma! 

• natlup
    lills skrev 2012-01-31 10:14:12 följande:
    Jag mår oxå mer illa igen å har huvudvärk v13+4. :( trodde det skulle vara över ju!
    Mitt illamående har börja komma tillbaka. Det är värst på mornarna och på kvällen. Bara hålla tummarna att det går över!
  • godisbit
    FruFoxy: Jo, han muttrade lite symboliskt (på skämt) om att det inte fanns tv med morgonnyheter i väntrummet. =) Annars är han självklart med på allt, även om jag vet att han inte alls vill planera för bebis (varken namn, barnvagnar, kläder, grejer och helst att jag inte ens skulle fundera på mammabyxor) innan vi fått göra ultraljudet och kub och vet (förhoppningsvis) att allt är bra där inne. Det är hans sätt att bry sig och oroa sig liksom. Men nu är det bara 3 veckor till kub-ul och drygt 2 av dem är vi ju bortresta så då tror jag vi kan koppla av lite mer.

Det ser ut att vara en ledig helg så jag skriver in kalaset! Tänkte förresten fråga dig vilka storlekar som är lagom åt charmtrollen nu, ifall vi hittar ngt skoj på semestern =)

• FruFoxy

godisbit:
    Vad roligt! Det blir första gången vi har släktkalas för henne så hon är riktigt uppspelt! De tidigare åren har det varit så många bortresta/sjuka just runt hennes dag så det inte blivit av helt enkelt utan bara firat vi+svärmor.
    De har lite annorlunda storlekar i Thailand än i Sverige har jag för mig, de går nog efter siffror (typ 1,2,3,4 osv) där så jag vet faktiskt inte. Men i svenska storlekar har de: A-98, C-104, T-134.

• Tesdy
    Naimis skrev 2012-01-31 10:33:56 följande:
    Anneh- Inte än vad jag kan se. Fick de sist däremot, så jag får väl de denna gång med.
    Men brukar man inte säga att de är en pojke då?
    Jag hade detta när jag väntade min dotter så det är bara skrock. Både jag och en kompis trodde vi väntade killar pga av våra sträck och båda fick vi döttrar.
  • Randiga Rut

En liten fundering! Efter inskrivningen är nästa tid hos mvc i v. 25, är inte det väldigt sent? Det brukar väl vara då man ska göra glukosbehandling, eller görs den bara med första barnet? Hur har ni andra det?

• astro
    Randiga Rut skrev 2012-01-31 11:43:58 följande:
    En liten fundering! Efter inskrivningen är nästa tid hos mvc i v. 25, är inte det väldigt sent? Det brukar väl vara då man ska göra glukosbehandling, eller görs den bara med första barnet? Hur har ni andra det?
    Olika i olika landsting, som allt annat. Där jag bor erbjuds glukosbelastning om du haft graviditetsdiabetes eller har ett bmi över 30.

Det "roliga" är ju att alla MVC levererar just sina rutiner som en självklarhet, man får verkligen känslan av att det måste vara på ett visst sätt. Och så skiljer det i själva verket helt från landsting till landsting. Vissa erbjuder alla VUL, andra (som mitt) gör inte VUL om de inte absolut måste, vissa erbjuder alla KUB, andra ger detta bara till kvinnor på 35+, vissa har hälsosamtal med alla, andra bara med förstagångsmammor, och så vidare i all oändlighet.

Inget ont om variation men att allt presenteras som självklart däremot gör mig osäker. Det får mig att undra vilka andra råd/instruktioner/behandlingar som mer eller mindre är dragna ur en hatt ...
  • Stövelkatten
    astro skrev 2012-01-31 11:51:20 följande:
    Olika i olika landsting, som allt annat. Där jag bor erbjuds glukosbelastning om du haft graviditetsdiabetes eller har ett bmi över 30.

Det "roliga" är ju att alla MVC levererar just sina rutiner som en självklarhet, man får verkligen känslan av att det måste vara på ett visst sätt. Och så skiljer det i själva verket helt från landsting till landsting. Vissa erbjuder alla VUL, andra (som mitt) gör inte VUL om de inte absolut måste, vissa erbjuder alla KUB, andra ger detta bara till kvinnor på 35+, vissa har hälsosamtal med alla, andra bara med förstagångsmammor, och så vidare i all oändlighet.

Inget ont om variation men att allt presenteras som självklart däremot gör mig osäker. Det får mig att undra vilka andra råd/instruktioner/behandlingar som mer eller mindre är dragna ur en hatt ...
    Jag brukar utgå ifrån att alla råd från allmänvården är dragna ur en hatt, sen forskar jag på det själv för att se vad som verkar vettigt.
    Randiga Rut skrev 2012-01-31 11:43:58 följande:
    Vårt andra besök här (sthlm, privat) är i v.21. Har för mig att det i Norrköping var så att var det ens första barn så var andra besöket v.20, var det senare barn så var andra besöket v.25. Ang. glukosbelastning så har det aldrig varit på tal för mig, så som sagt är det olika från landsting till landsting.
Svar på tråden Augustibebis 2012